کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۸۲۲
تاریخ خبر:

‌با ۲۰۰‌میلیون چه خودروهایی می‌توان خرید؟

روزنامه هفت صبح| ‌اینجا نه آوردگاه کارکرده‌های دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی است و نه محل رقابت خودروهای صفر کیلومتر نسبتا با کیفیت. در شرایطی که قیمت پارس از مرز ۲۱۰ میلیون گذشته و چانگان هم در محدوده قیمت ۴۰۰ میلیون تومان روزگار می‌گذراند، این بخش را می‌توان منطقه‌ای فرض کرد که پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان در آن محصولات خاصی را برای افراد و خانوارها قابل دسترس می‌کند.

در واقع انواع خودروهای نو ایرانی نه‌چندان جذاب و نیز مدل‌های کارکرده چینی تولید شده در دهه ۹۰ جزو مهم‌ترین انتخاب‌هایی هستند که با پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان قابل خریداری است. سخت نگیرید. می‌دانیم زمانی با ۲۰۰ میلیون تومان می‌شد رنو تالیسمان خرید. تورم همه چیز را از ما گرفته. کوچک‌ترین دلخوشی‌ها‌ یعنی خرید خودرو فقط یکی از آنهاست.

* یک: قیمت : ۲۰۰ میلیون تومان / سمند EF7 دوگانه‌سوز- مدل ۱۳۹۹
ایده این خودرو از فولکس‌های فیتون و پاسات در ابتدای قرن ۲۱ گرفته شده که بعد از دو دهه دیگر کاملا خسته‌کننده شده است. نسخه پایه گازسوز این خودرو نسبت به مدل بنزینی معایب و مزایایی دارد. اولا صندوق بار این خودرو به دلیل اضافه شدن یک مخزن گاز ۱۵۰ لیتر از حجمش را از دست داده است. از آن سو اما مصرف سوخت خودرو در این نسخه هزینه کمتری روی دست مشتری می‌گذارد و برای ناوگان تاکسیرانی یا افرادی که پیوسته در شهر تردد دارند، انتخابی عقلانی است.

* دو: قیمت : ۲۰۲ میلیون تومان / پژو ۲۰۶ تیپ۵- مدل ۱۳۹۹
فعلا خریداران ایرانی از این خودرو خسته نشده‌اند چون طرح ظاهری گیرایی دارد و چه در طرح داخلی و چه در فرم بدنه از بسیاری رقبای این رده جذاب‌تر است. سیستم ترمز خوبی دارد و موتورش واقعا کم مصرف است. کیفیت مونتاژش بعد از یک دهه افت کرده و این مورد در قطعات فنی هم بعد از پنج سال قابل لمس است اما اگر بتوانید به خوبی از این نسخه از ۲۰۶ مواظب کنید، خودرویی را خریده‌اید که در عبور و مرور شهری نظیر ندارد. چند آپشن مثل سیستم تهویه مطبوع دارد ولی کلا کابینش در ساده‌ترین شکل ممکن از شما پذیرایی می‌کند. موتور ۲۰۶ هنوز هم برگ برنده این خودرو است.

* سه: قیمت : ۱۹۲ میلیون تومان / سمند سورن ELX- مدل ۱۳۹۹
به نسبت سمند کمی طرحش به روزتر است، مخصوصا در فضای کابین اما این به روز بودن آنقدر نیست که باعث شود دنای معمولی یا سمند را به سورن ترجیح دهیم. در کل این خودرو وطنی را کسانی می‌خرند که اهل انتخاب گزینه‌های متفاوت هستند. البته در نسخه پلاس که اندکی طرح و امکاناتش متفاوت است‌ اما نسخه ELX آنقدر چیزهایی مهم یا عجیبی ندارد که بخواهیم آنها را موجب تفاوت سورن با برادرانش بدانیم.

* چهار: قیمت : ۲۰۰ میلیون تومان / آریو اس۳۰۰ اتومات- مدل ۱۳۹۷
با الهام از یک تویوتای بومی ژاپن یعنی مدل آلیون ساخته شده و به‌رغم ارزان‌سازی، هنوز هم مشخصات خوبی دارد. خریدارانش می‌گویند نرم حرکت می‌کند و استهلاکش کمتر از سدان‌های مشابه داخلی است. این خودرو چینی که در نسخه دستی و اتومات در بازار قابل خریداری است، کابین جاداری دارد و رقیب مستقیم دنا، چری آریزو۵ و ولیکس است. آریو امکانات خوب و صندلی‌های راحتی دارد و کیفیت مونتاژش هم بد نیست. اندکی قیافه این خودرو عجیب است که این مورد ناشی از الگوگیری از ساخته تویوتا بدون کم و کاست است. آریو جزو انتخاب‌های خوب این رده قیمتی است.

* پنج: قیمت : ۱۹۰ میلیون تومان / برلیانس H230 دنده دستی- مدل ۱۳۹۸
بارها همین جا از این محصول چینی چه در نسخه هاچ‌بک و چه سدان همین جا دفاع کرده‌ایم و قابلیتش نسبت به رقبا را ستوده‌ایم. این موضوع هم دلیل دارد. اول اینکه طرح آن پیشرو است و همین حالا از سوی مرسدس بنز هم مورد استفاده قرار گرفته. دیگر اینکه به معنی دقیق کلمه اقتصادی است و دردسر برای‌تان درست نمی‌کند. برلیانس اچ۲۳۰ که با گیربکس اتومات هم در دسترس است، برای استفاده در شهر خودرو مناسبی است؛ گرچه مانند بسیاری دیگر از چینی‌ها به دلیل وارداتی بودن قطعاتش هزینه نگهداری بالاتری حداقل نسبت به پژو ۲۰۶ اس‌دی یا محصولات مشابه دارد.

* شش:قیمت : ۱۹۰ میلیون تومان / لیفان X60 - مدل ۱۳۹۶
شاید انتخاب خوبی نباشد. لیفان ایکس ۶۰ یکی از اولین کراس‌اوورهای چینی بود که به‌صورت مونتاژ داخل روانه بازار کشورمان شد. نسخه مجهز به گیربکس دستی این خودرو از سال ۱۳۹۱ به خطوط تولید کرمان موتور راه یافت. چهار سال بعد نیز مدل اتوماتیک آن وارد بازار کشور شد تا به عطش هواداران جعبه‌دنده‌های اتوماتیک نیز پاسخ گفته باشد‌ اما حضور رقبای تازه باعث شد تا خیلی زود از گردونه رقابت حذف شود و در یک گوشه به موفقیت چری، جک و چانگان خیره شود. این خودرو به‌رغم ضعف در محبوبیت بازار و مشتری‌پسندی، برای امورات روزمره با این قیمت گزینه بدی نیست.

* هفت: قیمت : ۲۰۰ میلیون تومان / ولیکس C30 - مدل ۱۳۹۶
گویا با شاهین محصول تازه سایپا اشتراکات فنی دارد. در عین حال توسط گریت‌وال ساخته شده و قابل اعتمادتر از باقی چینی‌هاست. تجربه سواری با این خودرو می‌گوید ولیکس حین حرکت کم صدا و در طول دوره استفاده کم‌استهلاک و کم‌مصرف است و از ترمز و سواری خوبی برخوردار است. هندلینگش را نمی‌توان خوشایند نامید اما برای این رده بد نیست. صندوق بار بزرگ و اتاق جادار جزو محاسن این محصول هستند. ضمن اینکه کمی ناشناخته است و فروشش در بازار با تاخیر نسبی روبه‌رو است. همین هم باعث شده قیمتش تا این سطح طی سه سال کاهش یابد.

* هشت:قیمت : ۱۹۰ میلیون تومان / ام‌وی‌ام ۳۱۵- مدل ۱۳۹۷
بعد از دو سال کار و اندکی از تک و افتادن، هنوز طرح خوبی دارد و انصافا این مهم‌ترین دلیل انتخاب ۳۱۵ است. فرم چراغ‌ها و جلوپنجره جذاب است و اتاق نیز به‌رغم کیفیت نه‌چندان بالا قابل تحمل است. موتور نسبتا خوبی دارد، جایش بزرگ‌تر از ساندرو و ۲۰۶ است و در این زمینه یکی از بهترین‌هاست. البته قطعا دوام و استهلاکش به پای محصول رنو ‌ نمی‌رسد. این محصول به دلیل سابقه دیرین در بازار مشکلی بابت قطعات یا تعمیر ندارد و با وجود اشتراک مشکلات با دیگر محصولات ام‌وی‌ام، قابلیت نقدشوندگی بالاتری دارد. سری ۳۱۵ با این قیمت یکی از انتخاب‌های خوب این رده است.

کدخبر: ۳۴۶۸۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر