کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۹۳۳۸
تاریخ خبر:

آتش‌ در خرمن گوشی‌های موبایل‌ پرفروش

روزنامه هفت صبح، ‌ گروه بازار | قیمت گوشی‌ موبایل هم‌زمان با ارزانی دلار عقب‌نشینی کرده‌ است. هرچه باشد دلار در یک ماه اخیر از ۲۶هزار تومان تا ۲۲هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرده و تاثیر این اتفاق کم‌کم در بازار موبایل مشاهده می‌شود و باعث شده در یک ماه گذشته گوشی‌های پرطرفدار در هر رده بین ۳۰۰هزارتومان تا شش میلیون تومان ارزان شوند و با مشتریانشان راه بیایند. شاید زمان مناسبی برای خرید گوشی باشد.

اما باید توجه داشته باشید که گوشی‌های ۴G نهایتا یک سال همراه خوبی برایتان خواهند بود و بعد از فراگیر شدن سیم‌کارت‌های ۵G ممکن است مجبور باشید دوباره برای خرید یک گوشی به‌روز هزینه کنید. در این گزارش ویژگی‌های ۹مدل از پرطرفدارترین گوشی‌ها را بررسی کرده‌ایم. هر کدامشان متناسب با یک بودجه مشخص بین سه میلیون و ۳۰۰هزارتومان تا ۲۴میلیون تومان هستند و می‌توانند به نسبت رقبایشان بهترین باشند.

‌* یک: نوکیا ۳٫۲؛ کاهش ۸۰۰هزار تومانی
نوکیا ۳٫۲ حافظه ۶۴گیگابایتی و رم سه گیگابایتی دارد. در این نسخه از گوشی‌های نوکیا حسگر اثرانگشت در قاب پشتی دیده می‌شود. نوکیا در این محصول تراشه‌ کوالکام SDM429 Snapdragon 429 را به خدمت گرفته که در مرکز آن پردازنده‌ای چهارهسته‌ای با سرعت ۱٫۸گیگاهرتز به پردازش اطلاعات مشغول است. سه گیگابایت رم در کنار این مجموعه‌ سخت‌افزاری قرار گرفته است تا عملکرد روزانه این محصول را مدیریت کند.

صفحه‌نمایش ۶٫۳اینچی نوکیا ۳٫۲، با تراکم پیکسلی ۲۶۹پیکسل بر هر اینچ، تصاویر را با وضوح HD نمایش می‌دهد. دوربین اصلی نوکیا ۳٫۲ به سنسور ۱۳مگاپیکسلی مجهز شده است. این دوربین در کنار سنسور پنج مگاپیکسلی دوربین سلفی، می‌تواند نیازهای روزمره کاربران را پاسخگو باشد. حافظه داخلی این گوشی ۶۴گیگابایتی است که در حد یک گوشی میان‌رده است. با استفاده از مموری کارت می‌توان حافظه گوشی را تا ۵۱۲گیگابایت ارتقا داد. باتری این گوشی از نوع لیتیوم-یونی است و چهار هزار میلی‌آمپر ظرفیت دارد.

* بیشترین قیمت یک ماه گذشته: چهار میلیون و ۱۰۰هزار تومان
* قیمت در حال حاضر: سه میلیون و ۳۰۰هزار تومان

* دو: آنر ۸A؛ کاهش ۳۰۰هزار تومانی
آنر ۸A ‌ با نمایشگر ۶٫۰۹اینچی، ۳۲گیگابایت حافظه‌ داخلی، دو گیگابایت رم و دوربین ۱۳‌مگاپیکسلی در بین گوشی‌های میان‌رده جای می‌گیرد. یک گوشی کوچک که وزن آن ۱۵۰گرم و ضخامتش هشت میلی‌متر است. برای این گوشی، تراشه‌ ۱۲نانومتری مدیاتک به نام MT6765 Helio P35 در‌نظر گرفته‌ شده است که با دو پردازنده‌ چهار هسته‌ای در مرکز خود، وظیفه‌ پردازش اطلاعات را بر‌عهده دارد.

دو گیگابایت رم در کنار این مجموعه قرار گرفته که در مقایسه با دیگر گوشی‌های هوشمند امروزی، چندان قدرتمند نیست. صفحه نمایش آنر ۸A با تراکم ۲۸۲پیکسل در هر اینچ، تصاویر را با جزئیات پایین نمایش می‌دهد. وضوح تصویر آن ۱۵۶۰ در ۷۲۰پیکسل است و کیفیت HD دارد. روی قاب پشتی آنر ۸A، یک سنسور ۱۳‌مگاپیکسلی قرار دارد و دوربین سلفی آن هشت مگاپیکسل رزولوشن دارد. باتری این گوشی سه هزار میلی‌آمپر ظرفیت دارد که متناسب با سخت‌افزار نه‌چندان قدرتمند آنر ۸A، می‌تواند شارژدهی خوبی داشته باشد.

* بیشترین قیمت یک ماه گذشته: سه میلیون و ۷۰۰هزار تومان
* قیمت در حال حاضر: سه میلیون و ۴۰۰هزار تومان

* سه: هوآوی Y7p؛ کاهش ۵۰۰هزار تومانی
سری Y گوشی‌های هوآوی، عموما گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی هستند. یکی از جدیدترین‌هایشان هوآوی Y7p است که با نمایشگر ۶٫۳۹اینچی از نوع LCD روانه بازار شده و از این نظر در بین فبلت‌ها دسته‌بندی می‌شود. این صفحه نمایش پنل IPS دارد و تصاویر را با وضوح ۱۵۶۰ در ۷۲۰پیکسل نمایش می‌دهد. سخت‌افزار این فبلت را تراشه‌‌ ۷۱۰F، یک پردازنده‌ هشت‌‌هسته‌ای و پردازنده‌‌ گرافیکی Mali-G51 MP4 تشکیل می‌دهد.

تراکم پیکسلی این صفحه نمایش ۲۶۹پیکسل در اینچ است که نشان می‌دهد صفحه نمایش چندان باکیفیتی را شاهد نیستیم و تصاویر آن جزئیات زیادی ندارد. برای این گوشی چهار گیگابایت حافظه‌ رم و ۶۴گیگابایت حافظه‌ داخلی در نظر گرفته شده که با کمک کارت حافظه‌ microSD تا ۵۱۲گیگابایت قابل ‌افزایش است. وجود سه سنسور با دقت ۴۸، هشت و دو مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین‌های اصلی این گوشی موبایل، امکان ثبت تصاویر با رزولوشن بسیار زیاد را فراهم کرده‌اند؛ همچنین دوربین سلفی در Y7p رزولوشن هشت مگاپیکسلی دارد.

* بیشترین قیمت یک ماه گذشته: چهار میلیون و ۶۰۰هزار تومان
* قیمت در حال حاضر: چهار میلیون و ۱۰۰هزار تومان

* چهار: سامسونگ Galaxy A21S؛ کاهش ۱٫۱میلیون تومانی
گوشی A21S یکی از میان رده‌های شرکت سامسونگ است که در آن از یک صفحه‌نمایش ۶٫۵اینچی با رزولوشن ۱۶۰۰ در ۷۲۰پیکسل، استفاده شده. تراشه‌ این محصول Exynos 850675 از تراشه‌های هشت نانومتری سامسونگ است که با پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای Cortex-A55 و پردازنده گرافیکی Mali-G52 همراه شده است.

این گوشی با چهار گیگابایت رم و ۶۴گیگابایت حافظه داخلی عرضه شده. روی قاب پشتی A21S دوربین چهارگانه قرار گرفته که از لنز عریض ۴۸مگاپیکسلی، لنز فوق عریض هشت مگاپیکسلی، لنز ماکرو دو مگاپیکسلی و حسگر عمق دو مگاپیکسلی تشکیل شده است. دوربین سلفی آن هم ۱۲مگاپیکسل رزولوشن دارد. حسگر شتاب سنج، مجاورت، ژیروسکوپ، قطب‌نما و اثر انگشت از جمله حسگرهای به کار گرفته شده در این گوشی هوشمند است که حسگر اثرانگشت آن بر روی قاب پشت قرار گرفته است. منبع انرژی گوشی A21S یک باتری لیتیوم-پلیمری با ظرفیت پنج هزار میلی‌آمپرساعت است که از فناوری شارژ سریع ۱۵واتی هم پشتیبانی می‌کند.

* بیشترین قیمت یک ماه گذشته: پنج میلیون و ۵۵۰هزار تومان
* قیمت در حال حاضر: چهار میلیون و ۴۰۰هزار تومان

*‌ پنج: سامسونگ Galaxy A51؛ کاهش ۲٫۶میلیون تومانی
سامسونگ Galaxy A51 با رم شش گیگابایتی روانه بازار شده است. صفحه نمایش آن ۶٫۵اینچی است و با استفاده از فناوری سوپرآمولد، تصاویر را با کیفیت Full HD نمایش می‌دهد. تراشه‌ این گوشی، Exynos 9611 از تراشه‌های ۱۰نانومتری سامسونگ است و تراشه گرافیکی Mali-G72 MP3 هم برای پخش ویدئو و اجرای بازی استفاده می‌شود. این گوشی با دو ظرفیت ۱۲۸ و ۶۴گیگابایتی به بازار عرضه شده و می‌توان حافظه آن را با مموری کارت تا یک ترابایت ارتقا داد.

دوربین اصلی سامسونگ Galaxy A51 سنسور ۴۸مگاپیکسلی دارد و از نوع عریض است. یک سنسور ۱۲مگاپیکسلی و دو سنسور پنج مگاپیکسلی دیگر هم در کنار این دوربین اصلی مجموعه دوربین چهارگانه A51 را تشکیل داده‌اند. دوربین سلفی ۳۲مگاپیکسلی هم در قاب جلویی قرار دارد. باتری چهار هزار میلی‌آمپرساعتی، پشتیبانی از فناوری شارژ سریع ۱۵واتی، درگاه USB Type-C و حسگر اثرانگشت در زیر قاب اصلی هم از دیگر ویژگی‌های این تازه‌وارد است.

* بیشترین قیمت یک ماه گذشته: ۹میلیون تومان
* قیمت در حال حاضر: شش میلیون و ۴۰۰هزار تومان

* شش: شیائومی Redmi Note 9 Pro؛ کاهش ۲٫۳میلیونی
گوشی موبایل شیائومیRedmi Note 9 Pro دو سیمکارته است و با ظرفیت ۱۲۸گیگابایتی روانه بازار شده. صفحه نمایش این گوشی ۶٫۶۷اینچی است و با فناوری IPS LCD طراحی شده. صفحه نمایش و بدنه گوشی با یک لایه Corning Gorilla Glass 5 پوشانده شده که در برابر خط و خش مقاوم است. حسگر اثر روی لبه کناری بدنه قرار گرفته است.

دوربین اصلی این گوشی چهارگانه است و از لنز عریض ۶۴مگاپیکسلی، لنز فوق عریض هشت مگاپیکسلی، لنز ماکرو پنج مگاپیکسلی و سنسور عمق دو مگاپیکسلی تشکیل شده است. یک دوربین سلفی ۱۶مگاپیکسلی هم در مرکز بالای نمایشگر این گوشی به کار گرفته شده است. ازنظر سخت‌افزاری این گوشی تراشه اسنپدراگون SM7125 دارد که در آن پردازنده‌ هشت‌هسته‌ا‌ی قرارگرفته است. حافظه رم با ظرفیت شش گیگابایت در کنار این مجموعه قرار گرفته است. باتری این گوشی پنج هزار میلی‌آمپرساعت ظرفیت دارد و از شارژ سریع ۳۰وات پشتیبانی می‌کند.

* بیشترین‌ قیمت یک ماه گذشته: هشت میلیون و ۷۰۰هزار تومان
* قیمت در حال حاضر: شش میلیون و ۴۰۰هزار تومان

* هفت: شیائومی Mi 10 Lite 5G؛ کاهش سه میلیون تومانی
شیائومی مدل Mi 10 Lite 5G دو سیمکارته با ظرفیت ۲۵۶گیگابایت یکی از گوشی‌های میان‌رده این برند است که از فناوری ۵G پشتیبانی می‌کند. قاب جلویی گوشی را یک نمایشگر تمام‌صفحه پر کرده است. صفحه‌نمایش ۶٫۴۷ اینچی Full HD Plus با فناوری AMOLED همراه‌شده است. گوشی شیائومی مدل Mi 10 Lite 5G دو سیمکارته به تراشه هفت نانومتری Snapdragon 765G مجهز شده است. دوربین این گوشی شامل چهار لنز روی قاب پشتی است.

این دوربین‌ها شامل یک لنز اصلی با رزولوشن ۴۸مگاپیکسل عریض، یک لنز فوق عریض هشت مگاپیکسل، یک سنسور عمق دو مگاپیکسلی و یک لنز مایکرو دو مگاپیکسلی است. البته یک فلش LED دوربین هم تعبیه‌شده است که از نوع دابل LED است. در قابل جلو هم یک دوربین سلفی ۱۶مگاپیکسل قرار گرفته است. این گوشی دارای ۲۵۶گیگابایت حافظه داخلی و ۸گیگابایت حافظه RAM رم است. این گوشی باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۴۱۶۰میلی‌آمپرساعت و قابلیت شارژ سریع ۲۰واتی دارد.

* بیشترین قیمت یک ماه گذشته: ۱۳میلیون تومان
* قیمت در حال حاضر: ۱۰میلیون تومان

* هشت: آیفون SE2020؛ کاهش ۴٫۸میلیون تومانی
نسل دوم گوشی‌های اقتصادی اپل با نام iPhone SE2 روانه بازار شده که آن را به نام iPhone SE 2020 هم می‌شناسند. در طراحی این گوشی از سخت‌افزار آیفون ۱۱ استفاده شده است. تراشه هفت نانومتری A13 Bionic سخت‌افزار این گوشی را تشکیل می‌‌دهد. قاب پشتی و جلویی آیفون SE از شیشه و فریم آن از آلومینیوم ساخته شده است.

آیفون SE صفحه‌نمایش ۴٫۷اینچی با فناوری Retina IPS دارد که تصاویر را با رزولوشن ۱۳۳۴ در ۷۵۰پیکسل نمایش می‌دهد. آیفون SE با ظرفیت ۱۲۸ و ۲۵۶گیگابایت روانه بازار شده. دوربین اصلی آن رزولوشن ۱۲مگاپیکسلی دارد و دوربین سلفی آن هفت مگاپیکسلی است. این گوشی می‌تواند تصاویر را با کیفیت ۴K و سرعت ۲۴۰فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند. آنطور که اپل ادعا کرده، باتری گوشی برای پخش ۱۳ساعت ویدئو کافی است. شارژر این مدل پنج واتی است. البته iPhone SE2 از شارژ بی‌سیم ۷٫۵واتی هم پشتیبانی می‌کند.

* بیشترین قیمت یک ماه گذشته: ۲۰میلیون تومان
* قیمت در حال حاضر: ۱۵میلیون و ۲۰۰هزار تومان

* ۹: آیفون ۱۲ Mini؛ کاهش شش میلیون تومانی
ارزان‌ترین گوشی سری آیفون ۱۲ با ظرفیت ۶۴ و ۱۲۸گیگابایت روانه بازار شده است. نمایشگر ۵٫۴اینچی آیفون ۱۲ Mini به پنل Super Retina مجهز ‌شده است تا تصاویر باکیفیتی را به نمایش بگذارد. برای آیفون ۱۲ از تراشه A14 استفاده شده که سرعت آن ۸۰ برابر نسخه ۱۱ است. قاب پشتی آیفون جدید از شیشه ساخته‌ شده تا هم گوشی مشکل آنتن‌‌دهی نداشته باشد و هم امکان شارژ بی‌‌سیم باتری در این گوشی وجود داشته باشد.

قاب آن فلزی است و گفته می‌شود کل بدنه در برابر خط و خش مقاوم است. این گوشی می‌تواند به مدت ۳۰دقیقه در عمق شش متری آب دوام بیاورد. تشخیص چهره با استفاده از دوربین جلو دیگر ویژگی است که در آیفون جدید اپل به کار گرفته شده است. دوربین اصلی آن دوگانه است و هر دو لنز رزولوشن ۱۲مگاپیکسلی دارند. یکی از نوع عریض و دیگری از نوع فوق عریض است. دوربین سلفی این گوشی هم ۱۲مگاپیکسلی از نوع عریض است.

* بیشترین قیمت یک ماه گذشته: ۳۰میلیون تومان
* قیمت در حال حاضر: ۲۴میلیون تومان

کدخبر: ۳۶۹۳۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر