کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۲۰۶۵
تاریخ خبر:

مجازات احتکار ماسک، ‌‌اعدام است؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این روزها بسیاری در مورد احتکار ماسک و مایع ضدعفونی ابراز گلایه می‌کنند. سوال اینجاست که قانون در این مورد چه نظری دارد؟ برای برخورد با احتکار دو قانون داریم.

* یک: قانون تعزیرات حکومتی مصوب ۲۳ اسفند سال ۶۷
از نظر این قانون احتکار یعنی: نگهداری کالا به صورت عمده با تشخیص مرجع ذی‌صلاح و امتناع از عرضه آن به قصد گرانفروشی یا اضرار به جامعه پس از اعلام ضرورت عرضه توسط دولت. برای این کار جرایمی در نظر گرفته شده است:

* مرتبه اول - الزام به فروش کالا و اخذ جریمه معادل ۱۰درصد ارزش کالا.

*‌ مرتبه دوم - فروش کالا توسط دولت و اخذ جریمه از ۲۰ تا ۱۰۰درصد ارزش کالا.

*‌ مرتبه سوم - فروش کالا توسط دولت، اخذ جریمه از یک تا سه برابر ارزش کالا و قطع تمام یا قسمتی از سهمیه و خدمات دولتی تا ۶ ماه و نصب پارچه در محل واحد به عنوان محتکر.

*‌ مرتبه چهارم - علاوه بر مجازات مرتبه سوم، لغو پروانه واحد و معرفی از طریق رسانه‌های گروهی به عنوان محتکر.

* دو: قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب ۲۹ آذر سال ۶۹
طبق این قانون، یکی از مصادیق اخلال در نظام اقتصادی کشور، احتکارعمده ارزاق یا نیازمندی‌های عمومی است. این قانون که برای شرایط خاص اقتصادی وضع شده، مجازات سختی برای احتکار در نظر گرفته و می‌گوید اگر اقداماتی مثل احتکار به قصد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران و یا به قصد مقابله با آن و یا با علم به مؤثر بودن اقدام درمقابله با نظام مزبور و در حد فساد فی‌الارض باشد مرتکب به اعدام محکوم خواهد شد.

در غیر این صورت او به حبس از پنج سال تا ۲۰ سال‌محکوم می‌شود. در هر دو صورت دادگاه به عنوان جزای مالی به ضبط کلیه اموالی که از طریق خلاف قانون به دست آمده باشد حکم خواهد داد. همچنین دادگاه می‌تواند علاوه بر جریمه مالی و حبس، مرتکب را به ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم کند.

در مواردی که این اقدامات، عمده یا کلان و یا فراوان نباشد مرتکب به دو سال تا پنج سال حبس و ضبط کلیه اموالی که از طریق تخلف قانونی به دست آمده باشد به عنوان جزای نقدی محکوم می‌شود. تشخیص عمده یا کلان بودن هم به عهده دولت است.

بنابراین، به همه توصیه می‌کنیم که دست از این کار غیراخلاقی و غیرقانونی بردارند چرا که حداقل برایشان جریمه ۱۰ درصدی به نسبت ارزش کالا و حداکثر برایشان اعدام به همراه خواهد داشت. اگر شما هم با این جرم مواجه شدید می‌توانید به سادگی و از طریق شماره ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی اقدام به ثبت شکایت کنید.

پارکه قرار است هر هفته، آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش کند و به پرسش‌های حقوقی آن‌ها پاسخ دهد. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۱۲۰۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ely

    مجازات احتکار هر چیزی باید اعدام بشه