کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۰۰۱
تاریخ خبر:

آب پاکی روی دست‌ سربازی گریزها

روزنامه هفت صبح | چند روز پیش خبر تدوین طرح جدید سربازی از طرف تعدادی از نماینده‌های مجلس منتشر شد و از آنجایی که هر خبری درباره موضوع سربازی می‌تواند سر و صدا درست کند، این طرح هم به چشم آمد، آن هم در حالی که همان‌موقع خیلی‌ها تلاش کردند توضیح بدهند که نه به دار است و نه به بار و تا زمانی که ستاد کل نیروهای مسلح یکی از طرفین اصلی ایجاد تغییر در وضعیت سربازی نباشد، هیچ اقدامی در این زمینه موثر نخواهد بود.

منتقدان اولیه طرح ابتدا تلاش کردند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند اما بعدتر دیدند که در شبکه‌های اجتماعی بی‌وقفه درباره آن حرف زده می‌شود و تدوین کننده‌های طرح در گفت و گو با رسانه‌ها به معرفی و توضیح طرحشان می‌پردازند کم کم صدای آنها هم بلند شد تا جایی که سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح نشست خبری برگزار کرد و در چند سرفصل به طرح مجلس حمله کرد.

*** تعداد سربازان کم می‌شود
یکی از اصلی‌ترین نکاتی که سردار شکارچی به آن انتقاد داشت این بود که طرح مجلس و اختیاری کردن سربازی تعداد سربازها را کاهش می‌دهد در حالی که به گفته او همین حالا هم نیروهای مسلح ۶۰ درصد مقدار مورد نیازشان سرباز دارند و کاهش همین مقدار سرباز می‌تواند به دشمن این پیغام را بدهد که مرزها و داخل کشور ما دیگر امن نیست.

به طور کلی سردار شکارچی در چند بخش مختلف از حرف‌هایش به تاثیر روانی این طرح‌ها بر آنچه دشمن درباره ما فکر می‌کند اشاره کرد و گفت که این کارها باعث می‌شود توان نظامی ایران رو به ضعف نشان داده شود، بنابراین ارائه این طرح‌ها بدون مشورت نیروهای مسلح می‌تواند به ضرر کشور تمام شود.

*** کیفیت نیروها پایین می‌آید
انتقاد دیگر سردار شکارچی به طرح مجلس این بود که تصویب آن باعث می‌شود در نهایت کیفیت نیروهای سرباز پایین بیاید در حالی که هم اکنون ۳۰ درصد نیروهایی که در ایران به عنوان سرباز وظیفه خدمت می‌کنند متخصص هستند و حضور آنها کمک بسیار زیادی به نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌ها می‌کند، در صورتی که اگر قرار بر انجام سربازی اختیاری شود، احتمالا خیلی از نیروهای متخصص ترجیح می‌دهند وارد بازار کار شوند و کشور از نزدیک به دو سال خدمت وظیفه آنها محروم می‌شود.

*** میانگین سنی بالا می‌رود
سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح یک انتقاد فنی هم به طرح نماینده‌های مجلس داشت. او گفت که طرح آنها باعث می‌شود میانگین سنی نیروهای مسلح بالا برود. به چه شکل؟ اینطور که سربازها مدت‌زمان بیشتری خدمت می‌کنند و عده بیشتری هم به هوای اینکه مالیات می‌دهند سربازی را عقب می‌اندازند و به این ترتیب تعداد جوانانی که به خدمت وظیفه مشغول هستند کمتر می‌شود.

ضمن اینکه ممکن است خیلی‌ها بعد از پنج سال خدمت در نیروهای مسلح فرصت‌های شغلی بیرون از این مجموعه‌ها را از دست بدهند، اگر نیروهای مسلح آنها را نخواهند، یک بحران به وجود می‌آید، اگر هم بخواهند، باز به بالا رفتن میانگین سنی نیروهای مسلح کمک شده است،‌ از طرفی جوان‌ها به این ترتیب تلاش برای پیدا کردن شغل و یافتن مسیر زندگی‌شان را عقب می‌اندازند و این خودش آسیب‌زاست.

شکارچی یک جایی از حرف‌هایش هم، پیش‌بینی منتقدان را درباره لزوم همراهی نیروهای مسلح برای طرح‌های مربوط به سربازی تایید کرده و گفته هر وقت جلسات کارشناسی با حضور نیروهای مسلح و متخصصان برگزار شد، پشت یک میز نشستیم و حرف‌های فنی و تخصصی زدیم،‌ می‌توان به نتیجه جلسات امیدوار بود،‌ غیر از آن هر کاری انجام شود در نهایت به مصلحت کشور نیست.

*** از طرحمان دفاع می‌کنیم
با وجود مخالفت صریح سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح، ابوالفضل ابوترابی نماینده‌ای که یکی از تدوین‌کننده‌های طرح تازه مجلس است، در مصاحبه‌های تصویری و مکتوب از این طرح دفاع می‌کند. او در تازه‌ترین حرف‌هایش گفته که سربازی یکی از عوامل عقب افتادن ازدواج جوان‌هاست و این شکل از سربازی دشمن‌تراشی برای کشور محسوب می‌شود و جوان‌ها را بیزار می‌کند. به همین دلیل باید طرح نویی در زمینه خدمت وظیفه در انداخت.

*** ایران یکی از ۱۹ کشور
یکی از دلایلی که ابوترابی در دفاعیات جدیدش از طرح مجلس آورده این است که در این دوره از زندگی بشر، کشورهای خیلی کمی سربازی اجباری دارند یعنی ۲۸ کشور و از بین آنها هم فقط در ۱۹ کشور سربازی بیشتر از یک سال است که ایران یکی از آنهاست. کشورهایی که سربازی اجباری بیشتر از یک سال دارند اینها هستند: مکزیک، برزیل، آنگولا، موزامبیک، الجزایر، تایلند، کره‌جنوبی، کره‌شمالی، روسیه، آذربایجان، اریتره، ترکیه، امارات، ساحل عاج، کلمبیا، کامبوج، لائوس و گرجستان.

*** برای عنابستانی متاسفم
بخش دیگری از حرف‌های سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح به ماجرای … عنابستانی، نماینده مجلس و سیلی که او به گوش سرباز وظیفه راهور زده بود اختصاص داشت و بخشی دیگر به برخورد مسئول مافوق با سرباز بابلی. او گفت: «من بسیار متاسفم برای کسی که می‌رود تبلیغ می‌کند و رای مردم را می‌گیرد و بعد سیلی به سرباز می‌زند. سیلی به سرباز زدن یعنی سیلی به امنیت اجتماعی زدن. چه آن بازپرسی که در بابل این کار را کرد و با وی برخورد نشد و چه این رفتار از دید ما سیلی به نظم اجتماعی کشور است؛ اگر سرباز تخلف کند، راهکار قانونی دارد. اینها نماینده واقعی مردم نیستند و باید با مردم صادقانه حرف بزنند. همه مردم باید قانون را رعایت کنند و فرقی بین نماینده و سرباز نیست. حتی اگر سرباز تخلف کرد، باید از طریق قانونی پیگیری شود. کسی که خود قانونگذار است، وقتی قانون را رعایت نمی‌کند چه باید گفت.»

او با اشاره به قلدری بازپرس دادگستری در برابر یک سرباز در بابل و حواشی آن گفت: «ما به عنوان ستاد کل نیروهای مسلح از هر دو این افراد شاکی هستیم. یک سرباز صادقانه خدمت می‌کند و حق و حقوق او هم کامل پرداخت نمی‌شود و بعد اینطور با او هم برخورد می‌شود.»
این خبر بیشتر به دلیل حرف‌های تازه عنابستانی درباره ماجرا، به چشم آمد. او دو روز پیش گفته بود: «زمان همه‌چیز را مشخص خواهد کرد. ماجرا آن‌طور که فضاسازی رسانه‌ای شد، نبود. من از نیروی انتظامی و از آن سرباز به علت توهین شکایت کردم و پرونده در دادسرای نظامی در حال رسیدگی است.»

این حرف باعث شد که حجت‌الاسلام شکرالله بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح هم در ارتباط با پرونده شکایت عنابستانی از سرباز راهور توضیح دهد. او گفت: «آقای عنابستانی هنوز دلیل و مدرکی مبنی‌بر اینکه سرباز مشکل و قصوری داشته ارائه نکرده‌اند و اگر دلیلی بیاورند رسیدگی می‌کنیم.»

کدخبر: ۳۸۲۰۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر