کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۷۱۵۶
تاریخ خبر:

آبله میمون چیست و آیا باید نگران باشیم؟

روزنامه هفت صبح | یک: آبله میمون توسط ویروس آبله میمون ایجاد می‌شود که یکی از اعضای خانواده ویروس‌های آبله است، اگرچه شدت آن بسیار کمتر است و کارشناسان می‌گویند احتمال سرایت آن کم است.

دو: این بیماری بیشتر در مناطق دورافتاده کشورهای مرکز و غرب آفریقا، در نزدیکی جنگل‌های بارانی استوایی رخ می‌دهد. ویروس ابتدا در یک میمون اسیر شناسایی شد و از سال ۱۹۷۰ شیوع پراکنده‌اش در ۱۰ کشور آفریقایی گزارش شده است. آبله میمون در سال ۲۰۰۳ در ایالات متحده شیوع یافت که اولین باری بود که این بیماری در خارج از آفریقا مشاهده می‌شد.

سه: آبله میمون می‌تواند زمانی‌که فردی در تماس نزدیک با فرد آلوده باشد، سرایت کند. این ویروس می‌تواند از طریق پوست زخم شده، دستگاه تنفسی یا از طریق چشم، بینی یا دهان وارد بدن شود. این بیماری پیش از این به‌عنوان یک عفونت مقاربتی توصیف نشده بود، اما می‌تواند از طریق تماس مستقیم در طول رابطه جنسی منتقل شود. آبله میمون همچنین می‌تواند از طریق تماس با حیوانات آلوده مانند میمون‌ها، موش‌ها و سنجاب‌ها یا اشیای آلوده به ویروس مانند رختخواب و لباس منتقل شود.

چهار: نشانه‌های اولیه بیماری شامل تب، سردرد، ورم، کمردرد، درد عضلات و بی‌حالی عمومی است. هنگامی که تب شروع می‌شود، جوش‌ها و التهاب‌های پوستی ایجاد می‌شوند که اغلب از صورت شروع می‌شوند، سپس به سایر قسمت‌های بدن، معمولاً کف دست‌ها و کف پا گسترش می‌یابند. این جوش‌ها که می‌توانند با خارش زیاد همراه باشد، تغییر می‌کنند و مراحل مختلفی را طی می‌کند تا در نهایت یک جای زخم ایجاد می‌شود که بعداً می‌ریزد. ضایعات می‌توانند باعث باقی ماندن جای زخم شوند. عفونت معمولاً خود‌به‌خود برطرف می‌شود و بین ۱۴ تا ۲۱ روز طول می‌کشد.

پنج: بیشتر موارد این ویروس خفیف است و گاهی شبیه آبله مرغان است و طی چند هفته خود‌به‌خود برطرف می‌شود. البته آبله میمون گاهی اوقات می‌تواند شدیدتر باشد، و گزارش شده ‌ که باعث مرگ و میر در غرب آفریقا شده است.

شش: هیچ درمانی برای آبله میمون وجود ندارد، اما با پیشگیری از سرایت، می‌توان شیوع آن را کنترل کرد. ثابت شده است که واکسیناسیون علیه آبله ۸۵‌درصد در پیشگیری از آبله میمون موثر است و هنوز هم گاهی‌اوقات از آن استفاده می‌شود.

هفت: کارشناسان در بریتانیا می‌گویند ما در آستانه شیوع سراسری نیستیم و به گفته بهداشت عمومی انگلیس، خطر برای عموم مردم کم است.

کدخبر: ۴۵۷۱۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر