کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۵۹۰
تاریخ خبر:

قیمت رهن و اجاره ‌در ۱۴منطقه پرطرفدار تهران

روزنامه هفت صبح، گروه بازار |‌بازار اجاره مسکن تهران امسال تابستان شرایط پیچیده‌ای را پشت سر گذاشت؛ از یک‌طرف دولت با مصوبه‌های پی‌‌درپی تلاش کرد اوضاع را کنترل کند و از طرف دیگر قیمت‌ها اشتیاق عجیبی به افزایش داشتند. از سوی دیگر به‌خاطر محدودیت‌های درنظر گرفته شده و حذف قیمت‌ها از سایت‌‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌های موبایلی، مستاجران به‌سختی قادر بودند برآوردهای اولیه را انجام دهند.

در این گزارش تلاش کرده‌ایم با استفاده از اظهارات مشاوران املاک هر منطقه پایتخت محاسبه کنیم مستاجران در مناطق مشهور پایتخت برای رهن کامل یا اجاره هر مترمربع مسکن چقدر بودجه نیاز دارند. لازم است دوباره تذکر دهیم که این عددها تقریبی هستند؟

* یک: ونک؛ حداقل ۲۵۰میلیون تومان
برای رهن کامل یک واحد ۷۰متری در ونک، حداقل به ۲۵۰میلیون تومان سرمایه نیاز است. این رقم بسته به امکانات و محل ساختمان، بالا می‌رود. برای مثال همین اواخر قرارداد رهن یک واحد ۸۰متری با امکانات کامل، در خیابان شاد، با قیمت ۳۸۰میلیون تومان امضا شده است.

* دو: مولوی؛ حداقل ۷۰میلیون تومان
مشاوران املاک می‌گویند، برای رهن کامل آپارتمان در محله مولوی به حداقل ۷۰میلیون تومان بودجه نیاز است. مثلا یک واحد آپارتمان ۷۵متری در مختاری شرقی آگهی شده و صاحبخانه گفته به ۱۳۰میلیون تومان رهن و ۲۰۰هزار تومان اجاره نیاز دارد. در موردی دیگر آگهی یک واحد ۵۵متری در میدان محمدیه با ۷۰میلیون تومان جهت رهن کامل منتشر شده است. همچنین یک واحد آپارتمان ۶۰متری در خیابان برادران منتظری با ۳۰میلیون تومان پول پیش و یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان اجاره واگذار می‌شود.

* سه: منیریه؛ حداقل ۳۰۰میلیون تومان
هزینه مورد نیاز برای رهن و اجاره واحدهای مسکونی در محله منیریه پا‌به‌پای قیمت خرید و فروش مسکن افزایش داشته است. مثلا یک واحد آپارتمان ۱۱۵متری نوساز در فرهنگ با ۳۵۰میلیون تومان رهن و سه‌میلیون تومان اجاره واگذار می‌شود و برای یک واحد ۱۰۵متری سه‌ساله در خیابان اسدی‌منش باید ۱۵۰میلیون تومان رهن و چهارمیلیون تومان اجاره پرداخت کرد.

* چهار: وحیدیه؛ حداقل متری دومیلیون تومان
مشاوران املاک وحیدیه درباره بازار رهن و اجاره این محله می‌گویند، در ماه‌های اخیر رکود شدیدی بر این بازار حاکم شده است و اکثر مستاجران مجبور به تحویل واحد شده‌اند. رهن کامل برای واحدهای قدیمی با امکانات کم یا متوسط متری حدود دومیلیون تومان و برای واحدهای نوساز متری سه‌میلیون تومان است. برای رهن کامل یک آپارتمان ۶۵متری و ۲۰سال ساخت در کوچه جلیلی، باید ۱۲۰میلیون تومان پرداخت کرد و مبلغ مورد‌نیاز برای واحد نوساز مشابه حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰میلیون تومان است.

* پنج: تهرانسر؛ حداقل متری دومیلیون تومان
رهن کامل در تهرانسر از متری دومیلیون تومان شروع شده و با توجه به امکانات و… افزایش پیدا می‌کند. قیمت یک واحد ۸۰متری در شهرک پاسداران ۲۱۰میلیون تومان جهت رهن کامل اعلام شد. همچنین یک واحد ۱۵۰متری نوساز در تهرانسر ۴۰۰میلیون تومان برای رهن کامل قیمت‌گذاری شده ‌است. مشاوران املاک می‌گویند، مانند سایر مناطق اجاره‌بها ناگهان از سوی مالکان به مقدار زیادی افزایش یافته و تنها راه چاره این است که مالک از موضع خود کوتاه بیاید چون در اکثر مواقع مستاجر مجبور می‌شود ملک را تخلیه کند.

* شش: شهرک اکباتان؛ حداقل ۲۰۰میلیون تومان
بازار رهن و اجاره در شهرک اکباتان شرایط خاص خودش را دارد؛ مثلا یک واحد دوخواب با ۵۰میلیون تومان رهن و پنج‌میلیون تومان اجاره موجود است. همچنین یک واحد آپارتمان سه‌خواب با ۵۰۰میلیون تومان برای رهن کامل واگذار می‌شود. برای اجاره یک واحد سه‌خواب دیگر نیز باید ۱۰۰میلیون تومان رهن و ماهی سه‌ونیم میلیون تومان اجاره پرداخت. همچنین یک واحد آپارتمان سه‌خواب در فاز یک، به ۴۱۰میلیون تومان سرمایه برای رهن کامل نیاز دارد. یک واحد آپارتمان دوخوابه در فاز دو و بلوک ۵، با رقمی حدود ۳۵۰میلیون تومان جهت رهن کامل آگهی شده است. برای رهن کامل یک واحد یک‌خواب همراه با پارکینگ و انباری، باید ۲۶۰میلیون تومان پرداخت کرد.

* هفت: بلوار کشاورز؛ حداقل ۱۵۰میلیون تومان
بلوار کشاورز به‌دلیل فاصله کم تا دانشگاه‌، قبلا مورد توجه دانشجویان بود و انتخاب اول بسیاری از دانشجویان برای رهن و اجاره محسوب می‌شد اما با افزایش قیمت اجاره‌بها دیگر دانشجویان قدرت اجاره ملک در این محدوده را ندارند. برای رهن کامل یک آپارتمان در بلوار کشاورز حداقل ۱۵۰میلیون تومان سرمایه برای رهن کامل مورد نیاز است و نمی‌توان واحد ارزان‌تری پیدا کرد. برای رهن و اجاره نیز این مبلغ به حدود ۵۰میلیون تومان رهن و ۲٫۵ تا سه‌میلیون تومان اجاره تبدیل می‌شود. یک واحد آپارتمان ۷۸متری در خیابان ایتالیا ۱۷۰میلیون تومان برای رهن کامل واگذار شده است.

همچنین یک واحد ۹۵متری نوساز در کوچه زیبا ۴۵۰میلیون تومان جهت رهن کامل قیمت‌گذاری شده. یک سوئیت ۳۵متری نیز در فلسطین شمالی با ۵۰میلیون تومان رهن و یک‌میلیون تومان اجاره، واگذار می‌شود. یک واحد ۶۰متری و زیر همکف، بدون پارکینگ، آسانسور و انباری به ۴۰میلیون تومان رهن و دومیلیون تومان اجاره نیاز دارد. به‌طور کلی می‌توان گفت واحدهای متراژ کوچک برای اجاره کم پیدا می‌شود و اگر پیدا شود، برای دانشجوها قیمت بالایی دارد. به همین علت اکثر دانشجویان دیگر نمی‌توانند در این محدوده خانه اجاره کنند.

* هشت: یوسف‌آباد؛ حداقل متری سه‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان
یک مشاور املاک درباره رهن کامل آپارتمان در محله یوسف‌‌آباد می‌گوید، برای رهن کامل مثل خرید و فروش عوامل زیادی تاثیرگذار است و باید موقعیت، متراژ، سن و… بنا را بررسی کرد اما به‌طور کل، رهن کامل در محله یوسف‌آباد از متری سه‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان شروع می‌شود. برای مثال برای رهن کامل یک واحد ۱۰۰متری در این محله حدودا ۴۰۰میلیون تومان سرمایه لازم است.

* ۹: شهرک غرب؛ اجاره‌های میلیاردی
شهرک غرب بهشت خانه‌های ویلایی است. یکی از مشاوران املاک فعال در این منطقه می‌گوید، قیمت رهن کامل ویلای دربست از هشت‌میلیارد به بالا شروع می‌شود و اگر بخواهید اجاره پرداخت کنید، باید ماهی حدودا ۱۰۰میلیون تومان بپردازید که البته با افزایش شدید قیمت‌ها و شیوع کرونا، تقاضا برای ویلاهای این‌چنینی به‌شدت کاهش داشته ‌است. در خصوص آپارتمان نیز حداقل مبلغی که باید برای رهن کامل پرداخت کرد، حدود یک‌میلیارد و ۲۰۰هزار تومان است که قیمت‌های بسیار بالاتر از این هم وجود دارد.

* ۱۰: شهرزیبا؛ حداقل متری ۳٫۵میلیون
یک مشاور املاک می‌گوید، برای رهن کامل در شهرزیبا باید یک‌هفتم ارزش ملک را پرداخت کرد که به‌طور میانگین چیزی بین سه تا سه‌ونیم‌میلیون تومان در هر مترمربع است. یعنی یک واحد ۱۰۰متری حدود ۳۵۰میلیون تومان پول جهت رهن کامل نیاز دارد. به‌گفته او دو روز پیش یک واحد ۵۵متری و شش‌سال ساخت در آلاله غربی، ۱۷۰میلیون تومان برای رهن کامل معامله شد.

* ۱۱: پاسداران؛ حداقل ۳۰۰میلیون تومان
فایل‌های رهن کامل در منطقه پاسداران از حدود ۳۰۰میلیون تومان شروع می‌شوند اما معمولا برای یک واحد ۱۰۰متری مناسب و تمیز باید چیزی حدود ۵۰۰میلیون تومان ودیعه پرداخت کرد.

* ۱۲: اقدسیه؛ حداقل متری سه‌میلیون تومان
برای رهن کامل واحد مسکونی در محله اقدسیه حداقل سه‌میلیون تومان سرمایه به ازای هر مترمربع مورد نیاز است. مثلا دوهفته پیش یک واحد ۱۵۰متری به قیمت ۳۵۰میلیون تومان جهت رهن کامل معامله شده است.

* ۱۳: زعفرانیه؛ حداقل متری ۱۰میلیون تومان
همزمان با افزایش قیمت مسکن، نرخ رهن و اجاره نیز در زعفرانیه افزایش پیدا کرده است. در این محله برای رهن کامل یک‌هفتم ارزش فروش ملک پرداخت می‌شود که اصولا هر مترمربع حدودا ۱۰ تا ۱۲میلیون تومان برای رهن کامل معامله می‌شود. مثلا برای رهن کامل یک واحد ۲۶۰متری و هفت‌سال ساخت در پسیان دومیلیارد تومان سرمایه لازم است. نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که در منطقه زعفرانیه به نسبت سایر نقاط پایتخت، آپارتمان یا واحد متراژ پایین کمتری می‌توان پیدا کرد.

‌* ۱۴: بودجه مورد نیاز برای رهن کامل مسکن در پونک از ۲۵۰میلیون تومان شروع می‌شود و گاه تا ۸۰۰میلیون تومان پیش می‌رود. قطعا بزرگی این عدد به متراژ، سن بنا و امکانات ساختمان بستگی دارد. مشاوران املاک می‌گویند، این اواخر در ایران‌زمین قرارداد رهن یک واحد ۸۰متری با عمر پنج‌سال ساخت را به قیمت حدود ۳۰۰میلیون تومان نوشته‌اند. همچنین یک واحد ۱۵۰متری در همین منطقه ۵۰۰میلیون تومان رهن شده است.

کدخبر: ۳۴۷۵۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر