کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۵۶۶
تاریخ خبر:

کتاب چاوشی، صدای سالار، ماهسون و مهران رجبی

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | اولین موضوع جالب این هفته می‌تواند انتشار کتاب اشعار محسن چاوشی باشد. کتابی با نام «این عشق هیولایی» که قرار بود به دلیل وضعیت شیوع کرونا به صورت اینترنتی پیش‌فروش شود که البته گویا اندکی بعد از این خبر کتاب به دلیل کوتاهی یکی از اطرافیان چاوشی منتشر شد. کتاب ۳۱ غزل دارد و این اگر اولین‌بار نباشد، قطعا از معدود دفعاتی است که یک خواننده پاپ به فکر چاپ کتاب می‌افتد.

سرک کشیدن هنرمندان از یک حوزه به یک حوزه دیگر کاری است که معمولا با نقدهای زیادی مواجه می‌شود. البته در ایران این سرک کشیدن معمولا بین بازیگری و خوانندگی در رفت‌وآمد است و کم پیش آمده که بازیگر یا خواننده‌ای به حوزه سخت ادبیات یا تجسمی پا بگذارد؛ حوزه‌ای که حالا چاوشی به صورت رسمی و با انتشار یک کتاب به آن پا گذاشته.

تا اینجای کار که هنوز کتاب بازخوردی نداشته و خوانده‌نشده مخالفان زیادی برای خودش دست‌وپا کرده. حال باید دید خود چاوشی چه جوابی می‌تواند داشته باشد و آیا قرار است کارش را در حوزه ادبیات و شعر ادامه دهد یا نه. هرچه باشد، اما نباید مقابل این اتفاقات گارد بیهوده داشت. هنر برای همه است و هرکس می‌تواند خودش را در هر حوزه‌ای تست بزند.

«سالار عقیلی» که دیگر انگار نمی‌شود نامش حتی برای یک هفته در این صفحه نباشد، با آن پشتکار بی‌نظیرش به زودی قطعه‌ای با نام «سفیر عشق» را برای اولین‌بار به عنوان تیتراژ یک بازی رایانه‌ای می‌خواند. بازی سفیر عشق روایتگرِ سرداری ایرانی با نام «مهران» است که در وقایع حضور سفیر امام حسین(ع) مسلم ابن‌عقیل در کوفه به یاری او می‌شتابد.

کار تولید این بازی به اتمام رسیده و بناست با صدای سالار عقیلی به زودی روانه بازار فرهنگی کشور شود. این هم می‌تواند یک نمونه دیگر از سرک کشیدن هنرمندی از حوزه‌ای به حوزه دیگر باشد. حضور یک خواننده سنتی در یک بازی رایانه‌ای هم از آن اتفاقاتی است که می‌تواند تجربه جالبی، هم برای خود سالار و هم برای مخاطبان و گیمرها باشد.

همپوشانی دو حوزه بدون‌شک باعث سودآوری و پیشرفت هر دو حوزه می‌شود. سال‌ها بود که خواننده‌ها و به‌خصوص موزیسین‌های سنتی به این اتفاقات به دیده شک نگاه می‌کردند، اما حالا چندسالی است که انگار همه متوجه شده‌اند که باید با هم همکاری داشته باشند تا جواب بهتری بگیرند.

چند هفته پیش خبری مبنی بر تولید سریالی برای نمایش خانگی با عنوان «پدرخوانده»، به کارگردانی رحیم طوفان و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته منتشر شد. پس از آن مدیر تولید و مجری طرح این سریال در مصاحبه‌ای گفت که «برای حضور ماهسون قرمزی‌گل، خواننده، بازیگر و کارگردان کردتبار ترکیه مذاکراتی انجام شده است و انتظار می‌رود وی به عنوان بازیگر در این سریال حضور یابد».

پس از این خبر، ماهسون قرمزی‌گل واکنش نشان داد و مطرح کرد «فقط یک سناریو به دست من رسیده و تنها یک پیشنهاد است. اگر دوستش داشته باشم و درباره شرایط به توافق برسیم در این سریال بازی خواهم کرد. البته که رسانه‌ای کردن آن از سوی طرف ایرانی یک رفتار غیرحرفه‌ای بود». واکنش‌ها به اینجا ختم نشد و سعید رجبی‌فروتن، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، در مطلبی کوتاه اشاره کرد که «تقاضایی برای ساخت چنین سریالی به دست ما نرسیده است».

با نگاهی به صحبت‌های هادی انباردار متوجه می‌شویم که او نیز با قطعیت پیوستن ماهسون به «پدرخوانده» را تایید نکرده است، اما به احتمال فراوان قرمزی‌گل، چون در فضای حرفه‌ای فعالیت می‌کند، با روبه‌رو شدن با چنین خبری، واکنش نشان داده است. البته که این اتفاقات و این خبرها دیگر برای ما عادی شده. بسیاری از این اخبار تنها برای فروش بیشتر منتشر می‌شوند و آخر سر هم که اثر روی پیشخوان قرار می‌گیرد می‌بینیم هیچکدام این اخبار صحت ندارد و نقش ماهسون را هم داده‌اند به مهران رجبی خودمان بازی کند و تمام.

شاید گفتن جمله «در حال مذاکره با فلان بازیگر هستیم» در سینمای ما امری آشنا باشد و برای خیلی از پروژه‌ها پیش بیاید و قطعا فقط به «پدرخوانده» ختم نشود، ولی نگاه حرفه‌ای این را نمی‌گوید.
مجوز ۶۹ تک‌آهنگ در هفته گذشته توسط دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ صادر شد.

این مجوزها شامل چهار اثر در حوزه موسیقی سنتی، ۴۶ اثر پاپ، ۱۸ اثر تلفیقی و یک اثر موسیقی نواحی است. از میان آثاری که در هفته گذشته مجوز انتشار گرفتند، می‌توان به «تو را جویم» به خوانندگی و آهنگسازی آرمان گرشاسبی، «سکوت بی‌سرانجام» به خوانندگی علی زندوکیلی، «علاج» به خوانندگی روزبه بمانی و آهنگسازی سعید زمانی و «سکوت» به خوانندگی و آهنگسازی بابک جهانبخش اشاره کرد.

کدخبر: ۳۶۱۵۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر