کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۸۳۳۱
تاریخ خبر:

عکس | حراج الماس زرد احمدشاه قاجار

الماس زرد متعلق به احمدشاه قاجار که به قیمت ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سوئیس فروخته شد.

احمد شاه قاجار در ژوئیه ۱۹۰۹ و در سن ۱۱ سالگی، توسط مجلس ایرانی (Iranian Majlis) یا پارلمان، بر تخت سلطنت نشست.

هنگامی که محمد علی شاه در ژوئیه ۱۹۰۹ پناهنده سفارت روسیه در تهران شد، دریای نور و دیگر اقلام با ارزشِ جواهرات ملی ایران (Iranian Crown Jewels) را نیز با خود برد و ادعا کرد که این جواهرات اموال شخصی او هستند. با این حال، پس از بازنمایی هایی که توسط نمایندگان مردم به دولت روسیه انجام شد، جواهرات سلطنتی ایران، به ایران بازگردانده شدند. در پرتره ای رسمی از شاه که پس از تکیه زدن سلطان احمد شاه قاجار به تخت سلطنت در سال ۱۹۱۴ کشیده شده ، وی با سنجاق دریای نور - به عنوان زینت کلاهش- دیده می شود.

پس از آنکه احمد شاه قاجار در سال ۱۹۲۵ به طور رسمی سرنگون شد و کلنل (سرهنگ) رضا خان تحت عنوان رضا شاه پهلوی بر مسند قدرت تکیه زد، در حالیکه سنجاق دریای نور را به عنوان زینت روی کلاهش داشت ، عکسی به یادگار انداخت.

ز این رو، بدون هیچ گونه شک و شبهه ای میبینیم که سنجاق دریای نور، بخشی از جواهرات سلطنتی ایران است. دقیقا به همین دلیل دریای نور در خزانه ایران باقی مانده و رضاشاه پهلوی توانست پس از به عهده گرفتن مقام "شاه ایران" آن را مورد استفاده قرار دهد. برعکس این ماجرا، سنجاق الماس زرد فانتزی که احمد شاه قاجار به عنوان زینت کلاهش - در زمان تکیه بر تاج و تخت- استفاده کرد، اموال شخصی او بود، و به همین دلیل در سال ۱۹۲۳ و زمانی که با خانواده اش به تبعید رفت، اجازه یافت تا آن را به همراه خود ببرد.

سلطان احمد شاه قاجار در تبعید در پاریس زندگی می کرد. او یک دوره ۹ ساله در تبعید در پاریس زندگی کرد و در ۲۱ فوریه سال ۱۹۳۰ در سن ۳۲ سالگی درگذشت. پیش از مرگ، او سنجاق الماس زرد فانتزی اش را برای نوه اش به ارث گذاشت.

سنجاق الماس زرد فانتزی سلطان احمد شاه قاجار تا سال ۱۹۸۳ یک یادگار موروثی از خانواده احمد شاه باقی ماند. در سال ۱۹۸۳ برخی از نوه های احمد شاه تصمیم گرفتند تا میراث ارزشمند در حراج ساتبی که در می ۱۹۸۳ برگزار می شد، به فروش بگذارند. سنجاق الماس زرد فانتزی نهایتا توسط یک کلکسیونر ناشناس و خبره الماس خریداری شد.

صاحب ناشناس سنجاق الماس زرد فانتزی احمد شاه قاجار آن را در حراج جواهرات باشکوه و اشرافی ژنو ساتبی که ۱۴ می ۲۰۱۳ برگزار شد، برای حراج قرار داد. تخمین پیش از فروشی بین یک میلیون و ۴۶۰ هزار دلار تا یک میلیون و ۸۸۰ هزار دلار روی این قطعه تاریخی جواهر با منشأ سلطنتی، قرار داده شد. قطعه بسیار بالاتر از برآورد و با قیمت ۳ میلیون و ۱۹۴ هزار دلار به فروش رسید که دو برابر تخمین پایین تر و ۱.۷ برابر برآورد بالاتر بود. این قیمت افزایش یافته بدون شک بخاطر منشأ تاریخی و سلطنتی مرتبط با الماس بود.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۲۵۸۳۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر