کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۱۸۲۸
تاریخ خبر:

مرگ مرموز دیکتاتور

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | استالین قریب به ۳۰سال بر شوروی حکومت کرد. از مرگ لنین تا سال ۱۹۵۳٫ حکومتی مستبدانه و به شدت متمرکز با آماری شگفت‌انگیز از اعدام و تبعید و سر به نیست کردن و ازآن سو تبدیل روسیه از کشوری دهقانی و عقب افتاده به یک ابرقدرت سیاسی و نظامی جهان و بالابردن چشمگیر سطح کیفی زندگی مردم. او کاراکتری کاریزماتیک و ترسناک بوده که می‌توانسته همزمان حس احترام‌،‌ ترس و حتی نفرت را در مخاطب برانگیزد.

به هرحال او که به عنوان شکست دهنده اصلی هیتلر در تاریخ ثبت شده است و کسی که بسیاری از یاران لنین را ترور و اعدام کرد (تروتسکی‌،‌ بوخارین و…) و حتی از اعدام قهرمانان ارتش سرخ در جنگ داخلی هم نگذشت‌،‌ مرگ چندان درخوری نداشته است. روایت است که در زمستان ۱۹۵۳ او یک دورهمی مرسوم با جمعی کوچک از نزدیکان و وفادارانش در کاخ اختصاصی خود داشته است.

در این مهمانی استالین آواز می‌خواند و مشروب می‌خورد و خوش می‌گذراند. دوستانش (که تعداد معدودی هم بوده‌اند) بعد از نیمه شب او را ترک می‌کنند. استالین در آن دوران تنهای تنها و به همراه محافظانش در آن اقامتگاه بزرگ به سر می‌برده است. او برای آنکه کسی فردا مزاحمش نشود به محافظانش راحت باش می‌دهد.

او می‌خوابد اما در ساعت مرسوم بیدار شدنش در روزهای تعطیل از خواب بیدار نمی‌شود. هیچکدام از محافظانش جرئت نمی‌کنند که به او سر بزنند چرا که از غضبش می‌ترسیدند. این ماجرا تا شب ادامه پیدا می‌کند. محافظان و خدمه نگران می‌شوند اما باز هم کسی جرئت ورود به اتاق او را ندارد.

به چند نفر از چهره‌های مشهور دولت اطلاع می‌دهند اما آنها هم شهامت به عهده گرفتن مسئولیت ورود به اتاق استالین را نداشتند. در این میان در هنگام غروب چراغ اتاقی در اقامتگاه یک لحظه روشن و دوباره خاموش می‌شود. خدمه می‌اندیشند که بحران رد شده اما این‌گونه نیست.

بالاخره یکی از محافظان در هنگام نیمه شب،‌ دل به دریا می‌زند و وارد اتاق می‌شود‌. استالین دمر روی فرش کف اتاق افتاده بود و به سختی خرخر می‌کرد و لباسش را نیز خیس کرده بود. فراخوان فوری چهره‌های معتمد مثل مولوتف،‌ بریا، ‌بولگانین و مالنکف و خروشچف نیز فایده‌ای نمی‌کند و استالین بر اثر سکته مغزی و خفگی ناشی از خونریزی فوت می‌کند.

این مرگ با مجموعه‌ای از شایعات و گمانه‌زنی‌ها همراه شده است و برخی می‌گویند این مرگ حاصل توطئه مشترک حلقه دوستان او بوده است تا دنیا از شر بلندپروازی‌های او نجات پیدا کند‌. اما این فرضیه هرگز تایید نشده است.استالین به هنگام مرگ ۷۴ ساله بود.

کدخبر: ۳۱۱۸۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر