کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۲۶۹۱۴
تاریخ خبر:

طوفان‌های مرگبار آمریکایی، به ایران هم می‌رسند؟

شهر به زیر آب رفته، برق قطع شده، مردم خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و فقط در یک روز ۵نفر کشته شده‌اند، همه فقط به خاطر یک طوفان؛ این وضعیت امروز آمریکا است که شاید آینده ایران هم باشد.

در چند روز گذشته طوفان فلورنس وارد منطقه ساحلی کارولینا ایالات متحده آمریکا شده، در این این طوفان میزان بارندگی را در منطقه ۵۰درصد افزایش پیدا کرده و از سویی بالا آمدن آب دریاها آن را مرگبارتر کرده است.

«تغییراقلیم واقعا در حال رخ دادن است و همینجا است، اقلیم در حال گرم شدن و تاثیرگذاری روی دنیا اطراف ما است.» این توصیف کوین رید محقق علوم جوی درباره وضعیت پیش آمده در آمریکا است.

در واقع گرمایش زمین شرایط جوی را به نوعی تغییر داده که هم این نوع طوفان شدیدتر شود و هم منجر به افزایش بارندگی و ارتفاع آب اقیانوس‌ها بشود.

اما این مسائل از ایران هم دور نیست، کریم علیزاد استاد علوم ساحلی و دریایی در دانشگاه کارولینای جنوبی در گفتگویی با خبرآنلاین هشدار داد که با ادامه روند تغییراقلیم شاید روزی جنوب ایران هم باید منتظر این فجایع باشد.گرمایش‌جهانی باعث افزایش سطح آب اقیانوس‌ها در چند سال گذشته شده، دریای عمان و خلیج‌فارس در جنوب ایران به آب‌های آزاد متصل و در نتیجه در خطر هستند.

اما به نظر می‌رسد هنوز مشخص نشده که این خطر چقدر است و ایران باید تا چه اندازه مراقب وقوع فاجعه باشد. در همین رابطه پروین فرشچی معاون محیط‌زیست دریایی به خبرآنلاین گفته بود: در منطقه جغرافیایی کشور ما، خلیج‌فارس که از یک طرف بسته است و با آب‌های آزاد ارتباطی ندارد و فقط دریای عمان به اقیانوس هند مرتبط است. به همین دلیل با در نظر گرفتن اینکه اقیانوس هند چقدر از آب شدن یخ‌های قطب تاثیر می‌بیند، بعید می‌دانم شرایط دریای عمان تغییر کند. برعکس فکر می‌کنم به علت گرمتر شدن و تبخیر سطح آب دریاهایمان پایین‌تر می‌رود و اتفاقا سطح آب در دریای عمان و خلیج‌فارس کاهش پیدا کند.

با این وجود او چندی بعد در مصاحبه‌ای دیگر اعلام کرد که ۴۲ درصد از جزایر ایران زیر آب می‌روند. برخی دیگر از فعالان محیط‌زیست ایران هم هشدار داده‌اند که جزایر بزرگ مثل کیش به زیر آب می‌روند.

تنها نقظه مشترک این ادعاهای متفاوت نبود هیچ پشتوانه و تحقیق علمی بود.

کدخبر: ۲۲۶۹۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر