کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۷۳۶۱
تاریخ خبر:

آبروی از دست رفته فوتبالی‌ها در ورزشگاه مرند

روزنامه هفت صبح | روز گذشته یک آبروریزی بزرگ در فوتبال ایران رخ داد که در آن هفت بازیکن یک تیم فوتبال مجروح و یکی هم نابینا شد. روز سه‌شنبه قرار بود که بین دو تیم ارس تجارت تبریز و باران اسپورت مرند بازی نیمه نهایی لیگ آذربایجان شرقی برگزار شود اما تنش‌های زیادی آن را به یک فاجعه اخلاقی و ورزشی تمام عیار تبدیل کرد. ماجرا چه بود و این تنش‌ها از کجا شروع شد؟

بازی رفت این دو تیم قبلا قرار بود در تبریز برگزار شود. آنها آن روز ۸۰ دقیقه منتظر آمدن آمبولانس می‌مانند اما وقتی خبری نمی‌شود، تبریزی‌ها ۳ بر صفر بازنده آن بازی اعلام می‌شوند. بعد در ادامه آنها مدارکی ارائه کردند که تایید می‌کرد آمبولانس در مسیر تصادف کرده و به همین دلیل به بازی نرسیده بود. به خاطر همین هم هیات فوتبال تصمیم گرفت که بازی رفت و برگشت را دوباره در شهر مرند برگزار کند.

همان موقع گویا هیات فوتبال مرند هشدار می‌دهد که این عوض شدن نتیجه می‌تواند مسئله ساز شود و در بین تماشاگران سوال درست کند که چرا بازی ۳ بر صفر را دوباره باید برگزار کرد. از قضا همین تصمیم به صورت غیرمستقیم آتش دعوا را روشن کرد و دقیقه ۸۰ روز سه‌شنبه تماشاگرنماهای مرندی را با سنگ و سلاح‌های سرد به وسط زمین مسابقه کشاند.

قبل از رسیدن دقیقه ۸۰ که آن فاجعه رخ دهد، حساسیت‌های دیگری هم به وجود آمده بود. مثلا عضو هیات فوتبال مرند گفته که یک جایی از بازی توپ به تیرک دروازه تبریز برخورد کرد ولی تیم مرند معتقد بود توپ از خط دروازه عبور کرده است. ناظر در بین دو نیمه اعلام کرد که بدون نیروی پلیس بازی را ادامه نمی‌دهیم. حالا اینکه این بازی چرا از اول پلیس نداشته هم خودش جای بحث دارد. خلاصه که این موضوع باعث شد تا نیمه دوم با ۲۰دقیقه تاخیر برگزار و در نهایت چهار نفر نیروی پلیس اعزام شود.

تنش اصلی از دقیقه ۸۰ شکل گرفت. مربی تبریز به سایت ورزش سه توضیح داده است:«یک نفر از تیم مرند در دقایق پایانی به بازیکنان داخل زمین گفت که بازی را ول کنید و پایشان را بشکنید. در این لحظه یکی از بازیکنان تیم مرند به دلیل خطای روی بازیکن ما اخراج شد؛ او بعد از دریافت کارت قرمز یک لگد دیگر هم به بازیکن ما زد. در همین حین بازیکن دیگر هم از زمین اخراج شد و درگیری در داخل زمین شروع شد.»

رئیس هیات فوتبال مرند هم ادامه ماجرا را از همین جا تعریف کرده و گفته است:«حوالی دقیقه ۸۰ بود که روی شادی گل تیم تبریز که بازیکنان آنها اقدام به دور زدن زمین کردند تنش بین اعضای دو تیم شروع شد؛ دو بازیکن مرند در این تنش اخراج شدند. من اطلاع ندارم که آنها به داور چه گفتند. بعد از آن بود که نیمکت تیم مرند به نشانه اعتراض به سمت داور هجوم آوردند.

ماموران پلیس در حال ورود به ماجرا بودند که ۳۰ تا ۴۰ نفر وارد زمین شدند.»این تماشاگران با چماق و قمه و چاقو از فنس‌ها به داخل زمین پریدند و آنهایی هم که سلاح سرد نداشتند سنگ در دستشان گرفتند. مربی تبریز می‌گوید این ضاربان بازیکنان تبریز را نشانه گرفته بودند و آنهایی که سالم ماندند از در پشتی ورزشگاه فرار کردند.

شاید بپرسید مگر یگان ویژه حضور نداشت؟ قبل از بازی هر دو طرف از نبود نیروهای پلیس در ورزشگاه ابراز نگرانی کرده بودند اما مسئولان هیات فوتبال گفتند که نیازی به این کار در چنین سطحی نیست. در نهایت با ۲۰ دقیقه تاخیر وسط بازی چهار یگان ویژه وارد زمین شدند ولی آنطور که مربی تیم ارس تجارت تبریز شرح داده است همین سه، چهار نفر هم از واهمه درگیری‌ها دخالتی در ضرب و شتم و دعواها نکردند.

تا اینجای کار آسیب‌ها چه بوده؟ به گفته مربی این تیم هفت نفر زخمی داشتند که چهار نفر سرپایی درمان شدند. حال یکی از سه نفری که به بیمارستان امام رضا منتقل شدند وخیم است؛ با قمه به پشت او ضربه زده‌اند که الان نمی‌تواند نفس بکشد. با پشت قمه به سر یک بازیکن دیگر تبریز (احسان حسن زاده) زدند و دکتر گفته که به قرنیه او آسیب جدی وارد شده است.

خبرها حاکی از این است که خوشبختانه بینایی یک چشم این بازیکن برگشته اما هنوز یک چشم او نابیناست. دروازه‌بان هم در این درگیری یک لگد شدید خورده که باعث پاره شدن رباطش شده است.مسئول کمیته مسابقات هیات فوتبال استان تنها فردی بوده که بر سر این ماجرا تا امروز دخالت کرده و با حضور در بیمارستان از نظر او این بازی برگزار نشده است.

در نهایت ضاربان چه شدند؟ طبق آخرین اخبار سه نفر در این حادثه دستگیر شده‌اند و یک نفر هم خود را تحویل داده است.
دو قدم به عقب برگردیم. اصلا در این وضعیت کرونا و ممنوعیت برگزاری تماشاگر،چرا این مسابقه با حضور تماشاچی‌ها برگزار شده بود؟ خبرنگار سایت ورزش سه همین سوال را از رئیس هیات فوتبال مرند کرده و او جواب داده است:«موقعیت ورزشگاه به گونه‌ای است که نمی‌توان از ورود غیرقانونی افراد به ورزشگاه جلوگیری کرد. البته این مشکل در چنین سطحی همه جا وجود دارد.»

کدخبر: ۴۱۷۳۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Amirkhan56

    واقعاً جای تأسف دارد