کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۷۲۴
تاریخ خبر:

آخرین دسته‌گل رسول‌پناه و شاهکار مدیریت استقلال

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | تیمتان قهرمان لیگ شده‌، حضور در فینال جام حذفی را با ضربات پنالتی از دست داده ، پشت غول های ثروتمند غرب آسیا را به خاک رسانده و حالا در بازگشت به کشور شاهد بحران ها و آشوب هایی است که به شکل نرمال به هنگام بحران و شکست گریبانگیر تیم های بزرگ می شود. اما اینجا این گونه نیست. بدهی های مالی و فشار طرفدارها کم بود حالا مدیرانی هم به داستان اضافه شده اند که گویی متوجه اهمیت منصب خود نیستند. بگذارید از پرسپولیس شروع کنیم و بعدش به سراغ استقلال برویم.

* یک: ویدئویی کوتاه، کمتر از دو دقیقه از صحبت‌های مهدی رسول‌پناه در فضای مجازی منتشر شده که حسابی جنجالی شده است. ادبیات او در این یک دقیقه و نیم، آنقدر زننده و زشت است که حتی سخیف‌ترین کانال‌های هواداری استقلال هم که معمولا از چنین سوژه‌هایی به شدت استقبال می‌کنند، برای انتشار سانسورشده آن مجبور شده‌اند روی آن بارها صدای بوق بگذارند و هشدار ۱۸+ را به آن سنجاق کنند!

رسول‌پناه در این ویدئو، انواع و اقسام توهین‌ها را به شجاع خلیل‌زاده کرده! او طعنه‌ای قومیتی هم به مردم مازندران زده که البته بعدا در توجیهی بامزه مدعی شده که اول یکی از خبرنگاران حاضر در صحنه این کلمه را به کار برده و در ادامه او از این لفظ استفاده کرده است! رسول‌پناه البته از مردم مازندران به خاطر این عبارت عذرخواهی هم کرده است . البته دیشب خبر رسید که رسول‌پناه با انتشار پیامی استعفای خود را از پرسپولیس اعام کرده است.

درست یک روز قبل از انتشار این ویدئو، یک فایل صوتی دیگر هم منتشر شده بود که در آن جناب مدیرعامل به شجاع خلیل‌زاده و یحیی گل‌محمدی حمله کرده بود. او تلویحا مدعی شده بود که شجاع خلیل‌زاده بابت تمدید قراردادش برای هر فصل ۲۰ میلیارد خواسته است. رسول‌پناه از دخالت یحیی گل‌محمدی در امور مدیریتی باشگاه هم گفته بود و خطاب به سرمربی تیمش این جمله را هم به کار برده بود: «او میاد میگه چرا ایکس را گذاشتی آنجا؟ آخه آقا شما چه کاره‌ای؟ مگر باشگاه قانون نداره؟

من چه مشکلی با یحیی دارم؟ من که ۱۰ بار تعریف کردم ازش.» رسول‌پناه پیش از این هم در داخل باشگاه با بازیکنان و حتی سرمربی تیمش درگیری‌هایی پیدا کرده بود. یحیی بارها از وعده‌های او گلایه کرده بود حتی در آستانه آغاز دوباره لیگ قهرمانان آسیا تهدید به استعفا پس از این مسابقات کرد. او در نهایت توانست تیمش را به فینال لیگ قهرمانان آسیا بفرستد و با چنین عملکردی، باید از رسول‌پناه پرسید که اصلا به جز تعریف و تمجید از یحیی، چه حرفی باید بزند؟

واقعیت این است که حتی ۱۰۰ بار تعریف و تمجید از عملکرد یحیی هم کافی نیست، او پرسپولیس را قهرمان لیگ برتر کرد و به فینال لیگ قهرمانان آسیا رساند و در واقع از صدقه سر همین نتایج درخشان است که رسول‌پناه هنوز هم مدیرعامل این باشگاه است وگرنه با این شیوه مدیریت و این شاهکارها، او باید تا الان چند بار از مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس برکنار می‎‌شد. ‌

* دو: از آخرین دسته‌گل رسول‌پناه هم نگذریم. جدایی شجاع خلیل‌زاده و پیوستن او به الریان قطر اتفاقی بود که می‌شد با کمی تدبیر و بلد بودن شگردهای مدیریتی جلوی آن را گرفت. رسول‌پناه مدعی شده بود که شجاع برای هر سال تمدید قراردادش مبلغ ۲۰ میلیارد تومان از او خواسته بود. البته که قراردادهای نجومی در فوتبال ایران وجود دارد .

اما واقعیت این است فعلا برای رسیدن به قراردادهای ۲۰ میلیاردی برای یک بازیکن ایرانی جا داریم! خواسته شجاع بسیار کمتر از این بود و می‌شد با کمی چانه‌زنی او را نگه داشت. می‌شد احترام و شان بازیکنی که بهترین بازیکن تیم در لیگ قهرمانان آسیا بود و به تیم ملی هم دعوت شد را حفظ کرد و البته می‌شد شان باشگاه پرسپولیس و مدیریتش را هم رعایت کرد و با ادبیات ۱۸+ از بازیکن تیم انتقاد نکرد!

* سه: دو هفته پیش بود که احمد سعادتمند مدیرعامل استقلال از سمت خود در این باشگاه برکنار شد. او سابقه حضور در ریاست هیات کوهنوردی استان مازندران، مدیرعاملی باشگاه فوتبال نساجی مازندران، مدیریت وزارت ورزش و جوانان استان مازندران و مدیرعاملی باشگاه والیبال بانک سرمایه بود و مطابق تمام انتصابات سال‌های اخیردر استقلال همین کارنامه بی‌ربط و نامشخص، کافی بود تا سر از باشگاه استقلال دربیاورد!

در بهمن ۱۳۹۷ سعادتمند به عنوان عضو جدید هیات مدیره استقلال برگزیده شد. سپس به ریاست هیات مدیره استقلال نیز رسید اما تنها چهار ماه بعد از حضور در این پست در خرداد ۱۳۹۸ از سمتش استعفا داد. سال بعد و در ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ در پی استعفای علی فتح‌الله‌زاده از سمت سرپرستی استقلال سعادتمند به عنوان مدیر جدید استقلال منصوب شد. در ۹ مهر ۱۳۹۹هیات مدیره استقلال سعادتمند را از سمتش برکنار کرد.

عملکرد او به ویژه در هفته‌های آخر حضورش در استقلال آنقدر ضعیف و سوال‌برانگیز بود که برکناری‌اش هیچ کس را شگفت‌زده نکرد و البته استقلالی‌ها از این اتفاق استقبال هم کردند. او البته دیروز در بیانیه‌ای از عملکرد رئیس هیات مدیره باشگاه استقلال یعنی اسماعیل خلیل‌زاده انتقاد کرد و به اصطلاح پته او را روی آب ریخت که می‌شود به آنها هم پرداخت اما فعلا بیایید تعدادی از مهم‌ترین شاهکارهای شخص سعادتمند را که منجر به برکناری او شد مرور کنیم:

سفر به ایتالیا برای مذاکره و توافق با آندره‌آ استراماچونی آن هم چند روز قبل از دربی جام حذفی که منجر به استعفای مجیدی بعد از پیروزی استقلال در برابر پرسپولیس در دربی شد، صدور بیانیه آغاز مذاکرات با استراماچونی آن هم کمتر از یک ساعت پس از شکست استقلال در فینال جام حذفی مقابل تراکتور که نشان داد ادعاهای فرهاد مجیدی درست بوده است، رها کردن پرونده مذاکره و توافق با وینفرد شفر که منجر به بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی استقلال شد و باعث شد تا این تیم برخلاف پرسپولیس نتواند از بازیکنان جدیدش در لیگ قهرمانان آسیا استفاده کند و…

سعادتمند در این مدت وعده‌های عجیب و غریب هم کم نداد که تقریبا بیشتر آنها محقق نشد. او مدعی شد که با لئاندرو پادوانی توافق ‌‌و قراردادی مادام‌العمر با او امضا خواهد کرد، اما آنقدر در این مذاکره تعلل کرد که پادوانی نه‌تنها به گرفتن مطالباتش قانع نشد، بلکه به دادگاه CAS هم شکایت کرد و گفته می‌شود به دنبال آن است که مبلغی نزدیک به ۱۰ میلیون دلار خسارت از استقلال بگیرد. اتفاقی که اگر رخ بدهد، تبدیل به بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین شکست فوتبال ایران در فیفا و CAS خواهد شد، شکستی سنگین‌تر از پرونده قرارداد ننگین فدراسیون فوتبال، مهدی تاج و مارک ویلموتس!

او وعده تولید چیپس و پفک با لوگوی استقلال هم داده بود، مدعی بود که ساختمان باشگاه استقلال را ۴۵ طبقه خواهد کرد و ابراز امیدواری کرده بود که نه‌تنها ریالی از هواداران کمک مالی نگیرد، بلکه بتواند به هواداران این تیم وام خیریه بدهد! حالا اما دو هفته‌ای هست که سعادتمند از استقلال رفته و کسی هم نیست از او بپرسد چگونه و از چه کانالی به استقلال آمدی؟ دقیقا چه گلی بر سر باشگاه زدی؟ چرا رفتی و از همه مهم‌تر اینکه تکلیف وعده‌هایی که دادی چه شد و حالا که رفته‌ای، پرداخت خسارت‌های روزافزون شکایت شفر، استراماچونی، احتمالا پادوانی و چند نفر دیگر… دقیقا برعهده چه کسی است؟

* چهار: آخرین شاهکار مدیریت استقلال جذب محمد نادری از پرسپولیس است. البته نادری در اصل بازیکن کورتریک بلژیک است که به صورت قرضی در پرسپولیس بازی می‌کرد اما به هر حال او تا همین چند روز پیش بازیکن پرسپولیس بود و در حال مذاکره برای تمدید قراردادش با این تیم بود اما ظاهرا مدیران استقلال با قراردادی چند برابری که گفته می‌شود در حدود هفت میلیارد تومان است، نادری را وسوسه و در نهایت مجاب به پیوستن به این تیم کرده‌اند.

البته جذب بازیکن از تیم رقیب به خودی خود کار غیرحرفه‌ای و بدی نیست اما سوالی که مطرح می‌شود این است که استقلال دقیقا به چه بهایی دست به جذب نادری زده است؟ جدا از مبلغ قرارداد او، یکی از تبعات این اتفاق، احتمالا منتفی شدن بازگشت هروویه میلیچ به استقلال است! این در حالی است که او بنا به اعتقاد کارشناسان یکی از بهترین‌های استقلال در فصل گذشته بود و برای تمدید قرارداد و بازگشت به استقلال هم خواسته آنچنانی نداشت و حتی حاضر شده بود با دریافت ۳۰ درصد از مطالبات فصل گذشته‌اش، برگردد و قراردادش را تمدید کند .

اما مدیران استقلال ترجیح دادند به جای بازگرداندن یکی از بهترین بازیکنان فصل گذشته خود، بازیکنی معمولی را با قراردادی عجیب و نجومی جذب کنند. در نگاه اول این اتفاق خیلی عجیب به نظر می‌رسد اما اگر به یاد بیاورید که مدیربرنامه محمد نادری مدیربرنامه بیش از نیمی از ستاره‌های استقلال است، معما به خودی خود حل خواهد شد.

نکته دیگر این انتقال، غیبت و احتمالا بی‌اطلاعی احمد مددی سرپرست موقت استقلال است. در عکسی که در رسانه باشگاه استقلال از جذب نادری منتشر شده، سه عضو هیات مدیره به زور خودشان را در کنار نادری جا کرده‌اند اما خبری از جناب سرپرست که توسط وزیر ورزش منصوب شده نیست .

* پنج: این گاف‌ها، اولین و آخرین گاف‌های مدیران دو باشگاه پرسپولیس و استقلال نیست. قبل از سعادتمند و رسول‌پناه هم، امثال ایرج عرب، حمیدرضا سیاسی، علی‌اکبر طاهری، اسماعیل خلیل‌زاده، امیرحسین فتحی، مقداد نجف‌نژاد و البته اعضای هیات مدیره که از بیشترشان قبل از حضور در این دو باشگاه، حتی یک عکس سه در چهار هم در فضای مجازی موجود نبود، با تصمیم وزارت ورزش آمده‌اند و رفته‌اند و از این رفت و آمدها، تنها چیزی که برای این دو باشگاه باقی مانده، بدهی‌های قطعی صدها میلیارد تومانی و البته شکایت‌ها و مجازات‌هایی است که در راهند. حالا باید از مدیران وزارت ورزش پرسید که این دور باطل قرار است تا کی ادامه پیدا کند و آیا مدیرعامل‌ها و اعضای بعدی هیات مدیره‌های این دو باشگاه هم قرار است همچنان به همین ترتیب انتخاب شوند؟

کدخبر: ۳۵۵۷۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر