کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۳۰۶۹
تاریخ خبر:

آخرین اخبار موسیقی در هفته‌ای که گذشت

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری| ‌دیگر حتما همه می‌دانید که دیروز شروین حاجی‌پور برنده جایزه گرمی شد. شروین برای قطعه «برای» جایزه گرمی 2023 در بخش تغییر اجتماعی که برای اولین‌بار به این مراسم اضافه شده بود را نصیب خود کرد. این جایزه توسط همسر جو بایدن به او اعطا شد. دیروز یک ایرانی دیگر هم در شصت‌و‌پنجمین مراسم گرمی جایزه برد. حمید سعیدی آهنگساز ایرانی که برای دومین‌بار برنده جایزه گرمی در بخش موسیقی نوین شد با گروه خورشید سپید در آلبوم «آینه اسرار‌آمیز» همکاری داشت. او برای اولین‌بار با گروه افیون ماه در سال 2019 جایزه گرمی را در همین بخش دریافت کرده بود.

و اما برویم سراغ اخبار معمولی هفته. در هفته گذشته بعضی خواننده‌ها کار جدید داشتند. ماکان‌بند، علی یاسینی، رضا صادقی، مهدی جهانی و شهرام ناظری آثار جدیدشان را به بازار فرستادند. دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اعلام کرده در دی‌ماه ۱۴۰۱، مجوز ۱۶۸ تک‌آهنگ، ۱۳ آلبوم موسیقی، ۳ نماهنگ، ۲۵۴ قطعه شعر به‌علاوه تاسیس و تمدید ۸ استودیو و مراکز تکثیر کتاب صوتی را صادر کرده است.

در میان تک‌آهنگ‌های مجوز گرفته، ۱۳۹ اثر در ژانر موسیقی پاپ، ۱۱ اثر در ژانر موسیقی سنتی، ۹ اثر در ژانر موسیقی تلفیقی، ۲ اثر در ژانر موسیقی نواحی و ۶ اثر در ژانر موسیقی کلاسیک و یک اثر در ژانر موسیقی الکترونیک تولید شده‌اند. در بخش آلبوم‌ها نیز، مجوز ۷ آلبوم موسیقی سنتی، یک آلبوم موسیقی پاپ، ۲ آلبوم موسیقی کلاسیک، ۲ آلبوم موسیقی نواحی و یک آلبوم موسیقی تلفیقی در دی‌ماه صادر شده است. در بخش نماهنگ‌ها یک نماهنگ در گونه موسیقی سنتی و ۲ نماهنگ در گونه موسیقی پاپ مجوز گرفته‌اند.

خبر خوب دیگر این هفته هم این بود که قطعه «دایه‌دایه وقت جنگه» در فهرست ميراث ناملموس ثبت شده. بهروز وجدانی پژوهشگر و مؤلف حوزه‌های مردم‌شناسی و موسیقی و عضو هیأت کارشناسی شورای ملی ثبت آثار میراث فرهنگی ناملموس در گفت‌وگو با مهر گفته: «جلسه کارشناسی شورای ملی ثبت آثار میراث فرهنگی ناملموس در اداره کل ثبت و حریم آثار، حفظ و احیای میراث فرهنگی ناملموس و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشکیل شد

و در این جلسه علاوه بر چندین پرونده در حوزه میراث فرهنگی ناملموس دو پرونده نیز که مربوط به حوزه موسیقی نواحی ایران هستند؛ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیدند.» وجدانی اضافه کرده: «پرونده ترانه لری دایه دایه ‌وقت جنگه از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان و پرونده مهارت ساخت ساز چوگور (چگور) از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی در این جلسه بررسی و ثبت شد.» پیش از این ترانه دایه‌دایه با صدای استاد رضا سقایی در فهرست آثار فاخر موسیقی ایران قرار گرفته بود.

در هفته گذشته موزیسین‌های زیادی آستین‌ها را بالا زده و برای کمک به زلزله‌زدگان خوی اقدام کردند. برای مثال شهرام ناظری خواننده موسیقی ایرانی و سیدحسن شهرستانی استاد ادبیات فارسی در آیین اختتامیه نمایشگاه «موج‌های خفته» در گالری ترانه باران حضور پیدا کردند. اختتامیه‌ای که به یاد زلزله‌زدگان عزیز خوی شکل گرفت و بخشی از فروش به نفع این عزیزان اختصاص پیدا کرد.

بحث کنسرت خیریه رضا صادقی هم یکی از خبرهایی بود که این هفته سر‌و‌صدای زیادی بین اهالی موسیقی و مخاطبانش ایجاد کرد و به نظر می‌رسد که او به زیبایی توانسته عمل خود را در جایی درست خرج کند و این دقیقا همان نقطه‌ای است که دغدغه‌مند بودن هنرمند ارزش پیدا می‌کند. سابقه صادقی در خواندن و سال‌ها در شهرت زندگی کردن به او این درایت را داده که بتواند از شهرتش در سمت درست تاریخ استفاده کند.

این روزها که همه سلبریتی‌ها سیبل با دلیل و بی‌دلیل حملات شده‌اند چه کسی می‌تواند به آقای صادقی ایراد بگیرد که چرا کنسرت گذاشته؟ چرا نگذارد؟ حتی اگر بحث کمک به زلزله‌زدگان هم نبود صادقی یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای فعالیت بود. دلیلش هم این است که آثارش هم مثل خودش دغدغه‌مند است و نبض جامعه در آهنگ‌هایش می‌تپد.

اصلا شاید این روزها دلیل این جار و جنجال‌ها همین باشد. شاید بخشی از مردم به اجرای کنسرت و خواندن آهنگ در این شرایط اعتراضی ندارند و مشکل از آهنگ‌هایی است که نمی‌توان با آنها همذات‌پنداری کرد. شش و هشت‌های شیشه‌شکن در این اوضاع و احوال خسته چندان به کار نمی‌آیند و شاید مردم دوست دارند این روزها آثاری را بشنوند که با شرایط امروزشان هماهنگ باشد.

امثال صادقی در موسیقی پاپ رسمی ایران کم هستند و شاید این تلنگری به خیلی از خواننده‌های دیگر باشد که در کنار همه آثار شاد و غمگین‌شان کمی دغدغه‌مند هم باشند. صادقی یکی از معدود خواننده‌هایی است که بیکار ننشست و آستین‌هایش را برای جمع‌آوری کمک برای زلزله‌زدگان کشورمان بالا زد. قرار است کنسرت خیریه‌ای هم برگزار کند که عوائدش شامل حال هموطنان زلزله‌زده باشد.

کدخبر: ۵۰۳۰۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر