کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۸۸۳۵
تاریخ خبر:

‌فیلم‌های ‌کنجکاوی‌برانگیزی که امسال ‌خواهیم دید

روزنامه هفت صبح، اشکان جاویدی| ‌سال گذشته بعد از دو سال رکود، اوضاع سینما تکانی درست و حسابی خورد. خیلی‌ها اعتقاد دارند که امسال وضع بهتر است؛ از فیلمسازان و ستارگان بزرگ گرفته تا فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز و ایده‌های جاه‌طلبانه. به همین بهانه بد نیست که نگاهی داشته باشیم به فیلم‌های مهم تابستان که در هفته‌های پیش‌رو روانه‌ سینماها خواهند شد و احتمالا تا مدت‌ها سوژه‌ بحث رسانه‌ها را تامین می‌کنند.

‌سریع و خشمگین 10 / Fast X
یادتان باشد که خانواده از هر چیزی مهم‌تر است، قوانین فیزیک را تا جایی که می‌توانید به چالش بکشید، لشکری از بازیگرهای جذاب و ترجیحا گولاخ را دور هم جمع کنید تا مدام توی سروکله هم بزنند و سراغ لوکیشن‌های دیدنی بروید برای گشت و گذار دور دنیا؛ ظاهرا این شرایط استودیوی یونیورسال برای فیلمسازانی است که مسئولیت کار بر روی فرنچایز «سریع و خشمگین» را قبول می‌کنند! لوئی لتریه فرانسوی که الان دیگر کهنه‌کار عرصه‌ اکشن و بلاک‌باسترسازی به حساب می‌آید، در «فست اکس» روی صندلی کارگردانی نشسته و علاوه بر گلچین بازیگران قبلی این مجموعه، از قهرمان‌‌ها گرفته تا اشرار که باز دور هم جمع شده‌اند،

جیسون موموا نیز در مقام بدمن جدید ماجرا حضور دارد. امسال یونیورسال با «برادران سوپر ماریو» فروشی فراتر از انتظار را تجربه کرده و با «فست اکس» و «اوپنهایمر» هم احتمالا گیشه‌ای داغ را در پیش خواهد داشت. البته با توجه به بودجه تولید سنگین فیلم، 340 میلیون دلار که باعث شده تا با هشتمین فیلم پرخرج‌ تاریخ سینما مواجه باشیم، استودیو احتمالا روی گیشه بیش از یک میلیارد دلاری حساب باز کرده است. قسمت دهم از سری فیلم‌های «سریع و خشمگین» از این هفته به روی پرده رفته و فعلا که واکنش‌های تماشاگران و منتقدان قابل قبول بوده.

پری دریایی کوچولو / The Little Mermaid
مدت‌هاست که بازسازی انیمیشن‌های کلاسیک دیزنی در قالب لایو-اکشن به یک رویه تبدیل شده. اوضاع داشت خوب پیش می‌رفت تا زمانی که شکست «مولان» برنامه را با دست‌انداز مواجه کرد. در ادامه فیلم‌های بعدی هم چشمگیر از کار در نیامدند، تا جایی که دیزنی در چند مورد پخش روی سرویس استریم را به اکران گسترده ترجیح داد. ماجرا در مورد «پری دریایی کوچک» متفاوت است، چرا که در درجه اول خود انیمیشن جزو نسل جدید کلاسیک‌های دیزنی است و به همین دلیل برای خیلی از بچه‌های دهه نود میلادی جنبه‌ نوستالژیک ویژه‌ای دارد.

واکنش‌های اولیه هم نشان می‌دهد که راب مارشال (به‌عنوان یکی از معدود متخصصان ساختن موزیکال زنده) فیلم قابل قبولی ساخته، اما حواشی فرامتنی سر انتخاب یک بازیگر رنگین‌پوست برای نقش اصلی و تغییراتی که برای به‌روز کردن داستان اعمال شده از یک سمت و منتقدانی که رویکرد کلی داستان را نسبت به زمانه کهنه و ضدزن ارزیابی می‌کنند از سوی دیگر باعث شده که «پری دریایی کوچک» خیلی اکران امنی در پی نداشته باشد و سایه‌ جنجال‌های رسانه‌ای بر سر فیلم سنگینی کند. کمتر از یک هفته دیگر تا اکران باقی مانده و بعد خواهیم دید که اوضاع برای محصول جدید دیزنی چگونه پیش می‌رود.

اسپایدرمن: در دنیای عنکبوتی / Spider-Man: Across the Spider-Verse
«به‌سوی دنیای عنکبوتی» به قدری تاثیرگذار و تحسین‌برانگیز از کار درآمد که دنباله ندادن آن عجیب به نظر می‌رسید. فیل لرد و کریس میلر که قبلا با انیمیشن‌های موفقی چون «ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی» و «لگو مووی» ذوق و روحیه‌ متامدرن را نشان داده بودند، در این اقتباس از کامیک‌های اسپایدرمن، فرم بصری مدیوم کامیک را به مبنای اثر خود تبدیل کردند و نسخه‌های مختلفی از کاراکتر مرد عنکبوتی را به‌عنوان نمایندگانی از جهان‌های موازی کنار هم قرار دادند،

ایده‌ای که بعدا مارول در «راهی به خانه نیست» هم به صورت لایو-اکشن به سراغش رفت. در قسمت دوم از این مجموعه، جهان‌های موازی و نسخه‌های بیشتری از مرد عنکبوتی کنار هم قرار می‌گیرد و چالش اصلی نجات جهان‌های چندگانه است. البته داستان تمام نمی‌شود به قسمت سوم می‌کشد که بهار آينده و با عنوان «ورای دنیای عنکبوتی» اکران خواهد شد. دو هفته دیگر «در دنیای عنکبوتی» به نمایش درمی‌آید و باید دید که می‌تواند موفقیت فیلم اول را تکرار کند یا نه.

ترنسفورمرها: خیزش جانوران / Transformers: Rise of the Beasts
به نظر می‌رسید که بعد از پنج فیلم، مایکل بی ‌شیره‌ «ترنسفورمرها» را به طور کامل کشیده و دیگر چیزی را برای استخراج باقی نگذاشته، مخصوصا دو فیلم آخر که شخصیت‌های انسانی تازه‌ و کمتر جذابی را رو کرده بود. اما یک‌سال بعد اسپین‌آف «بامبل‌بی» موفق از کار درآمد؛ داستان به دهه هشتاد برمی‌گشت و حول محور رفاقت محبوب‌ترین شخصیت رباتیک فیلم‌ها یعنی بامبل‌بی با دختری جوان (هایلی استاینفیلد) پیش می‌رفت.

«خیزش جانوران» نیز روی موفقیت همان فیلم سوار شده و الان کمی پیچیده به نظر می‌رسد چون در صورت استقبال تماشاگران، دیگر نه با اسپین‌آف بلکه با یک ریبوت طرف خواهیم بود. این بار داستان در دهه‌ نود اتفاق می‌افتد و علاوه‌بر ربات‌های تبدیل‌شونده به وسایل نقلیه، با گروه تازه‌ای از ترنسفورمرها آشنا می‌شویم که ظاهر خود را به حیوانات تغییر می‌دهد. فیلم را استیون کیپل جونیور ساخته که کارگردانی «کرید 2» را در کارنامه دارد. «خیزش جانوران» اواخر خرداد در سینماهای دنیا اکران می‌شود.

بنیادین / Elemental
چند روز دیگر جشنواره فیلم کن با نمایش «بنیادین» انیمیشن جدید پیکسار به کار خود پایان می‌‌دهد، اما نمایش جهانی این محصول کنجکاوی‌برانگیز هفته اول تیر آغاز خواهد شد و دیزنی از الان روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده است. در شرایطی که پیکسار در دو سال گذشته حال و روز خوبی نداشته، شنیده‌ها حاکی از آن است که «بنیادین» اثری چشمگیر و متفاوت از کار درآمده و حداقل در تولیدات اخیر پیکسار با «درون/ بیرون» و «روح» قابل مقایسه خواهد بود. پیکسار این‌بار سراغ عناصر طبیعی، یعنی همان باد، آتش، آب و خاک، رفته و داستان درباره‌ یک عاشقانه‌ ناممکن میان آب و آتش است! ایده‌ای که اگر در اجرا درست از کار درآمده باشد، اضافه شدن یک جایزه اسکار دیگر به کلکسیون بزرگ پیکسار دور از ذهن نخواهد بود.

فلش / The Flash
یکی از نامزدهای کسب عنوان جنجالی‌ترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ ‍! ماجرا از جایی شروع شد که زمان ساخت فیلم هنوز تکلیف دنیای سینمایی دی‌سی معلوم نبود؛ اینکه قرار است با فرمان زک اسنایدر ادامه پیدا کند و دوباره شخصیت‌های لیگ عدالت به هم بپیوندند، یا زک اسنایدر از معادله حذف شده. بعد کرونا در تولید وقفه ایجاد کرد و بعد رفتارهای دیوانه‌وار ازرا میلر بازیگر نقش بری آلن (فلش) در دنیای واقعی‌ دردسرساز شد و حتی استودیو را تا مرز بایگانی کردن فیلم پیش برد.

نهایتا فیلم تا کمتر از یک ماه دیگر روانه‌ سینماها می‌شود و واکنش‌های اولیه تا الان که سراسر تحسین‌آمیز بوده. «فلش» از خط داستانی معروف فلش‌پوینت استفاده می‌کند که در آن تلاش فلش برای تغییر گذشته، باعث به هم خوردن نظم دنیا می‌شود و تمام قراردادهای داستانی نقض می‌گردد. البته اینجا در مقایسه با کامیک مورد اقتباس تغییرات محدودتر است و مثلا فلش به دنیای دیگری می‌رود که مایکل کیتون، در امتداد فیلم‌های تیم برتون، به جای بن افلک همچنان بتمن است و به جای سوپرمن، سوپرگرل از راه می‌رسد. «فلش» قرار است سنگ بنایی باشد برای پایان دادن به وضعیت آشفته کنونی دنیای دی‌سی و بعد از آن راه را برای ریبوت هموار کند.

استروید سیتی / Asteroid City
ساخته‌ جدید وس اندرسون با لشکری از ستارگان مانند تام هنکس، اسکارلت جوهانسون، جیسون شوارتزمن، تیلدا سوئینتن، برایان کرنستون، ادوارد نورتون و…، داستان یک همایش رصد نجومی خیالی در سال 1955 را روایت می‌کند که طبق معمول در آن هیچ چیز درست پیش نمی‌رود.

فیلم چند روز دیگر اولین نمایش خود را در بخش مسابقه‌ جشنواره‌ کن تجربه می‌کند و با توجه به لحن کمدی و ترکیب بازیگران به نظر می‌رسد که اکران موفق برای فیلم دور از دسترس نباشد، درست مانند «هتل بزرگ بوداپست». البته در مورد وس اندرسون موفقیت در گیشه را نباید با بلاک‌باسترهای چندصد میلیون دلاری یکسان در نظر گرفت ولی به هر حال یکی از فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز تابستان امسال خواهد بود. فعلا که ساخت کلیپ‌های کوتاه با فضای بصری کارهای اندرسون به یکی از چالش‌های محبوب در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. «استروید سیتی» اواخر خرداد به نمایش درمی‌آید.

ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت / Indiana Jones and Dial for Destiny
یکی از فرنچایزهای قدیمی و محبوب دنیای سرگرمی بعد از دو دهه بازمی‌گردد اما این بار اوضاع فرق دارد؛ برای اولین بار خبری از جرج لوکاس به‌عنوان نویسنده و تهیه‌کننده نیست، استیون اسپیلبرگ هم روی صندلی کارگردانی ننشسته و کار را به جیمز منگولد سپرده، تولید و پخش را کمپانی دیزنی بر عهده دارد و مهم‌تر از همه اینکه قهرمان داستان یک پیرمرد هشتاد ساله است که سر پیری دوباره هوس ماجراجویی به سرش زده و سراغ رازهای باستانی و رقابت با نیروهای شوروی و البته بازماندگان نازی‌ها رفته.

در نتیجه معلوم نیست که قسمت پنجم «ایندیانا جونز» مانند «دنیای ژوراسیک» و «تاپ‌گان: مَوریک» با موفقیت از پس احیای فرنچایزهای قدیمی برمی‌آید یا به سرنوشت دنباله‌های شکست‌خورده و ناموفقی سری فیلم‌های «مردان سیاهپوش» و «شکارچیان ارواح» دچار می‌شود. فیلم در بخش خارج از مسابقه‌ جشنواره فیلم کن به نمایش درآمده و واکنش‌ها ضدونقیض بوده، طوری که اکثر منتقدان ساخته‌ منگولد را در حد سه‌ تا فیلم اسپیلبرگ نمی‌دانند و از خط داستانی و جلوه‌های ویژه‌ نه‌چندان باورپذیر آن راضی نیستند. با این وجود باید تا اوایل تیر ماه و اکران جهانی فیلم منتظر بمانیم.

ماموریت غیرممکن: روزشمار مرگ (بخش اول) / Mission Impossible: Dead Reckoning
موفقیت «تاپ‌گان: ماوریک» فراتر از انتظار بود و جایگاهی دست‌نیافتی را برای تام کروز رقم زد. حالا همه بی‌صبرانه منتظر بازگشت این ستاره‌ به پرده‌ سینما هستند، آن هم در فرنچایزی که شهرتش را مدیون دیوانه‌بازی‌های کروز است. قسمت هفتم از سری فیلم‌های «ماموریت غیرممکن» با عنوان فرعی «روزشمار مگر» در دو بخش به نمایش درمی‌آید، اولی تابستان امسال و دومی در تابستان آینده. طبق معمول ایتن هاوک باید برای نجات بشریت دور دنیا را دنبال یک خلافکار بین‌المللی بگردد و مانع از دستیابی‌اش به سلاحی مرگبار بشود. در ادامه خط داستانی مرتبط در قسمت‌های پنجم و ششم این مجموعه، «روزشمار مرگ» را هم کریستوفر مک‌کواری نوشته و کارگردانی کرده. «ماموریت غیرممکن» جدید، تیر ماه به نمایش درمی‌آید و از الان کلیپ‌های پشت‌صحنه و بدلکاری‌های تام کروز اینترنت را پر کرده است.

باربی / Barbie
عجیب‌ترین فیلم امسال که شاید شگفتی از کار در بیاید و شاید سازندگانش را به خاک سیاه بنشاند! بیش از یک دهه صاحبان برند اسباب‌بازی باربی دنبال اقتباسی سینمایی از این عروسک معروف و جنجالی در فرهنگ عامه بودند. پروژه بارها دست به دست شد و نام‌های زیادی به‌عنوان کارگردان و بازیگر به میان آمدند. نهایتا قرعه به نام گرتا گرویگ افتاد. گرویگ همراه با شریک زندگی‌اش نوا بامباک فیلمنامه را نوشته و مارگو رابی و رایان گاسلینگ را برای نقش‌های اصلی این کمدی فانتزی انتخاب کرده است. فیلم داستان یک نسخه از باربی و کن (دوست عروسکی باربی) را روایت می‌کند که از سرزمین باربی‌ها به دنیای واقعی می‌آیند و با چالش‌های غیرمنتظره روبه‌رو می‌شوند. تا به حال دو تریلر از فیلم منتشر شده که واکنش‌های مثبتی را به همراه داشته اما با این وجود پروژه به قدری پررسیک و غیرمعمول به نظر می‌رسد که احتمالا تا روز 21 ژوئیه (اول مرداد) گرویگ و سران استودیوی وارنر شب‌ها با نگرانی به خواب می‌روند!

اوپنهایمر / Oppenheimer
هفته اول مرداد احتمالا داغ‌ترین هفته‌ باکس آفیس در تابستان امسال باشد، چرا که همزمان با کمپانی وارنر که «باربی» را به سینماها می‌فرستد، مهم‌ترین محصول کمپانی یونیورسال هم اکران می‌شود:‌«اوپنهایمر». کریستوفر نولان بعد از اکران نه چندان موفق «تنت» در اوج کرونا و بر خلاف نظر استودیو، با کمپانی وارنر به مشکل خورد و تصمیم گرفت تا بعد از دو دهه خانه‌ همیشگی‌اش را ترک کند. بلافاصله رقابت میان استودیوها برای سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ جدید نولان شروع شد.

تنها استودیویی که با انتظارات سخت‌گیرانه‌ نولان کنار آمد، یونیورسال بود و برای ساخت «اوپنهایمر» هم 100 میلیون دلار بودجه در اختیارش گذاشت. فیلم بر اساس کتاب «پرومته آمریکایی» ساخته شده که سال 2006 جایزه پولیتزر را در بخش بهترین زندگینامه کسب کرده. نولان در فیلم جدیدش به جای اینکه دنبال ترکاندن بمب باشد، سراغ سرگذشت رابرت اوپنهایمر دانشمند معروف و چگونگی ساخته شدن اولین بمب اتمی رفته است. تریلرهای منتشر شده از فیلم نشان می‌دهد که با اثری کاملا متفاوت با ساخته‌های قبلی نولان مواجهیم. از جمله جذابیت‌های پنهان «اوپنهایمر» حضور پررنگ دانشمندان و شخصیت‌های حقیقی در حاشیه و متن داستان است که باعث شده تا در شبکه‌های اجتماعی به شوخی از فیلم با لقب انتقام‌جویان فیزیکدان‌ها یاد شود!

با من حرف بزن / Talk to Me
برادران فلیپو، دوقلوهای استرالیایی بعد از درخشش اولین فیلمشان، با «من حرف بزن»، در جشنواره ساندنس حسابی مورد توجه استودیوهای ریز و درشت قرار گرفتند و نهایتا کمپانی A24 حق پخش فیلم را به دست آورد. همین نشان می‌دهد که احتمالا این اثر ترسناک می‌تواند یکی از پدیده‌های تابستان امسال باشد. داستان درباره‌ گروهی است که سعی دارند با استفاه از یک دست مومیایی شده، روحی را احضار کنند و بعد همه چیز از کنترلشان خارج می‌شود. منتقدانی که فیلم را دیده‌اند، از آن به‌عنوان یک اثر ترسناک متفاوت و نفس‌گیر یاد می‌کنند که با آثار درخشانی چون «جن‌گیر» قابل مقایسه است! باید دید که نمایش فیلم در اوایل مرداد ماه از سوی تماشاگران چه واکنشی را به دنبال خواهد داشت.

کدخبر: ۵۱۸۸۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر