کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۰۴۴۲
تاریخ خبر:

گزارشی ‌خواندنی‌ از هتل بیمارستان‌های‌ لوکس تهران

روزنامه هفت صبح | این بیمارستان قبلا بر توریسم‌درمانی متمرکز بود و حالا با بسته بودن مرزها، به درمان لاکچری کرونا رو آورده است.چهار روز پیش یکی از چهره های اینستاگرامی نوشت که جواب کرونایش مثبت و ۲۰ درصد ریه‌اش درگیر شده است. خب این تازه اول ماجرا بود. او عکسی روی تخت از خودش منتشر کرد که از دستش رگ گرفته‌اند و تا چشم کار می‌کند داروی کرونا (رمدسیویر) دور و برش ریخته‌اند.

شب‌ها برایش از رستوران بیمارستان چیکن استراگانوف می‌آورند و گاهی هم لابستر و پیتزا سفارش می‌دهد. با این تبلیغ او باب جدیدی از تبلیغات اینستاگرامی در دوران کرونا را باز کرد: تبلیغ به نفع هتل‌بیمارستان‌ها. یعنی دقیقا در روزهایی که در بیمارستان‌های معمولی جای سوزن‌انداختن نیست، تخت خالی کرونا پیدا نمی‌شود و کسی به راحتی رمدسیویر پیدا نمی‌کند اگر شاخ فضای مجازی باشید می‌توانید هم تعرفه تبلیغات را دریافت کنید، هم چند شب راحت در یک سوئیت دو تخته با چند بسته رمدسیویر بستری شوید.

قصه هتل‌بیمارستان‌ها از اول با بیمارستان‌های معمولی فرق داشت. معماری هتل‌بیمارستان‌ها را از اول شبیه هتل طراحی کرده‌اند. آنها شبیه یک هتل چند ستاره هستند که رستوران، پارکینگ، وای‌فای و امکانات عمومی لاکچری مثل یک اقامتگاه وی آی پی دارند. در اتاق‌های بیمارانشان هم دیگر خبری از دیوارهای سبز و طوسی رنگ و رو رفته بیمارستان‌های دولتی نیست؛ در عوض کاغذ دیواری و نمای چوبی و کف سرامیک شده و مبلمان گران قیمت برای آنها گذاشته‌اند. در تهران چهار هتل‌بیمارستان داریم که بعضی از آنها برای بیماران طراحی شده و برخی دیگر نه.

*** باشگاه و آژانس مسافرتی در هتل‌بیمارستان
اولین هتل‌بیمارستان‌ سال ۱۳۹۲ شروع به کار کرد. هر وقت از مقابل آن رد شوید همیشه صفی از خودروهای مدل بالا می‌بینید. مسئول بخش کووید آن می‌گوید که هزینه بستری در آن شبی ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان است. حالا چه خدماتی ارائه می‌دهند؟ یک سوئیت دربست در اختیار بیمار می‌گذارند. اگر هم بیماری سوئیت نخواهد، قیمت تخت‌های این بیمارستان برای بیماران مبتلا به کرونا به نصف این مبلغ می‌رسد. این هتل بیمارستان ۹۰ سوئیت اقامتی دارد و حتی یک باشگاه ورزشی هم برای آن طراحی شده است که احتمالا همراهان بیمار می‌توانند از آن استفاده کنند. به خاطر اینکه خیلی از بیماران آن از کشورهای همسایه به اینجا می‌آیند، یک آژانس مسافرتی هم داخل ساختمان وجود دارد.

*** سوئیت دربست با تزئینات اضافه
حالا بیشتر چه افرادی به هتل بیمارستان می‌روند؟ یکی از مراجعه‌کننده‌های اصلی این هتل زنان باردار هستند که می‌خواهند نوزادشان اولین پلک‌هایش را در یک دنیای لاکچری به هم بزند. گاهی برای برخی از خانواده‌ها همین مقدار تزئینات هم راضی کننده نیست. مثلا یک سوئیت در هتل اجاره می‌کنند، بعد به طراحان دکوراسیون می‌سپارند تا برای آنجا یک دکوراسیون مناسب اتاق زایمان طراحی کنند. هزینه تزئینات سلطنتی یا با تم‌های مختلف با گل آرایی ۲٫۵ میلیون تومان درمی‌آید.

هتل بیمارستان دیگری هم در تهرانپارس وجود دارد که عمر آن به شش سال نمی‌رسد. این ساختمان سه طبقه‌ای ۳۸ سوئیت برای اسکان بیماران یا همراهانشان ساخته و طوری که خود سایت هتل نوشته امکاناتشان اندازه یک هتل پنج ستاره است. رستوران و روف گاردن دارد و بخش زیادی از خدماتش را به درمان ناباروری و پوست و مو اختصاص داده است.

هر دو بیمارستانی که حرفشان زده شد، بیشتر با هدف توریسم‌درمانی ساخته شده‌اند. برای همین بخشی از هزینه‌هایشان مربوط به خدمات ترجمه، همراهی از فرودگاه تا بیمارستان و برنامه‌ریزی سفر می‌شود که حالا با ممنوعیت سفرها در دوران کرونا این خدمات لغو و جای آن را مهمان‌های کرونایی پر کرده است.

یکی دیگر از هتل‌بیمارستان‌ها در اتوبان نیایش تهران هم برای همراهان بیماران طراحی شده است. یعنی خود بیماران را آنجا بستری نمی‌کنند اما برای راحتی همراهان بیماران بیمارستانی که نزدیکی آن قرار دارد، شبی ۶۰۰ هزار تومان برای یک اتاق یک تخته دریافت می‌کند. هتل بیمارستان دیگری هم در اقدسیه تهران معروف است اما به بیماران کووید خدماتی ارائه نمی‌دهد.

غیر از هتل‌بیمارستان‌ها، برخی از بیمارستان‌های معمولی هم اتاق‌های وی‌آی‌پی دارند. امکاناتشان به اندازه امکانات هتل‌بیمارستان‌ها نیست اما باز هم می‌توان گفت که خدماتشان دست کمی از یک هتل لاکچری ندارد. مثلا منو غذای روزانه در اختیار بیمار قرار می‌دهند یا تلویزیون، اینترنت، ماهواره و سرگرمی‌های محدودی برایش فراهم می‌کنند.

مثلا بیمارستانی در غرب تهران که زمان نوشتن این گزارش فعلا تخت خالی برای کرونا ندارد می‌گوید نرخ بستری در این بیمارستان شبی ۲٫۵ میلیون تومان است اما هزینه بستری در آی سی یو با خدمات ویزیت مشاوره سونوگرافی و آزمایش پنج میلیون تومان می‌شود. اتاق فوق وی‌آی پی بیمارستان دیگری در همین محدوده به شبی پنج میلیون تومان می‌رسد.

*** سرمایه‌گذاری روی تخت‌های خالی
یکی از نکته‌هایی که از عکس اینفلوئنسر یا همان شاخ فضای مجازی در اینستاگرام چشم مخاطب را می‌گرفت، خالی بودن سوئیت، تخت‌ و مبل‌های کناری او بود. زمانی که داد همه از پر بودن تخت‌ها به هوا رفته است، هتل‌بیمارستان‌های لاکچری همه سرمایه خود را روی همین تخت‌های خالی گذاشته‌اند تا مبادا چینی آرامش‌شان ترک بردارد، برندینگ‌شان آسیبی ببیند و مشتری‌هایشان را از دست بدهند.

آنها قبلا با جذب بیماران خارجی دنبال سود می‌گشتند ولی با بسته شدن این ظرفیت، باید جایگزینی برای مشتری‌های پروازی پیدا کنند. پس راهی ندارند جز اینکه با پرداخت تعرفه تبلیغاتی به شاخ‌های اینستاگرامی، یک قشر محدود اما ثروتمندی را برای درمان کرونا به سمت خدمات درمانی خود دعوت کنند. راهی که شاید بتواند جایگزینی به جای درآمد توریسم درمانی سال گذشته آنها باشد.

*** نرخ بستری در این بیمارستان شبی ۲٫۵ میلیون تومان است اما هزینه بستری در آی سی یو با خدمات ویزیت مشاوره سونوگرافی و آزمایش پنج میلیون تومان می‌شود. اتاق فوق وی‌آی پی بیمارستان دیگری در همین محدوده به شبی پنج میلیون تومان می‌رسد

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۶۰۴۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    نکته اش این ه که برای بیمار کرونای، ماهی و عدس سرو می کنه و البته غذاهای سرخ کرد نی + داروی میدسیور که بی اثر ترین داروی کرونا ست. یعنی، این مورد خاص که فقط هتل ه.