کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۲۱۹۸
تاریخ خبر:

رسوایی کنکور ۱۴۰۰ با ۱۶سوال خارج از کتاب و سه سوال اشتباه!

کنکور سراسری امسال صدای داوطلبان را درآورد؛ عده‌ای می‌گفتند سوالات مقداری سخت بوده است. از آنها اصرار و از طرف سازمان سنجش انکار! در نهایت کمیته‌ای مسئول بررسی ماجرا شد و حدس بزنید چه اتفاقی افتاده؟ حداقل ۱۶ سوال کنکور ۱۴۰۰ خارج از کتاب‌ درسی مطرج شده و سه تا سوال هم به‌کل اشتباه بود!

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که وظیفه بررسی سوالات کنکور را برعهده داشته می‌گوید: تعداد سوالات خارج از کتاب کنکور ۱۴۰۰ در رشته ریاضی هشت سوال، در رشته تجربی دو سوال و در رشته انسانی هم شش سوال بوده است. همچنین ۱۲ سوال در رشته ریاضی و ۹ سوال در رشته تجربی خارج از اهداف کتاب‌های درسی مطرح شده است.

ملکی همچنین در خصوص تعداد سوالات اشتباه گفت: تعداد سوالات اشتباه در رشته ریاضی یک سوال و در رشته تجربی دو سوال بوده است. باید در سازمان سنجش برای بررسی این موضوع کارگروه تشکیل شود و کارشناسان ذی‌ربط با حضور در آن توضیحات لازم را بدهند.

خبرگزاری ایلنا می‌نویسد: پس از برگزاری کنکور ۱۴۰۰، تعدادی از داوطلبان کنکور و نیز سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به سختی سوالات کنکور به ویژه در درس ریاضی معترض شدند. اعتراض آنها این بود که برخی از سوالات خارج از محتوای کتاب‌های درسی بود.

فاطمه زرین‌آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور نیز در پاسخ به انتقادات در خصوص اشتباه بودن برخی سوالات کنکور و نیز نبود برخی سوالات کنکور در محتوای کتاب‌های درسی گفت: هر مشکلی که در پرسش‌ها وجود داشته باشد و اگر حق با داوطلب باشد،‌ بررسی می‌شود و درنهایت آن پرسش از کلید سوالات اصلاح خواهد شد.

زرین‌آمیزی این را هم گفت که تعداد کثیری از افرادی که در طراحی پرسش‌های آزمون سراسری با سازمان سنجش همکاری می‌کنند، معلمان آموزش و پرورش هستند. مگر می‌شود معلمی سوالی طراحی کند که آن سوال در کتاب درسی نباشد؟ سوالات بر اساس سرفصل‌هایی که آموزش و پرورش به ما اعلام کرده، طراحی می‌شود و هیچ مبحثی خارج از کتاب نبوده است.

این اظهارنظر سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در روز ۱۳ تیر عنوان شد، اما حالا رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی می‌گوید: ۱۶ سوال کنکور ۱۴۰۰ خارج از کتاب درسی بوده و کارشناسان ذی‌ربط باید در این زمینه توضیح دهند.

کدخبر: ۴۰۲۱۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1568532767

    سوالات کنکور قرار نیست همه از کتاب باشند . همه باید بر پایه مطالب کتاب باشند اما شاید مفهوم جدیدی در آن مطرح شده باشه که خود دانش آموز باید کشفش کند. در حد چند ت ا سوال غلط هم همیشه در کنکور وجود دارد و چیز جدیدی نیست.

    • _user_1615624343

      آینده و زندگی خیلیا به همون چند تا سوال اشتباه کنکور بستگی داره، بعد شما میگی چی ز جدیدی نیست؟؟