کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۸۳۲
تاریخ خبر:

آخرین خبرها از مذاکرات هسته‌ای در وین

روزنامه هفت صبح | شماره ۱۰۱۰ در خیابان رینگ اشتراسه وین. اینجا آدرس گراند هتل وین است.هتل محل مذاکرات هسته‌ای جدید ایران و گروه پنج به اضافه یک.مذاکراتی که حالا ظاهرا به نتیجه نزدیک‌تر از همیشه است.دیروز بعدازظهر، از حوالی ساعت ۲، نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار شد.

میخائیل اولیانوف، رئیس هیات روسی در پایان نشست دیروز نسبت به پیشرفت مذاکرات صورت گرفته طی دو هفته اخیر در خصوص روند احیای توافق هسته‌ای ابراز رضایت کرد و در توئیترش نوشت: اعضا تصمیم گرفتند به مذاکرات تنفس داده و اجازه دهند تا هیات‌ها تکالیف خود را انجام داده و با پایتخت‌هایشان مشورت کنند.

وی افزود که نشست آتی کمیسیون مشترک برجام اوایل هفته آینده دوباره تشکیل می‌شود.وضعیت الان به این شکل است که تیم‌های گفت‌وگوی فنی در حال مذاکره بر سر جزئیات دو کنشی هستند که باید برای احیای برجام اتفاق بیفتد:رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا و برگشتن به تعهدات از سوی ایران.

خبرگزاری فارس نوشته موضوع جلسه دیروز این بوده که روسای هیات‌های مذاکره‌کننده کشورهای طرف ‌برجام به بحث و بررسی در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس‌های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند.در این نشست «کشورهای مشارکت‌کننده در برجام توافق کردند علاوه‌بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای) هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد شود.»

خود این مسئله نشانه‌ای است بر اینکه، توافق در آن دو حوزه یا صورت گرفته یا در حال پایان یافتن است که حالا تصمیم بر آن شده که در خصوص «ترتیبات اجرایی» مذاکره صورت گیرد. به نوشته خبرگزاری فارس، «در نشست دیروز کمیسیون مشترک، عراقچی ضمن تصریح مجدد اصول و مواضع ایران در ارتباط با برجام و مسیری که باید طی شود، روند کنونی گفت‌وگوها را به‌رغم دشواری‌ها و چالش‌های موجود، رو به جلو ارزیابی کرد.

عراقچی در عین حال تأکید کرد که هیات ایرانی هر زمان که روند گفت‌وگوها به سمت زیاده‌خواهی، وقت‌کشی و چانه‌زنی‌های غیرمنطقی برود، گفت‌وگوها را متوقف خواهد کرد.» نوعی ابراز خوشبینی و بدبینی مستمر که این روزها از هیات ایرانی دیده‌ایم. طوری که در ایران به خو‌شبینی مفرط که در مذاکرات اولیه برجام همواره به آن متهم بودند، متهم نشوند.

سایر نشانه‌ها البته نشان از آن دارد که خیلی نباید بدبین باشیم و باید بگوییم که واقعا توافقی در حال شکل گرفتن است. خبر رسانه آکسیوس، همین چند روز پیش از اینکه کابینه امنیتی اسرائیل به این نتیجه رسیده که بازگشت آمریکا به صورت فوری به برجام در راه است؛ نشانه‌ای دیگر است.

به جز این شاید باید علنی شدن مذاکرات ایران و عربستان با میانجیگری عراق را هم در این چارچوب تفسیر کرد. جالب است بدانید محل مذاکرات فعلی در وین نیز محلی متعلق به یک تبعه سعودی است. محمد بن عیسی الجابر هتلدار بزرگ سعودی که جزو یکی از میلیاردرهای جهان عرب است.

شایعه‌ای در تهران پیچیده که قرار است آخر هفته اروپایی، وزرای خارجه به وین بروند و توافق جدید را امضا کنند. با این حال اطلاعات جدید نشان می‌دهد که شاید این موضوع، به این زودی اتفاق نیفتد ولی احتمالا با هشدار رهبر انقلاب مبنی بر عدم فرسایشی شدن مذاکرات، باید منتظر باشیم که تا پایان هفته آینده، شاهد یک خبر مبنی بر توافق باشیم. خبری که حکما، ۱۰ روز مانده به آغاز ثبت نام در انتخابات، روی انتخابات ۱۴۰۰ هم تاثیر خواهد گذاشت.

کدخبر: ۳۸۴۸۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر