کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۲۱۴۲
تاریخ خبر:

آخرین تحولات میان دمشق و آنکارا

روزنامه هفت صبح | اردوغان از ادلب عقب نمی‌کشد…
* یک: رئیس‌جمهور ترکیه دیروز ‌ در سخنانی گفت، کشورش هرگز گامی از ادلب عقب‌نشینی نخواهد کرد و نیروهای ارتش سوریه را به خارج از پست‌های دیده‌بانی عقب خواهد راند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت: آنکارا مواضع دیده‌بانی محاصره شده در ادلب را تا پایان فوریه آزاد خواهد کرد. او طی سخنرانی در مقابل فراکسیون پارلمانی حزب «عدالت و توسعه» گفت: در حال حاضر بزرگ‌ترین بحران پیش روی ترکیه در ادلب، عدم توانایی آن برای استفاده از حریم هوایی است و به زودی آن را پشت سر خواهد گذاشت.

خواسته ما در ادلب، خروج نظام سوریه از مناطق پست‌های دیده‌بانی ترکیه و فرصت‌دهی برای بازگشت آوارگان به سرزمین‌شان است. اردوغان مدعی شد: ما هیچ چشم طمعی به خاک سوریه و نفت آن نداریم و تنها چیزی که برای آن تلاش می‌کنیم برقراری صلح و امنیت برای سوری‌ها در خاک کشورشان است. ترکیه از ارتش سوریه خواسته ‌ ‌ به مناطقی عقب‌نشینی کند که طبق توافق سوچی بین روسیه و ترکیه عاری از تنش اعلام شده است.

* دو: رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد ‌ محل برگزاری مذاکرات ادلب در تاریخ پنج مارس سال جاری به احتمال قوی استانبول خواهد بود. مسئله دوجانبه یا چهارجانبه بودن این مذاکرات در حال رایزنی و بررسی است. رئیس جمهوری ترکیه افزود: محتوای توافق سوچی به هر چیزی که اشاره می‌کند، ما آن را می‌خواهیم. باید اقدامات لازم در این باره انجام شود. ما در این زمینه مصمم هستیم. وی تصریح کرد: موضوع حمایت آمریکا (در ادلب) در تماس با ترامپ مطرح شد اما هنوز چیزی در میان نیست، به نظر می‌رسد ‌ باید بار دیگر در این خصوص صحبت کنیم. وی گفت: در حال حاضر آمریکا سامانه پاتریوت برای تحویل به ما ندارد، ما پیشنهادمان را مطرح و اعلام کردیم اگر برای‌مان ارسال کنید ما حاضریم بخریم.

* سه: ارتش سوریه دیروز ‌ کاروان نظامی ترکیه را هدف قرار داد که در پی آن هشت سرباز ترکیه زخمی شدند. مرکز رسانه جنگ سوریه اعلام کرد ارتش سوریه صبح ‌ ‌چهارشنبه‌ کاروان نظامی ترکیه در جاده «الباره -کنصفره» در جنوب ادلب را هدف قرار داد که بر اثر آن هشت سرباز ترکیه زخمی شدند. در این حمله یک تانک ترکیه هدف قرار گرفت و در آتش سوخت.

عملیات ضدتروریستی ارتش سوریه برای آزادسازی ادلب، آخرین مقر تروریست‌ها در این کشور، از چندی پیش آغاز شده است. ترکیه با طرح این ادعا که حملات ارتش سوریه موجب فرار غیرنظامیان و در نهایت هجوم آنها به ترکیه می‌شود، این حملات ضدتروریستی را مورد انتقاد قرار داده است. از سوی دیگر سوریه اعلام کرده استان ادلب بخشی از این کشور است و هیچگونه حضور غیرقانونی خارجی در آن را نمی‌پذیرد.

* چهار: وزیر خارجه آلمان دیروز اظهار کرد، وزرای خارجه ۱۴ کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان، پایان فوری درگیری‌ها در شهر ادلب سوریه را خواستار شدند. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان با انتشار توئیتی نوشت: ما به همراه ۱۳ کشور دیگر و آنهایی که از نظام سوریه حمایت می‌کنند می‌خواهیم که به اجرای آتش‌بس بازگردند. وی افزود، باید درگیری‌ها متوقف شود و عاملان آن مواخذه شوند. بنا بر این گزارش، وزرای خارجه فرانسه، ایتالیا، هلند، اسپانیا، پرتغال، بلژیک، استونی، لهستان، لیتوانی، سوئد، دانمارک، فنلاند و ایرلند بیانیه منتشر شده در این خصوص را امضا کردند.

* پنج: مقامات ترکیه و شبه‌نظامیان مخالف دولت سوریه روز از بازپس‌گیری شهر النیرب واقع در جنوب شرق حلب خبر دادند. این شهر پیشتر در ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه و با حمایت نظامیان روس در مناطق شمال غرب این کشور به تصرف نیروهای تحت فرمان دولت بشار اسد درآمده بود. یوسف حمود، سخنگوی ارتش آزاد سوریه، شبه‌نظامیانی که تحت حمایت آنکارا قرار دارند روز سه‌شنبه اعلام کرد ‌ نیروهای عضو این گروه شبه‌نظامی «با کمک دوستان ترکیه‌ای پس از بیرون راندن نظامیان تروریست روس کنترل کامل شهر استراتژیک النیرب» را در دست گرفته‌اند.

کدخبر: ۳۱۲۱۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر