کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۵۴۱
تاریخ خبر:

هاوال H۹؛ آفرود‌سواری با چاشنی چینی

روزنامه هفت صبح | هاوال یکی از زیرمجموعه‌های گریت‌وال چین است که به خصوص با سری H که کراس‌اوورها و اس‌یووی‌هایش را ذیل برند آن به فروش می‌رساند، به سود سرشاری دست یافته است. تا پیش از H9 مدل‌های H2 و H6 به بازار ایران عرضه شده بودند که بیشتر به درد کارکردهای شهری می‌‎خوردند.

فقدان وجود خودرویی اس‌یووی با قابلیت‌های آفرود و پیشرانه قوی‌تر همزمان چند شرکت را به فکر وارد کردن H9 انداخت و در نهایت قرعه به نام گروه بهمن افتاد تا H9 را به بازار ایران عرضه کند. هاوال H9‌های حاضر در ایران اکثراً مدل ۲۰۱۶ هستند که در محدوده قیمتی ۸۵۰ تا ۸۷۰ میلیون تومان قابل خریداری‌اند.

*** طراحی
H9 مرد صحرا و جنگل و کوه است. از این رو نباید انتظار چندانی در خصوص طراحی اسپورت بدنه با خطوط تیز و چراغ‌های پرجزئیات داشته باشید. در طراحی این خودرو از زبان طراحی مرسدس بنز کلاس GL، تویوتا لندکروزر، تویوتا اف‌جی کروز، تویوتا پرادو و اس‌یووی‌های آمریکایی الهام گرفته شده است. چراغ‌های بزرگ جلو و چراغ‌های استوانه‌ای شکل عقب در هماهنگی با بدنه بزرگ خودرو قرار دارند. با این حال استفاده نابجا از نوارهای کرومی در اطراف مه‌شکن و جلوپنجره یکی از نقاط ضعف هاوال H9 است که چینی ‌بودن آن را مورد تاکید قرار می‌دهد.

*** کابین و آپشن‌ها
هاوال تلاش چندانی در خصوص زیباسازی نمای درونی هاوال انجام نداده و تنها از نمای چوبی در داشبورد و کنسول میانی استفاده کرده که سمند خودمان را به ذهن متبادر می‌کند! جانمایی دکمه‌ها و آپشن‌ها در وسط کنسول و روی فرمان نیز کمی گیج‌کننده به نظر می‌رسند و نمایشگر نیز در مقایسه با خودروهای روز کوچک به نظر می‌رسد.

H9 به امکانات رفاهی همچون سانروف، سنسورهای جلو و عقب، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها TPMS ، هشدار خروج از خطوط، صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی، ۱۰ بلندگو، تهویه دوگانه برای سرنشینان جلو و جداگانه برای سرنشینان عقب و همچنین آپشن‌های ایمنی مانند شش کیسه هوا، کروز کنترل و سیستم‌های ترمز و کنترلیABS ، EBD ، BA ، ESP ، TCS و HDC مجهز شده است. امکانات ایمنی این خودرو تقریباً کامل است و دغدغه‌ای بابت دورهای بالای موتور و رانندگی در سطوح ناهموار نخواهید داشت.

*** پیشرانه فنی
یکی از نقاط قوت H9 در سیستم تعلیق و فنربندی باکیفیت است. سیستم تعلیق Iron Man که در جلو از نوع مولتی‌لینک غیرمستقل و در عقب از نوع جناغی دوبل مستقل است، در ترکیب با سیستم کمکی ۴L که توسط شرکت معتبر BorgWarner ساخته شده و وظیفه انتقال نیرو بین دو میل گاردان جلو و عقب را دارد، به خوبی توانسته ضعف گشتاور پایین H9 (350 نیوتن متر) را جبران کند.

پیشرانه دو لیتری توربوی این خودرو قادر به تولید ۲۴۱ اسب بخار است که به وسیله جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو و عقب منتقل می‌شود. این جعبه دنده توسط شرکت آلمانی ZF طراحی شده است. هاوال H9 از معدود چینی‌هایی است که قابلیت انتخاب حالت رانندگی دارد: حالت خودکار، حالت مخصوص مسیرهای شنی و حالت مخصوص مسیرهای گلی و برفی. عملکرد این پیشرانه در مسیرهای گوناگون حکایت از موفقیت هاوال در عرضه مدلی مخصوص آفرود دارد.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۶۱۵۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر