کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۶۸۴۱
تاریخ خبر:

آخرین و ‌مهم‌ترین اخبار موسیقی ایران

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | این هفته مهم‌ترین اتفاق موسیقی ایران انتشار آلبوم «خنیاگر» شهرام ناظری بود. مراسمی درخور برای رونمایی از آلبوم گرفته شد و افرادی نظیر علی نصیریان هم در این مراسم سخنرانی کردند. اما شاید غم‌انگیزترین صحبت‌ها از زبان خود استاد ناظری بیان شد. ایشان درباره آلبومش جملاتی می‌گوید که آدم واقعا غصه‌اش می‌گیرد. او درباره آلبوم جدید و پروسه تولیدش می‌گوید: «اثر «خنیاگر» در حقیقت با در نظر گرفتن موسیقی خراسان با همکاری مسعود خضری در هشت سال گذشته تولید شد.

البته شرایط انتشار آن فراهم نمی‌شد تا اینکه آقای غلامحسن افشاری (مدیرعامل شرکت صوتی تصویری سروش) این اثر را به بازار آوردند. در چنین شرایطی که سی‌دی به هیچ‌عنوان فروش ندارد و از آن‌طرف همه‌چیز ناراحت‌کننده است، این جای خوشحالی دارد که بعد از این انزوا شاهد انتشار اثر قابل‌توجهی در عرصه موسیقی ایرانی هستیم.» خواننده برجسته موسیقی ایران به این نکته اشاره کرد که در شرایط خوبی به‌سر نمی‌برد:

«من آثار منتشرنشده زیادی در حوزه‌های مختلف دارم؛ اما شرایط به‌گونه‌ای عجیب است که هیچ فرقی برایم نمی‌کند که به انتشار دربیایند یا خیر. اما به‌هرحال تصور می‌کنم انتشار چنین آلبومی می‌تواند دربرگیرنده نور امیدی باشد که به آینده امیدوار باشیم.» واقعا بیاییم لحظه‌ای با خودمان فکر کنیم. چه می‌شود که شهرام ناظری می‌گوید هیچ فرقی برایم نمی‌کند آثارم منتشر شود یا خیر؟

فرزاد فرزین
آهنگ جدید فرزاد فرزین به‌نام «نگی که نگفتم» از آن کارهایی است که بعد از شنیدنش باید گفت: «دمش گرم». خواننده‌ای که بیش از دو دهه از حضورش در موسیقی ایران می‌گذرد و ژانرهای مختلفی را تجربه کرده، بدون ترس از قضاوت شدن یک کار خالتوری با‌کیفیت به همراه یک موزیک‌‌ویدئوی خوش‌ساخت و خوش‌رنگ و لعاب منتشر کرده. فرزین دو هفته قبل از عید قطعه جدیدش را وارد بازار کرده و کاملا مشخص است که تا عید به هیت شدن قطعه جدیدش فرصت داده.

آهنگ جدید فرزاد فرزین را خودش آهنگسازی کرده و ترانه‌اش را با پدرام شهرابی دو نفره نوشته‌اند. در موزیک‌ویدئوی «نگی که نگفتم» رضا شفیعی‌جم هم بازی کرده و همین به جذابیت کار افزوده. بدون‌شک یکی از آن قطعاتی است که می‌تواند یک‌تنه عیدتان را بسازد. البته اگر خودتان اهل شش و هشت گوش کردن باشید. پیشنهاد می‌کنم اگر اهلش هم نیستید یک جای خلوت و به‌دور از پوسترهای پینک فلوید و متالیکای اتاق‌تان شش و هشت جدید فرزاد فرزین را گوش کنید. پشیمان نمی‌شوید.

مسیح و آرش
دو خواننده پرطرفدار این روزها، آهنگ جدیدشان را با نام «شاخه نبات» منتشر کردند. به‌نظر می‌رسد مسیح و آرش در روند فعالیتشان قصد دارند به‌جایی متفاوت از آنچه در مارکت می‌گذرد بروند و استایلی جدید خلق کنند. این را از آهنگ‌های اخیرشان می‌توان متوجه شد. «شاخه نبات» کمی استایل شمالی دارد و از فرم ترانه‌اش که سروده خود آرش و مسیح است، به‌نظر می‌رسد قصد داشتند حال و هوایی روستایی و مدرن را تلفیق کنند.

این‌که چقدر موفق شدند به‌نظر شما بستگی دارد اما چنین تلاش‌هایی، حتی اگر ناموفق هم از آب در بیایند ارزش امتحان کردنش را دارد. آهنگسازی کار برعهده هر دوشان بوده و تنظیم ساده و جمع‌و‌جور اثر هم متعلق به مسعود جهانی است. تنها نکته‌ای که شاید کمی منفی باشد، کاور آهنگ است که اساسا هرچقدر هم که به‌عنوان یک عکس باحال باشد، اما انتخابش برای کاور یک آهنگ کمی خالی از معنی و تطابق مفهوم است.

بهنام بانی
آهنگ بانی با نام «بارون» که دیگر به کلیشه‌ای‌ترین اسم بین آهنگ‌های ایرانی تبدیل شده، بیرون آمده. قطعه‌ای هاوس که تنظیمش کار دست حامد برادران است و خوب هم زده. حامد آهنگسازی این قطعه هم بر‌عهده‌اش بوده و کارن موسوی هم ترانه‌اش را سروده. سبک و سیاق کار هاوس است و بیشتر به‌درد خیابان و ماشین‌سواری می‌خورد. بانی کار را طوری در آورده که هم به آخرهای زمستان بیاید و هم بهاری‌پسند باشد. تا حد زیادی هم به هدفش نزدیک شده.

گرشا رضایی
قطعه جدید گرشا رضایی به‌نام «چش تو چش» بیرون آمده. این هم از آن آهنگ‌های دم‌عیدی است که ملودی و ترانه‌اش را هادی زینتی ساخته و تنظیمش هم کار حامد برادران است. حامد در یک سال اخیر ضمن این‌که استایل موزیک‌هایش مارکت‌پسند است، تنظیم‌هایش پیچیده‌تر از آن چیز که از چنین موزیک‌هایی توقع داریم شده و این اتفاق خوبی است.

شما شاید مثل همیشه یک کار شاد بشنوید اما برادران لابه‌لای کار یک کارهایی می‌کند که فقط مختص به‌خودش است. بگذریم، کار جدید گرشا رضایی از آن کارهایی است که باید خواهش کرد و گفت تو را به خدا با آن در سفرهای عید و جاده‌های کشور در حال رانندگی استوری نگیرید، چون از همان دست آهنگ‌هایی است که می‌تواند آمار تصادفات را افزایش دهد.

کدخبر: ۴۴۶۸۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر