کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۳۵۷۵
تاریخ خبر:

پنج وامی ‌که می‌توان با کمک آنها صاحبخانه شد

*روزنامه هفت صبح|افزایش قیمت مسکن در یک‌سال گذشته باعث کاهش تأثیرگذاری تسهیلات مسکن به‌خصوص در تهران شده است اما متنوع‌بودن وام‌های پرداختی و قابلیت ترکیب آنها همچنان می‌تواند مشکل بخشی از متقاضیان خرید مسکن را به‌خصوص در بقیه شهرهای کشور حل کند. بانک مسکن به عنوان مجری سیاست‌های دولت در بخش مسکن امسال انواع وام خرید و جعاله را با رقمی ‌بین ۲۰ تا ۱۶۰میلیون تومان پرداخت می‌کند که نرخ سود آنها بین ۶ تا ۱۷٫۵درصد است. در حال حاضر متقاضیان می‌توانند نسبت به افتتاح حساب در پنج صندوق نسبت به افتتاح انواع حساب‌های پس‌‌انداز و سپرده‌گذاری مسکن اقدام کنند. این گزینه‌ها صندوق پس‌انداز مسکن، صندوق پس‌انداز ساخت مسکن، پس‌انداز مسکن جوانان، صندوق پس‌انداز مسکن یکم و سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز(ارائه اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن) هستند. ضمن اینکه تسهیلات خرید و ساخت مسکن و تسهیلات جعاله تعمیر مسکن می‌تواند در فرابورس بدون سپرده‌گذاری و تنها با خرید نوبت دریافت وام انجام شود.

***دو شرط اصلی برای خانه اولی‌ها
برای متقاضیان واجد شرایط(خانه اولی‌) جهت استفاده از تسهیلات صندوق یکم دو شرط تعیین شده است. براساس شرط نخست متقاضی و همسر وی از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک‌ها جهت خرید، احداث واحد مسکونی، انتقال سهم‌الشرکه یا تعمیر واحد مسکونی استفاده نکرده باشند. همچنین در شرط دوم متقاضی و همسر وی از امکانات دولتی برای تهیه مسکن استفاده نکرده باشد (استعلام فرم «ج» از وزارت راه و شهرسازی مبنی بر استفاده‌ نکردن متقاضی و همسر او از تسهیلات دولتی شامل زمین، مسکن، تسهیلات یارانه‌ای و…). گفتنی است، در خصوص افتتاح‌کنندگان حساب قبل از تاریخ اول آبان ۱۳۹۷ متقاضی استفاده از تسهیلات صندوق یکم، خانه‌اولی بودن گیرنده تسهیلات کافی به مقصود بوده و ضرورتی به خانه‌اولی بودن همسر وی نیست.

*** شرایط ملک خریداری‌شده
براساس ضوابط موجود، ملک مورد معرفی متقاضی جهت دریافت تسهیلات باید شرایط و مشخصات لازم(ازجمله رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰ و تأیید استحکام بنا مطابق سایر تسهیلات مشابه) را داشته و از تاریخ صدور پروانه ساختمانی(جواز ساخت) آن بیش از ۱۵سال جهت استفاده از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم و بیش از ۲۰سال برای استفاده از تسهیلات اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن و سایر حساب‌های پس‌انداز مسکن سپری نشده باشد. در تسهیلات از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان، اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، و نیز اوراق توأم با صندوق پس‌انداز مسکن یا توأم با حساب پس‌انداز مسکن جوانان اعطای تسهیلات تا سقف ۳۵میلیون تومان برای املاک دارای بیش از ۲۰سال قدمت و حداکثر تا ۲۵سال قدمت امکان‌پذیر است. در تسهیلات صندوق مسکن یکم اعطای تسهیلات به املاک دارای بیش از ۱۵سال به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست. رعایت حداکثر تسهیلات معادل ۸۰درصد ارزش ملک الزامی ‌است.

کدخبر: ۲۶۳۵۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر