کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۳۵۸۱
تاریخ خبر:

مردان مطرح و یکه‌تاز سینمای ایران

*بعد از پرونده‌ای درباره وضعیت ‌خانم‌ها این‌بار سراغ مردان مطرح سینما رفته‌ایم؛ ‌آن‌ها که چنددهه است در سینمای ما یکه‌تازی می‌کنند و حالا در ۴۵سالگی همچنان محبوب هستند. هر‌کدام چه مسیری را طی کرده‌اند؟

*روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر| این تکمله‌ای است بر پرونده‌ای که هفته پیش منتشر کردیم. در آن وضعیت بازیگران زن مطرح سینمای کشورمان دستمایه بود و در این گزارش سراغ وضعیت مردان رفته‌ایم. این‌بار خیال‌مان راحت‌تر است! طبق یک باور عمومی ‌راحت‌تر می‌توان از وضعیت آقایان گفت… لازم است غرض پرونده را یک‌بار دیگر شرح دهیم؛ ‌«اینکه هرکدام از بازیگران مطرح و محترم سینمای ما مسیر حرفه‌ای خود را چگونه سپری کرده‌اند. آیا موقعیت کنونی‌شان با روزهای اوج همخوان است؟ اصلا از کی به شهرت رسیدند و چگونه از جایگاه حرفه‌ای‌شان دفاع کردند؟ طی این سال‌ها چند فیلم خوب و بد دارند، با چند کارگردان مطرح همکاری کرده‌اند، دورنمای حرفه‌ای‌شان چگونه است و …» مطلب اصلی گزارش به بازیگرانی اختصاص دارد که سن‌شان بین چهل تا پنجاه است. این دسته ستاره‌های محبوب چند‌نسل به‌شمار می‌روند.

***شهاب حسینی: ۴۵سال‌
*بهترین کار در چه سنی:«جدایی نادر از سیمین» در ۳۷ سالگی.
* بدترین کار در چه سنی:«آناهیتا» را درحالی بازی کرد که یک‌سال پیش از آن به‌خاطر «درباره الی» و «سوپراستار» تحسین شده بود. او در آن زمان ۳۶‌ساله بود.
*اوج دوران کاری:درخشش شهاب حسینی از «دل شکسته» که سال ۸۶ بازی کرد شروع شد و به «فروشنده» و «برادرم خسرو» که سال ۹۴ بازی کرد، رسید.
*وضعیت امروز:شهاب حسینی چندسالی است هم گزیده‌کار شده و هم ترجیح می‌دهد با کارگردان‌های اول همکاری کند. او مدت‌ها فیلمی‌ روی پرده نداشت تا اینکه اواخر سال پیش فیلم توقیفی «آشغال‌های دوست‌داشتنی» او اکران شد. چندی پیش هم «نبات» پگاه ارضی را در اکران ماه رمضان داشت که در گیشه شکست خورد.

***بهرام رادان:۴۰ سال
* بهترین کار در چه سنی: «سنتوری» شاخص‌ترین فیلم کارنامه بهرام رادان است . او در آن زمان ۲۷ساله بود.
*بدترین کار در چه سنی: «چهارانگشتی» را همان سالی بازی کرد که «سنتوری» را بازی کرد!‌ یعنی ۲۷سالگی.
*اوج دوران کاری: بهرام رادان اواخر دهه هشتاد وارد عرصه بازیگری شد و خیلی زود عنوان ستاره گرفت. از سال ۸۲ مسیر حرفه‌ای‌اش اوج می‌گیرد و تا سال‌ها ادامه می‌یابد. او در این سال تا سال ۸۷ در فیلم‌هایی چون «حکم»، ‌«سربازهای جمعه»، «سنتوری»، ‌«کنعان»، «زادبوم» و «بی‌پولی» بازی کرد.
*وضعیت امروز: او وارد حوزه تهیه‌کنندگی هم شده است که حاصل آن فیلم «پولاریس» بود و سال پیش در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد.

***پیمان معادی : ۴۸ سال
*بهترین کار در چه سنی:«جدایی نادر از سیمین» مسیر حرفه‌ای پیمان معادی را در چهل‌سالگی عوض کرد.
*بدترین کار در چه سنی: «بمب یک عاشقانه» را در سن ۴۷سالگی ساخت و خودش بازی کرد. عنوان بدترین برای کیفیت بازی معادی زیاد از حد سخت‌گیرانه است.
*اوج دوران کاری: از سال ۸۷ که معادی وارد دنیای بازیگری شد، اوج او ادامه دارد. پیمان در این سال‌ها در چندپروژه خارجی بازی کرد و پیش‌بینی تداوم این مسیر خیلی سخت نیست. «کمپ ایکس‌ری» مهم‌ترین فیلمی است که در کنار کریستین استوارت بازی کرد.
*وضعیت امروز:معادی «متری شیش‌و‌نیم» را روی اکران سینماها دارد.

***حامد بهداد: ۳۶ سال
*بهترین کار در چه سنی: مهرداد «بوتیک» جزو شاه نقش‌های بازیگری حامد بهداد به‌حساب می‌آید که آن را در ۳۰ سالگی بازی کرد.
*بدترین کار در چه سنی: «قبرستان غیرانتفاعی» ۳۷ سالگی،«بی‌تابی بیتا» ۳۸ سالگی و «فزرند چهارم» ۳۹سالگی.
*اوج دوران کاری:طوفانی شروع کرد؛ با یک نقش متفاوت در «آخر بازی» و «بوتیک». بهداد از سال ۷۹ تا ۸۶ که «دایره زنگی» اش اکران شد، بازیگری به‌شدت محبوب بود.
*وضعیت امروز: همچنان با پیشنهادهای متنوع مواجه می‌شود. هرچند گیشه‌اش مثل گذشته داغ نیست اما در بازیگری به پختگی رسیده و مورد توجه کارگردان‌های شاخص است. او «قصر شیرین» و «جان دار» را در نوبت اکران دارد.

***محسن تنابنده: ۴۴ سال
*بهترین کار در چه سنی: «سن پطرزبورگ» را در سن ۳۴ سالگی بازی کرد و باعث شد یکی از بهترین نقش‌های کارنامه‌اش رقم بخورد.
*بدترین کار در چه سنی:در کارنامه تنابنده نقش بد دیده نمی‌شود.
*اوج دوران کاری: کارنامه تنابنده به قبل و بعد از «پایتخت» تقسیم می‌شود. او سال ۹۰ این سریال را نوشت و بازی کرد و با آن به اوج رسیده است.
*وضعیت امروز: سال پیش دومین فیلم سینمایی‌اش یعنی «قسم» را کارگردانی کرد و منتظر اکران آن است. محسن تنابنده فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» را در نوبت اکران دارد.

***پارسا پیروزفر: ۴۷ سال
*بهترین کار در چه سنی: پارسا پیروزفر «ضیافت» را در ۲۳سالگی بازی کرد. این فیلم دومین تجربه سینمایی او بعد از یک نقش کوتاه در «پری» داریوش مهرجویی است.
*بدترین کار در چه سنی:یک‌سال بعد از «شیدا» و در‌حالی‌که ۲۸ساله شده بود و تجربه چهارفیلم خوب سینمایی را داشت، پذیرفت در«دختران انتظار» بازی کند. طولی نکشید که با بازی در «دختری به نام تندر» و «عروس خوش‌قدم» وزن کارنامه پیروزفر پایین آمد.
*اوج دوران کاری: ابتدای دهه هشتاد اوج کاری پارسا پیروزفر است. او در این سال‌ها هم فیلم گیشه‌پسند بازی کرد(مثل نقاب و زن زیادی)
*وضعیت امروز: پارسا پیروزفر بعد از چندسال کم‌کاری بار دیگر پرکار شده است. او فیلم‌های «مجبوریم» رضا درمیشیان و «بی‌حسی موضعی» حسین مهکام را در نوبت اکران دارد.

***محمدرضا گلزار: ۴۲ سال
*بهترین کار در چه سنی:۲۶ساله بود که «بوتیک» را بازی کرد و عنوان بهترین کارنامه‌اش لقب گرفت.
*بدترین کار در چه سنی: در کارنامه گلزار فیلم بد کم پیدا نمی‌شود. کدام را بگوییم؟ اجازه دهید به «رحمان۱۴۰۰» و «ما همه باهم هستیم» اشاره کنیم.
*اوج دوران کاری:اگر مبنا گیشه باشد، گلزار هنوز قدرت کشاندن مخاطب به سالن را دارد. اگر منظور کیفیت بازی باشد دو نقطه‌عطف در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد. یکی «بوتیک» و دیگری «مادر قلب‌اتمی».
*وضعیت امروز: اصرار دارد در فیلم‌های گیشه‌پسند بازی کند. نمونه‌اش «ما همه باهم هستیم» که مدتی است روی پرده رفته. فیلمی که برخلاف انتظارات و حضور کلی ستاره فروش خوبی نداشت.

کدخبر: ۲۶۳۵۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر