کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۰۴۱۲
تاریخ خبر:

صفر تا ۱۰۰ طرح تخصیص کالابرگ الکترونیکی

روزنامه هفت صبح| طرح کالابرگ الکترونیکی از چهارشنبه 28 دی ماه به‌صورت آزمایشی در استان هرمزگان آغاز شده است. این طرح به گفته صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از آزمایش در چند شهر و ارزیابی نتایج ممکن است در کل کشور اجرا شود. از جزئیات این طرح آزمایشی که ممکن است جایگزین یارانه نقدی شود در حال حاضر این اطلاعات جلوی دست قرار دارد.

* مهمترین نکته این کالابرگ این است که اقلام مورد نظر با قیمت پایه شهریور 1400 عرضه و مابه‌التفاوت آن به‌صورت یارانه به مردم پرداخت می‌شود. البته از این به بعد سقف پرداخت مردم حتی در صورت افزایش قیمت‌ها، ثابت می‌ماند. مثلا در حال حاضر یک عدد روغن مایع پخت و پز 810 گرمی در سوپرمارکت‌ها با قیمت 62 هزار تومان فروخته می‌شود، اما اگر کسی بخواهد از این طرح استفاده کند برای خرید روغن فقط 14 هزار تومان می‌پردازد و بقیه 48 هزار تومان آن از یارانه فرد پرداخت می‌شود.

* برای استفاده از کالابرگ دیگر نیاز نیست منتظر واریز یارانه نقدی بمانید، چون در این طرح مردم می‌توانند یک ماه زودتر از موعد مقرر واریز یارانه نقدی به قدر نیاز از این 10 قلم کالا خریداری کنند.

* نکته مهم دیگر این است که استفاده از کالا برگ اجباری نیست و اگر کسی تمایل نداشته باشد این اقلام را خریداری کند، در بیستم هر ماه یارانه نقدی به حسابش واریز می‌شود.

قیمت 10 قلم کالای اساسی
در طرح کالابرگ الکترونیکی شیر، پنیر، ماست، روغن، برنج، مرغ، تخم‌مرغ، ماکارونی، قند و شکر عرضه می‌شود. جزئیات قیمت‌ها هم به شرح زیر است:

* شیر بطری یک لیتری کم چرب برای هر نفر 3000 گرم با قیمت 54 هزار تومان عرضه می‌شود که با کالابرگ سهمی که مردم پرداخت می‌کنند 37 هزار و 500 تومان است و 16 هزار و 500 تومان نیز اعتبار تخصیصی آن است.

* قیمت مصوب پنیر یواف 400 گرمی در این طرح 37 هزار تومان و 400 گرم برای هر نفر در ماه است. سهم پرداختی مردم برای هر عدد پنیر 17 هزار تومان است. 20 هزار تومان باقی مانده نیز اعتباری است که به آن تعلق گرفته است.

* ماست دبه 2 و نیم کیلویی کم چرب در این طرح با قیمت 49 هزار و 800 تومان عرضه می‌شود. هر فرد در این طرح می‌تواند یک دبه ماست بخرد که باید برای آن 21 هزار تومان بپردازد و بقیه آن که 28 هزار و 800 تومان است از مابه‌التفاوت یارانه پرداخت می‌شود.

* مرغ کشتار روز در طرح آزمایشی کالابرگ با قیمت مصوب دولت یعنی همان 63 هزار تومان عرضه می‌شود و سرانه آن 2 کیلوگرم در ماه است. کسانی که دوست دارند از این طرح استفاده کنند برای خرید یک مرغ دو کیلویی فقط 60 هزار تومان می‌پردازند و بقیه مبلغ 66 هزار تومانی نیز از اعتباری که به خرید مرغ اختصاص یافته پرداخت می‌شود.

* قیمت تخم مرغ در این طرح برای یک کیلو 47 هزار و 200 تومان است. 32 هزار و 200 تومان از هزینه خرید یک کیلوگرم تخم مرغ را دولت از یارانه پرداخت می‌کند و 15 هزار تومان باقی مانده سهم مردمی است که تمایل دارند از کالا برگ استفاده کنند.

* روغن مایع پخت و پز 810 گرمی نیز در این طرح با قیمت 62 هزار تومان عرضه می‌شود. اما سهم مردم برای خرید یک روغن فقط 14 هزار تومان است و بقیه 48 هزار تومان از محل یارانه پرداخت می‌شود.

* قیمت ماکارونی رشته‌ای که در طرح کالا برگ به مردم استان هرمزگان عرضه می‌شود برای هر بسته 700گرمی 24 هزار تومان است و به هر نفر نیز یک بسته در ماه تعلق می‌گیرد. اگر کسی بخواهد ماکارونی بخرد فقط 7 هزار تومان آن را می‌پردازد و بقیه آن که 17 هزار تومان است از مابه‌التفاوت یارانه پرداخت می‌شود.

* در این طرح قیمت هر 250 گرم قند که به هر نفر تعلق می‌گیرد 5 هزار تومان است که 2هزار و 125 تومان آن را خود مردم می‌پردازند و بقیه آن یعنی مبلغ 2 هزار و 875 تومان نیز سهم دولت است و از همان محل یارانه پرداخت می‌شود.

* قیمت شکر در این طرح مثل قیمت قند و برای هر نفر 250 گرم محاسبه شده است. هر 250 گرم شکر در طرح کالابرگ با قیمت 5 هزار تومان عرضه می‌شود که 2 هزار و 125 تومان آن سهم مردم است و بقیه آن یعنی 2 هزار و 875 تومان نیز اعتباری است که به آن اختصاص یافته است.

* هر کیلو برنج سفید در این طرح با قیمت مصوب 60 هزار تومان عرضه می‌شود و هر نفر می‌تواند 2 کیلوگرم برنج در ماه بخرد، یعنی 120 هزار تومان. از این 120 هزار تومان، 60 هزار تومان سهم مردم است و 60 هزار تومان نیز از محل یارانه تخصیصی پرداخت می‌شود.

کدخبر: ۵۰۰۴۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر