کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۴۰۴
تاریخ خبر:

آئودی تی‌تی؛ تی‌تاپ خوشمزه‌ ارباب حلقه‌ها

روزنامه هفت صبح | آئودی در سال ۱۹۹۸ از کوپه‌ای به نام TT رونمایی کرد که خیلی زود مدل کروک آن هم وارد بازار شد. قصد آئودی معرفی خودرویی بود که بتواند به خوبی با نیسان Z370، مزدا RX-8، پورشه باکستر و ب.‌ام.‌و Z4 رقابت کند.

به فاصله اندکی پس از معرفی نسل دوم این خودرو در سال ۲۰۰۶، پای TT به خیابان‌های ایران باز شد و مدل‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ هم توانستند وارد کشور شوند اما با برخورد با موانعی همچون واردات محدود، قیمت‌ بالا و ورود رقبایی همچون هیوندای جنسیس کوپه و انواع ب.‌ام‌.و به خصوص Z4، ادامه حضور این خودرو در ایران منتفی شد و تنها شاهد حضور نمونه‌های معدودی از نسل دوم در کشور هستیم.

*** طراحی
طراحی TT واقعاً چشم‌نواز است و یکی از مواردی که سبب شده نسل‌های قبلی این خودرو هنوز هم در بازارهای گوناگون پرطرفدار باشند، طراحی آن است. آئودی حتی در نسل جدید TT که اخیراً معرفی شد هم خطوط اصلی طراحی آن را حفظ کرده است. چراغ‌های بزرگ جلو و عقب حالت مستطیلی‌شکل دارند که با خروجی هوای مشکی‌رنگ در جلو و عقب نمایی اسپورت را به نمایش می‌گذارند.

در نمای جانبی از خطوط تیز و پیچیده اسپورت‌های روز خبری نیست اما خطی که در بالای رکاب امتداد پیدا کرده، برای قبولی TT در این بخش کفایت می‌کند. آئودی برای بالا بردن شتاب این خودرو در بخش آیرودینامیک سنگ تمام گذاشته است. شیب بالایی که از عقب خودرو شروع می‌شود تا سپر جلو امتداد پیدا می‌کند و به TT در حفظ سرعت در دورهای بالا کمک می‌کند.

*** پیشرانه فنی
در بازارهای دیگر شاهد عرضه انواع پیشرانه‌ها برای TT هستیم اما نمونه‌های حاضر در ایران (در هر ۳ مدل ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸) از موتور یکسانی بهره می‌برند. پیشرانه چهار سیلندری با ظرفیت دو لیتر به همراه توربوشارژر که قادر به تولید ۲۱۱ اسب بخار نیرو و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور است.

این نیرو به وسیله جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک S Tronic به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب ۶٫۱ ثانیه‌ای این ژرمن ریزاندام راضی‌کننده به نظر می‌رسد. یکی از مزیت‌های TT نسبت به دیگر کوپه‌های اسپورت حاضر در ایران مصرف سوخت پایین آن است: ۶٫۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی.

*** آپشن‌ها
تریم کابین TT بیش از حد ساده و خسته‌کننده است و اگر نورپردازی و امکانات رنگارنگ دیگر آلمانی‌های حاضر در بازار چشم‌تان را گرفته بهتر است به سراغ این خودرو نیایید. البته تریم چرم آلکانترا که در همه نمونه‌ها موجود است، کیفیت بالایی دارد. با وجود کابین نه‌چندان زیبا امکانات TT در نوع خود بد نیستند:

کنترل آب و هوای خودکار به همراه سنسور خورشید، فیلتر گرد و غبار، نمایشگر ۸ اینچی اطلاعات رانندگی به همراه کامپیوتر سفری با پنج عملکرد، سیستم ضد سرقت، کروز کنترل، فرمان تلسکوپی و آینه‌های برقی با روکش‌های ضد زنگ در کنار آپشن‌های ایمنی همچون کیسه هوا برای سرنشینان جلو، کیسه‌های هوای جانبی، سیستم‌های ترمز ABS، EBD و EBA، سیستم کنترل پایداری، نگه دارنده‌های فعال جلو خودرو و نمایشگر باد تایرها.نمونه‌های کارکرده TT در بازار بین یک میلیارد و ۵۰ میلیون تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون قیمت دارند.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۶۱۴۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر