کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۳۴۰۰
تاریخ خبر:

مچ‌اندازی بورس با ‌شورای رقابت

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| به فاصله چند دقیقه انتشار دو خبر خودرویی مانند بمب منفجر شد. هردو مبحث هم مهم و جنجالی. ماجرای عرضه مجدد خودرو در بورس کالا و واردات خودروهای دست دوم. تیتر خبر مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا از سر گرفته می‌شود را خبرگزاری ایسنا حوالی ساعت 18:35 سه‌شنبه منتشر کرد و نوشت خودرو به بورس برگشت. درحالی که شورای رقابت روز یکشنبه(16 بهمن ماه) اطلاعیه‌ای مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس کالا منتشر کرده بود، جلسه ظهر سه‌شنبه(17 بهمن ماه) شورای عالی بورس با تصمیم بازگشت خودرو به بورس کالا به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، اعضای شورای‌عالی بورس برای تصمیم‌گیری درمورد سرنوشت عرضه خودرو در بورس کالا گرد هم جمع شدند و با مصوبه این شورا و به اتفاق آرا، عرضه خودرو در بورس ادامه خواهد داشت.با توجه به جایگاه بالادستی شورای رقابت و قاطعیت اعضای این شورا در اعلام خبر منتفی شدن عرضه خودرو در بورس کالا ،‌تصمیم شورای بورس می توانست چالش جدیدی را ایجاد کند. با مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت تماس گرفتیم و صحت خبر بازگشت خودرو به بورس کالا را جویا شدیم.

سپهر دادجوی توکلی در گفت‌وگو با هفت‌صبح می‌گوید:« اعضای شورای رقابت با شورای‌عالی بورس جلسه‌ای نداشته است. دستورالعمل شورای رقابت همچنان بر قوت خود باقیست. در حقیقت ابلاغیه‌ای که داده است باید طبق قانون عملی شود. این جلسه در شورای رقابت نبوده و دستور‌العمل نیز همان است که بود و بازگشت خودرو به بورس کالا هم تکذیب می‌شود و طبق دستورالعمل، عرضه خودرو در همان سامانه یکپارچه فروش خودرو صورت می‌گیرد.»

از سوی دیگر با مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار تماس گرفتیم تا درباره جزئیات جلسه در شورای‌عالی بورس سوال بپرسیم. محمدهادی سلیمی‌زاده به هفت‌صبح درباره بازگشت عرضه خودرو در بورس کالا می‌گوید:« جلسه برگزار شد مبنی بر این‌که عرضه خودرو در بورس کالا ادامه‌دار باشد در نتیجه اطلاعیه پذیرش نیز داده شد و همچنین این ماجرا ادامه دارد.» او درباره دستورالعمل شورای رقابت و اینکه چگونه عرضه با توجه به دستور شورا ادامه خواهد یافت نیز می‌گوید:

« اقدام ما مغایر با نهاد بالادستی نیست ولی از نظر ما این دستورالعمل مغایر با یک‌سری بندهای حقوقی است که پیگیری آن از سمت ما ادامه دارد. دوباره عرضه‌ها آغاز شده و تاریخ عرضه و نوع خودروها نیز مشخص شده است.» او در پاسخ به تکذیب روابط عمومی شورای رقابت نیز می‌گوید ما اطلاعیه عرضه را داده‌ایم و این به معنی شروع عرضه خودرو در بورس کالا است.

کمیسیون تلفیق به نفع بورسی‌ها ورود کرد
در میان ماجرای جلسه شورای‌عالی بورس و واکنش شورای رقابت، جلسه کمیسیون تلفیق مجلس نیز روز سه‌شنبه برگزار شد و در واقع اعضای کمیسیون نیز به نفع بورسی‌ها وارد بازی شدند. مهدی طغیانی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: طبق مصوبه این کمیسیون، خودروسازان موظف به عرضه خودرو از طریق بورس کالا در سال ۱۴۰۲ شدند. او در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تصویب موادی در زمینه بهبود بازار خودرو در جریان بررسی لایحه بودجه سال آتی گفت:

«در بخش بهبود بازار خودرو پیشنهادی در تبصره ۶ لایحه بودجه مطرح شد که با موافقت نمایندگان کمیسیون به تصویب رسید.» براساس مصوبه مذکور «شرکت‌های خودروساز داخلی موظف شدند تا بر اساس برنامه تولیدی که طبق بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به تصویب شورای رقابت می‌رسد، از ابتدای سال ۱۴۰۲ خودروهای تولیدی خود را از طریق بورس کالا و بر اساس ضوابط مربوطه عرضه کنند.

شورای رقابت موظف است طبق بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی حداکثر تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۲ قیمت جدید خودروها را بر اساس آنالیز هزینه قیمت تمام شده و با در نظر گرفتن هزینه‌های تحقیق و توسعه و هزینه‌های مالی مرتبط با فعالیت‌های تولیدی مورد تایید حسابرس محاسبه و در بازه‌های حداکثر سه ماه مجدداً به روزرسانی کنند.

شرکت بورس کالا موظف است ۸۵درصد مابه‌التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب شورای رقابت را به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز نماید تا به منظور توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری متناسب با شاخص جمعیت و محرومیت در قالب پرداخت به ذی‌نفع نهایی با نظارت وزارت کشور در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد.»

او با اشاره به آثار این مصوبه گفت: «با مصوبه مدنظر قرار گرفته،وضعیت نابسامان عرضه کالا در بورس همچون قرعه‌کشی تعیین تکلیف می‌شود. بر اساس این مصوبه خودروسازان موظف شدند عرضه خودرویی خود را از طریق بورس کالا انجام دهند. این موضوع می‌تواند اثر بسیار مناسبی در آرامش بازار خودرو و نزدیک شدن بازار آزاد به قیمت خودروسازان داشته باشد.» گفتنی است که مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس برای اجرایی شدن باید به تصویب نمایندگان در صحن علنی مجلس و سپس به تأیید شورای نگهبان برسد.

خبر خوب؛ ورود خودروی خارجی دست دوم!
خبر مهم دیگر روز سه‌شنبه در میان خودرویی‌ها، توئیت جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی بود. متن توئیت او به این مضمون است:«یک خبر خوب؛ دقایقی قبل در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ اجازه واردات انواع خودروهای دست دوم سواری، کشنده، کامیون، ون، اتوبوس و مینی‌بوس تا ۵ سال کارکرد به دولت داده شد.» گفتنی است پس از اتمام بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، مواد لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور باید به تصویب نمایندگان در صحن مجلس شورای اسلامی برسد. جزئیات بیشتری از این خبر وجود ندارد چرا که خود نماینده نیز به تلفن همراهش جهت پیگیری خبر پاسخی نداد. ولی به هرحال این موضوع هم اتفاق افتاد.

عرضه جدید خودرویی‌ها در بورس کالا
بلافاصله بعد از اعلام خبر عرضه خودرو در بورس کالا اطلاعیه اسامی و عرضه هم منتشر شد که به این شرح است:
جزئیات عرضه:

گروه بهمن
فیدلیتی ۷ نفره: ۲۵۰ دستگاه سفید / ۲۵۰ دستگاه مشکی
فیدلیتی ۵ نفره: ۲۵۰ دستگاه سفید/۲۵۰ دستگاه مشکی
ریسپکت: ۳۰۰ دستگاه سفید/۲۰۰ دستگاه مشکی
درصد پیش پرداخت: ۱۰۰درصد
تاریخ عرضه: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
تاریخ تحویل: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

همچنین وانت کارا، کامیون کشنده EM POWER، کامیونت FORCE، نیز جزو عرضه‌ها هستند. این نکته را نیز فراموش نکنید گروه بهمن اعلام کرده بود به راحتی زیر بار دستورالعمل شورای رقابت نمی‌روند و حالا جزو اولین عرضه‌ها نام محصولاتش وجود دارد. باید در انتها دید برنده این بازی کدام سمت است؛ بورسی‌ها، خودرویی‌ها و مجلسی‌ها یا شورای رقابت!

کدخبر: ۵۰۳۴۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر