کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۱۶۵
تاریخ خبر:

هشت قدم تا دریافت وام و خرید مسکن

روزنامه هفت صبح | وقتی درباره خرید مسکن در تهران حرف می‌زنیم منظورمان پرداخت پول بابت چیزی است که هر مترمربع از آن به‌طور متوسط ۲۳میلیون تومان ارزش دارد. این یعنی یک خانه ۱۰۰متری در پایتخت دو میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان پول طلب می‌کند و برای خانه‌ای ۷۰،۸۰متری باید حدود ۱٫۷میلیارد تومان پول داد.

بیشتر افراد با اطلاع از این موضوع کلا بی‌خیال بازار مسکن می‌شوند اما فراموش نکنید بازار مسکن فقط مختص تهران نیست. پس اجازه ندهید عددهای ۹رقمی شما را فریب دهند. هنوز در بسیاری از استان‌ها و شهرهای کشور می‌توان با بودجه ۱۰۰ تا ۵۰۰میلیون تومان صاحبخانه شد. اگر جزو این دسته جنگجوی امیدوار هستید، نوشته حاضر با کلی دعای خیر و آرزوی موفقیت به شما تقدیم می‌شود. بیایید برای شروع روی مراحل دریافت وام مسکن تمرکز کنیم.

*** گام اول؛ خرید واحد مسکونی
به منظور ایجاد شرایط دریافت تسهیلات خرید مسکن، ابتدا باید نسبت به خرید یک واحد مسکونی و تنظیم مبایعه‌نامه اقدام کنید. لازم به ذکر است در ذکر رقم و مشخصات فروشنده مبایعه‌نامه باید دقت کافی را به خرج دهید، زیرا وام مسکن در قالب چکی در وجه فروشنده صادر می‌شود.

*** گام دوم؛ درخواست تسهیلات
پس از تنظیم مبایعه‌نامه و خرید واحد مسکونی، باید کپی یکی از مدارک واحد مسکونی نظیر سند، بنچاق، پروانه ساخت، گواهی پایان کار یا قبض برق را از فروشنده خانه گرفته، آن را اسکن کنید و در سایت بانک مسکن، نسبت به پر کردن فرم درخواست تسهیلات اقدام کنید. در این مرحله می‌توانید نسبت به ثبت درخواست تسهیلات اقدام کنید.

*** گام سوم؛ مراجعه به شعبه بانک مسکن
پس از تکمیل فرآیند ثبت درخواست تسهیلات مسکن، به شعبه دلخواه بانک مسکن مراجعه کرده و نسبت به خرید اوراق از بانک مربوط اقدام می‌کنید. با توجه به اینکه اکثر تصمیمات کلان در حوزه اخذ تسهیلات به رئیس هر شعبه واگذار شده، پس در انتخاب شعبه دقت کنید. پرس‌وجو درباره رئیس بانک در این مرحله اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

گفتنی است، به منظور خرید اوراق برای دریافت تسهیلات مسکن، قیمت هر برگه را با ارزش ذاتی ۵۰۰هزار تومان محاسبه کنید. قیمت فروش اوراق در فرابورس با توجه به عرضه و تقاضا متغیر است. در حقیقت قبل از اقدام به خرید اوراق باید از قیمت روز مطلع شوید. فرآیند خرید اوراق از بانک ممکن است دو تا سه روز زمان ببرد اما در پایان فرآیند بانک شما را مطلع می‌کند.

*** گام چهارم؛ شروع فرآیند اخذ تسهیلات
پس از خریداری اوراق، با مراجعه به شعبه دلخواه بانک مسکن، نسبت به تکمیل فرآیند اخذ تسهیلات خود اقدام کرده و تمامی فرم‌های مربوط را پر می‌کنید. پس از یک هفته، ارزیاب بانک مسکن با مراجعه به واحد مسکونی خریداری شده توسط شما، نسبت به ارزیابی قیمت آن اقدام کرده و نتیجه استعلام خود را به بانک اعلام می‌کند.

*** گام پنجم؛ مراجعه فروشنده واحد مسکونی به بانک مسکن
پس از کسب استعلام از ملک خریداری شده توسط بانک، فروشنده واحد مسکونی به بانک مراجعه خواهد کرد. پس از مراجعه به بانک، فروشنده خانه باید با نامه بانک مسکن به دفترخانه ثبت اسناد رسمی مراجعه کرده و ثبت معامله و استعلام مربوط به آن را در دفترخانه انجام دهد.

*** گام ششم؛ تکمیل فرآیند اخذ تسهیلات
پس از مراجعه فروشنده به دفترخانه ثبت اسناد رسمی و استعلام معاملات، لازم است خریدار و فروشنده واحد مسکونی به بانک مراجعه کرده و نسبت به تکمیل فرآیند ثبت‌نام اقدام کنند. در این مرحله لازم است، تمامی فعالیت‌های مرتبط با ملک از قبیل پرداخت عوارض و بدهی‌های احتمالی به شهرداری و سازمان ثبت املاک توسط فروشنده انجام شده باشد.

*** گام هفتم؛ دریافت تسهیلات از بانک مسکن
پس از تکمیل استعلامات، بانک مسکن برای تکمیل فرم قرارداد و همچنین مراجعه به دفترخانه به منظور ثبت اطلاعات قرارداد به شما اطلاع‌رسانی می‌کند. پس از اتمام تنظیم سند، نماینده بانک در محل دفترخانه نسبت به صدور چک به مبلغ تسهیلات در وجه فروشنده اقدام می‌کند. در این مرحله شما موفق به اخذ تسهیلات مسکن شده‌اید.

*** گام هشتم؛ اخذ کارت اقساط تسهیلات
پس از صدور چک به مبلغ تسهیلات درخواستی، باید نسبت به اخذ کارت اقساط تسهیلات اقدام کنید و از سررسید و مبلغ هر قسط آگاه شوید. لازم به تاکید است در فرآیند اخذ تسهیلات‌، سر رسید اقساط یک ماه پس از تنظیم سند و تحویل چک فرا می‌رسد. همه این مراحل هشت‌گانه در شرایط معمول عادی حدود یک‌ماه زمان می‌برد.

کدخبر: ۳۴۸۱۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر