کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۱۲۷
تاریخ خبر:

نامه سرگشاده‌‌ شرکت‌های ‌ارزش‌افزوده‌ به‌سران قوا

روزنامه هفت صبح | در گزارش هفته گذشته نوشتیم که وزیر ارتباطات با هشتگ «پایان وس» سعی دارد حمایت افکار عمومی را با تحت فشار قراردادن شرکت‌های ارزش افزوده از آن خود کند و در رقابت با جبهه سیاسی مقابلش دست بالا را بگیرد. رقابتی که حالا به جدال سیاسی تبدیل شده و هر کدام از طرفین دست دیگری را رو می‌کند.

در ادامه این ماجرا، امروز ۷۵ شرکت خدمات ارزش افزوده در نامه سرگشاده‌ای خطاب به سران سه قوا خواستار حمایت از این صنعت شده‌اند و از هجمه‌های اخیر گلایه کرده‌اند.

این شرکت‌ها که تاکنون فهرستی از آنها در دسترس نبود و ترجیح می‌دادند نام و نشانی از آنها منتشر نشود و حتی سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات - به جای نظارت بر این خدمات و شرکت‌ها - آن‌ها را محرمانه تلقی می‌کرد‌، در نامه خود ابعاد جدیدی از این صنعت درآمدزا را عنوان کرده‌اند، که نکات مهم آن را می‌خوانید:

* یک: شرکت‌های فعال در خدمات ارزش افزوده با توجه به هجمه‌های مکرر ماه‌های اخیر به این صنعت، خواستار بررسی و رفع مشکلات ایجاد شده برای بیش از ۷۰۰ شرکت IT ایرانی فعال در این حوزه هستند.

* دو: ‌تامین درآمد حاصل از ارائه خدمات ارزش افزوده از سال ۹۰ تاکنون بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده که سهم اپراتورها از این درآمد به حدود ۴ هزار میلیارد تومان و سهم دولت با در نظر گرفتن درآمدهای غیرمستقیم شرکت‌ها، بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

* سه: پرداخت بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان توسط شرکت‌ها بابت نظارت محتوایی خدمات به سازمان تبلیغات اسلامی و اختصاص بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان توسط شرکت‌های تولید کننده محتوا به منظور تولید برنامه‌های تلویزیونی پربیننده تنها در سال از دیگر موارد هزینه کرد این درآمد اعلام شده و بیکاری حداقل ۳۰ هزار نفر شاغل مستقیم و غیرمستقیم این صنعت، کاهش ۳۰ درصدی درآمد فعالان تبلیغات آنلاین، رکود در صنعت تولید محتوا از جمله پیامدهای آسیب به صنعت خدمات ارزش افزوده عنوان شده است.

* چهار: این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که از نظر شاخص رضایت مشتری، این صنعت با کاهش تعداد شکایت‌های ورودی به میزان یک دهم در دو سال اخیر و افزایش ۱۰ درصدی شاخص رضایت مشترکین در یک‌سال و برابری با استانداردهای جهانی صنعت، همراه بوده است.

این در حالی است که وزیر ارتباطات دیروز در یک گفت و گوی مطبوعاتی اعلام کرده بود:‌فکر نمی‌کنم که بحث ارزش افزوده فقط در یک گروه نهفته باشد اما قطعاً قطع کردن و پایان دادن به اقتصاد و گردش مالی ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی سالانه این بخش که بخش عمده‌ای از آن ناصواب است، حتماً جوانب دارد.

این پول، غیرشفاف است و ممکن است در جاهای ناصواب و حتی در برخی موضوعات سیاسی هم مورد استفاده قرار بگیرد. ممکن است انتخابات هم یکی از آن‌ها باشد. طبیعتاً در یک فرآیند باید به این مسأله پایان داده شود. دو سال است که تلاش می‌کنیم جلوی کلاهبرداری‌ها و تخلفات این فرآیند را بگیریم.

در همین مسیر، گزارش‌های چند ماهه اول سال ۹۸ نشان می‌دهد اندازه بازار خدمات ارزش افزوده نسبت به ۹۷، ۲۵ درصد کاهش یافته است، اما هنوز این بازار بسیار غیرشفاف است.

کدخبر: ۲۸۴۱۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر