کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۹۰۶۱
تاریخ خبر:

همه چیز در مورد برنج قهوه‌ای

ایسنا نوشت:شاید حتی نتوانیم برنامه غذایی ایرانیان را در طول یک هفته بدون برنج تصور کنیم؛ چرا که برنج در کنار تعدادی از مواد غذایی دیگر قسمت اعظم غذای آن­ها را تشکیل می‌دهند اما شاید واژه برنج قهوه‌ای برای بسیاری از افراد ملموس نباشد؛ چرا که ذائقه ما به برنج سفید عادت کرده و شاید حتی برنج‌های دیگر را بی‌کیفیت بدانیم. اما انواع مختلفی از برنج‌ها در سراسر دنیا وجود دارد که برنج قهوه‌ای یکی از بهترین، با کیفیت‌ترین و البته باارزش‌ترین برنج‌ها از نظر مواد غذایی است.

برنج قهوه‌ای چیست؟

برنج قهوه‌ای در اصل همان برنج سفید است که پوسته خارجی آن جدا نشده است. دانه‌های برنج دارای یک لایه پوسته هستند که به نام شلتوک شناخته می‌شود. تفاوت اصلی برنج سفید و قهوه‌ای تفاوت در جداسازی این پوسته است. در کارگاه‌های شالی‌کوبی شلتوک از برنج سفید جدا می‌شود؛ اما قبل از آن که بخواهند شلتوک را از برنج قهوه‌ای جدا کنند ابتدا آن را با حرارت تفت می‌دهند تا مواد معدنی و ویتامین‌های پوسته به درون دانه و مغز برنج نفوذ کند و به این صورت به رنگ قهوه‌ای در می‌آید. برنج قهوه‌ای از نظر کربوهیدرات، مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم و منگنز و انواع ویتامین‌ها بسیار غنی‌تر از برنج سفید است.

خواص و مزایای برنج قهوه‌ای

برنج همواره از گیاهانی بوده است که مصرف آن در طب سنتی و پزشکی همواره توصیه‌ شده است. برنج قهوه‌ای دارای خواص و مزایای بسیار زیادی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· جایگزین کردن برنج قهوه‌ای با برنج سفید می‌تواند در کاهش وزن کمک زیادی به افراد بکند

· برنج قهوه‌ای در کنترل قند خون، کنترل کلسترول و جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ مؤثر است چون دارای فیبر بالا و شاخص گلیسمی پایینی است

· برنج قهوه‌ای به دلیل آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر بالایی که دارد می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به سنگ صفرا نیز مؤثر باشد

· این ماده غذایی برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و گوارشی بسیار مؤثر است و می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای برنج سفید باشد

· به دلیل منابع بالای منگنز، منیزیم، پتاسیم و انواع ویتامین‌های E و B می‌تواند به تقویت حافظه، بهبود سلامت استخوان، زیبا و جوان‌سازی پوست، جلوگیری از ریزش و سفید شدن مو و ممانعت از پیری زودرس کمک زیادی بکند.

· منیزیم موجود در برنج قهوه‌ای می‌تواند الگوی تنفس افراد را تنظیم کند از این‌رو برای افراد مبتلا به آسم بسیار مفید است

· برای درمان جوش و آکنه‌های پوستی گزینه مناسبی است چرا که دارای منابع بالای ویتامین، آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی است

· کمک به آرامش سیستم عصبی و جلوگیری از ابتلا به سرطان نیز از دیگر خواص برنج قهوه‌ای است

· در درمان بیماری‌هایی مانند افسردگی، استرس و اضطراب، خستگی مفرط و بی‌خوابی مؤثر است

نحوه پخت برنج قهوه‌ای

روش تهیه برنج قهوه‌ای دقیقاً شبیه به برنج سفید است چون همان‌طور که اشاره شد تنها تفاوت آن با برنج سفید حرارت دادن قبل از برداشتن لایه خارجی آن است. برای پختن برنج قهوه‌ای به ۴۰ تا ۵۰ دقیقه زمان نیاز است. البته نباید برنج قهوه‌ای را آبکشی کرد چون تمام مواد آن از بین خواهد رفت و بهتر است قبل از پخت حدود نیم ساعت در آب خیس شود.

کدخبر: ۲۷۹۰۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر