کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۷۰۱۶
تاریخ خبر:

‌قطعات تازه تولید شده در مارکت موسیقی

روزنامه هفت صبح ، بهنام مظاهری |‌ درباره گمنام‌های خلاق و چهره‌های پرکار ….
*** «شعر یادُم رَ…» از گروه سیریا
در هفته‌های اخیر مثل همیشه آثار زیادی از خواننده‌ها و گروه‌های مختلف منتشر شد که به جرات می‌توان گفت بهترین آنها قطعه «شعر یادُم رَ…» از گروه سیریا بود. گروهی تقریبا گمنام که تا امروز آثار کمی‌ از آنها منتشر شده بود و مخاطبان زیادی نداشتند. «هوار» شاید معروف‌ترین آهنگ این گروه بود که همان هم قطعه خوبی از آب درآمده بود.

سیریا گروهی است از جنوب ایران که با دست گذاشتن روی ملودی‌ها و ترانه‌های فولک بوشهری سعی بر آن دارد تا تصویری جدید از موسیقی جنوب به نمایش بگذارد. البته این حرف را بسیاری از گروه‌های تلفیقی و فولک می‌زنند اما مهم این است که سیریا توانسته با کیفیت و خلاقیت خوبی آثارش را منتشر کند.

شاید بعید نباشد اگر سرمایه‌گذاری خوب و مدیریت درستی پشت آنها قرار بگیرد آنها بتوانند به‌زودی به رقیبی بسیار جدی برای گروه‌های تلفیقی حال حاضر تبدیل شوند. «شعر یادُم رَ…» اثری است که توسط خواننده این گروه، محمد لاریان سروده شده و برداشت آزادی از یکی از شعرهای سعدی است که با خلاقیت و در عین حال سبکسری خاصی تولید شده. ملودی جذابی دارد و تنظیم درستی روی آن قرار گرفته که پیشنهاد می‌کنم حتما آن را گوش کنید. اگر به آهنگ مورد علاقه‌تان تبدیل نشد حتما سلیقه خودتان خوب نبوده!

*** «نگو برگرد» از احسان خواجه‌امیری
قطعه جدیدی از احسان خواجه‌امیری منتشر شده با نام «نگو برگرد» که با گوش‌دادن آن یاد احسان خواجه‌امیری قدیم خواهید افتاد. قطعه «نگو برگرد» بسیار عالی آغاز می‌شود؛ فضاسازی در تنظیم، جذابیت‌های صدای خواجه‌امیری را به‌خوبی نشان می‌دهد و شعر روزبه بمانی هم که مشخصا روی ملودی نوشته شده به‌خوبی روی کار می‌نشیند.

ملودی آهنگ کمی‌ به ملودی‌های ترکی می‌زند و قطعه تا دقیقه ۲ خیلی هم خوب پیش می‌رود اما متاسفانه از دقیقه ۲ به بعد تبدیل به یک ترک متوسط مارکت می‌شود. تنظیم راه خود را گم می‌کند و فضاسازی از بین می‌رود و طبق معمول همیشه تنظیم‌های مارکتی پیش می‌رود. ترانه همچنان تا انتها خوب می‌ماند اما ملودی هم کمی ‌از فضای کلی موسیقی دور می‌شود و از مود کار خارج می‌شود.

به این ترتیب می‌توان گفت «نگو برگرد» اگرچه تایم زیادی ندارد و کل قطعه کمتر از چهاردقیقه است اما شاید اگر تا دو‌دقیقه‌و‌نیم ادامه پیدا می‌کرد، می‌توانست به یکی از قطعات خوب و به‌یادماندنی موسیقی پاپ تبدیل شود.

*** «مانکن» و «آینده» از فرزاد فرزین
فرزاد فرزین یکی از پرکارهای هفته بوده. دوقطعه از او منتشر شده. یکی قطعه «مانکن» که تیتراژ سریالی جدید با همین نام است و دیگری هم قطعه «آینده» که به‌تازگی از او منتشر شده. نمی‌توان گفت که «مانکن» نهایت فرزاد فرزین است. بیراه اگر نباشد، باید گفت قطعه سفارشی است و برای سریالی تولید شده که هنوز اطلاعات چندانی از آن در دسترس نیست و باید در حد همان قطعات سفارشی نگاهش کرد.

البته بعید نیست این قطعه بتواند به‌واسطه سریال هیت شود و همه هم از آن لذت ببرند اما چیزی که از فرزاد فرزین در این قطعه می‌شنویم با چیزی که از او در قطعه «آینده» می‌شنویم، تفاوت زیادی دارد. «مانکن» ماهیت تین‌ایجرتری چه در ترانه و چه در ملودی و فرم خواندن فرزین دارد اما «آینده» با ترانه روزبه بمانی اسکلت‌بندی قوی‌تری پیدا کرده و فرزاد فرزین هم از تکنیک‌های آوازی‌اش در این قطعه کم نگذاشته و مخاطبانش را کاملا سیراب می‌کند.

هر دوقطعه تنظیم فرزاد فرزین و محمد شاکر را روی خود دارند و ملودی‌ها هم برای خود فرزاد فرزین است. از عوامل دست‌اندرکار این دوقطعه مشخص است که هردوی آنها در فاصله کم یا هم‌زمان تولید شده‌اند. یکی برای سریال و یکی هم برای خود فرزین. با تمام این حرف‌ها پیشنهاد می‌شود که این دوقطعه را هم بشنوید.

کدخبر: ۲۷۷۰۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر