کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۲۶۵
تاریخ خبر:

آخرین تحولات جنگ ارمنستان و آذربایجان در قره‌باغ

دولت ارمنستان که روز گذشته مدعی شده بود جنگنده «اف۱۶» ترکیه، یک فروند جنگنده «سوخو-۲۵» نیروی هوایی ارمنستان را ساقط کرده، تصاویری را منتشر کرده که سقوط این جنگنده را نشان می‌دهد.

پیش از این مقامات ترکیه ادعای ارمنستان در این باره را تکذیب کرده بودند.

منطقه «قره‌باغ کوهستانی» (ناگورنو قره‌باغ) بامداد یکشنبه هفته جاری به صحنه درگیری و زد و خورد نیروهای ارتش ارمنستان و جمهوری آذربایجان تبدیل شده است.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه با موضع‌گیری رسمی علیه ارمنستان و حمایت از آذربایجان در موضوع منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ»، خواستار عقب‌نشینی نیروهای ارمنستان از این منطقه شد.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز با تاکید مجدد بر حمایت این کشور از جمهوری آذربایجان در دور جدیدی از تنش‌های نظامی با ارمنستان، گفته بود که آنکارا برای ایجاد صلح در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ هر کاری بتواند انجام می‌دهد.

وزارت دفاع آذربایجان در گزارشی درباره تلفات و خسارات وارد آورده به طرف ارمنستانی، از کشته و زخمی شدن ۲۳۰۰ سرباز این کشور در حملات باکو از ابتدای درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ کوهستانی خبر داد. وزارت دفاع آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد دو هزار و ۳۰۰ سرباز ارمنستانی از ۲۷ سپتامبر (شش مهر) در حمله متقابل نیروهای آذربایجانی کشته و زخمی شده‌اند. آنها همچنین ادعا دارند حدود ۱۳۰ تانک و خودروی زرهی، بیش از ۲۰۰ سامانه توپخانه‌ای و موشکی، حدود ۲۵ سیستم دفاع هوایی، شش منطقه فرماندهی و نظارت، پنج انبار مهمات، حدود ۵۰ فروند ضد تانک و ۵۵ خودروی طرف مقابل را در حملات نابود کرده است.

باکو همچنین گفت که طرف ارمنستانی منطقه «تَرتَر» را با آتش توپخانه در ساعات صبحگاهی هدف قرار داده است.

وزارت دفاع آذربایجان در ادامه اعلام کرد زیرساخت‌های منطقه در نتیجه درگیری‌ها آسیب دیده اما حملات طرف آذری آسیبی به غیرنظامیان وارد نکرده است.

دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان با متهم کردن یکدیگر به حملات مستقیم به قلمروهایشان، هرگونه فشار برای برگزاری مذاکرات سازش برای رفع اختلافات در خصوص منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی را رد کرده‌اند.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است

کدخبر: ۳۵۲۲۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ali3021

    به مردم بیچارش تسلیت میگم