کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۴۱۴۴
تاریخ خبر:

سیر پیشرفت شاسی‌بلندها در سه نسل!

روزنامه هفت صبح | بارها از همین صفحه با شما درباره تب شاسی‌بلند سواری در جهان گفته‌ایم و رازهای این تب جهانی را جست‌وجو کرده‌ایم. علاقه به خودروهای شهری اما آفرودر که زیبا هم باشند، از دهه۹۰ میلادی شروع شد. از زمان معرفی جیپ چروکی نسل اول که در بازار جهانی غوغا کرد. به تبعیت از این حرکت، تویوتا، میتسوبیشی و نیسان بر حجم تولیدات خود در این رده افزودند و با سه خودرو لندکروزر، پاجرو و پاترول بخشی از بازار را تصاحب کردند.

بعدها در دهه نخست قرن ۲۱، ابتدا بنز و ب.ام.و و سپس دیگر خودروسازان اروپایی به این جرگه پیوستند و صفی را تشکیل دادند که تا امروز پیوسته بلندتر و فشرده‌تر می‌شود. امروزه شاسی‌بلندها خودروهایی هستند که علاوه بر توانایی بالا در زمینه آفرود، از بهترین و روزآمدترین سیستم‌های اطلاعات-سرگرمی برخوردارند و راحت، نرم و سریع سفر می‌کنند در حالی که در نهایت ظرافت طراحی می‌شوند. از روز اول اما شاسی‌بلندها اینچنین جذاب نبودند. اینجا در چند گام سراغ خودروهایی رفته‌ایم که در ابتدای هر دهه به ایران آمدند و با معرفی‌شان، استانداردهای تازه‌ای را در این رده کلاس باب کردند.

*** ۴۰۰ میلیون تومان | تویوتا پرادو - مدل ۲۰۰۱
کار طراحی و تولید نسل سوم پرادو از میانه دهه پایانی قرن بیستم شروع شد و در سال ۱۹۹۶ با رونمایی از اتاق J90 به سرانجام رسید. خودرویی که تولیدش تا سال ۲۰۰۴ تداوم یافت و فروش خوبی را تجربه کرد. این ژاپنی سرسخت که به موتور چهار سیلندر بنزینی ۲۷۰۰‌سی‌سی مجهز است، کیفیت فنی قابل قبولی داشته و در زمینه آفرود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. دلیل این موضوع سیستم تعلیق مستقل در بخش خودرو است که توسط قطعه‌ساز بزرگ ژاپنی یعنی هینو ساخته شده است.

این بخش از پرادو که از دو وانت برجسته تویوتا یعنی تاکوما و هایلوکس گرفته شده کارایی خوبی به اتاق جی۹۰ در زمینه پیمودن مسیرهای صعب‌العبور داده است. در عین حال پرادو به خشکی نیاکانش در سری لندکروزر نبود و نرم‌تر و راحت‌تر ساخته شده بود تا سرنشینان کمتر حین سفر آزار ببینند! پرادو سری جی۹۰ که بعضا در بین خودروهای ستادی نیروهای مسلح ایران هم دیده می‌شود، امروزه به سختی در بازار ایران قابل دستیابی است.

*** ۶۵۰ میلیون تومان | بنز ML430 - مدل ۲۰۰۴
در سال پایانی قرن بیستم معرفی شد و تا سال ۲۰۰۶ در بازار جهانی دوام آورد. این خودرو که در زمان معرفی یکی از راحت‌ترین شاسی‌بلندهای بازار بود، در نسخه‌های وارد شده به ایران با موتور هشت سیلندر ۴٫۳ لیتری دیده شده که همین عامل شتاب و سرعت بالایی به این محصول آلمانی بخشیده است. در واقع نقطه جدایی شاسی‌بلند بنز از سایر تولیدات این رده نوع و کیفیت هندلینگی بود که در مرسدس وجود داشت و نظیر نداشت.

۲۷۲ اسب قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور از این سرجوخه آلمانی یک زره‌پوش واقعی ساخته بود که قدرت رقابت با بسیاری از محصولات اسپورت آن دوره را داشت. مثلا در هفت ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید و در نمونه‌های قوی‌تر این عدد حتی به ۶٫۵ ثانیه هم می‌رسید. از آن سو اتاق لوکس‌تر از هر شاسی‌بلندی بود و به سدان‌های مجلل بنز می‌مانست. بنابراین ML با آمدنش قواعد این کلاس را به کل تغییر داد و شاسی‌بلندها را زیبا، لوکس و سریع جلوه داد.

*** یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان| میتسوبیشی پاجرو - مدل ۲۰۱۱
اگر تویوتا اندکی بر رفاه و راحتی اس‌یووی‌ها افزود و بنز هم آنها را سریع و لوکس کرد، پاجرو دوام را به مجموعه این ویژگی‌های جالب افزود و در عین حال با قیمتی بسیار کمتر از بنز، شاسی‌بلندی تمام‌عیار ساخت که همه خوبی‌ها را در یک بسته‌بندی شکیل ارائه می‌کرد و قابل دسترس بود.

این نسل از پاجرو که بعد از یک دهه هنوز هم در ایران به شدت محبوب است، تا همین چند هفته پیش با همین فرم ظاهری در پرتغال و ژاپن مونتاژ می‌شد و چیزی نمانده بود وارد سال پانزدهم تولید شود که میتسوبیشی سوت پایان نسل چهارم را کشید. پاجرو که برخلاف پرادو، یک اس‌یووی ذاتا راحت است، همان توان تپه‌نوردی و شیب‌زنی را با یک فنربندی شهری‌تر قاطی کرده و چیزی باب طبع خانواده‌های اهل سفر ساخته که در شهر بزرگ و لوکس و نرم و در طبیعت بی‌مهار است. این خودرو نقطه تکامل شاسی‌بلندها در قرن ۲۱ است و مشخص نیست با رفتنش چه تحولاتی در این رده رخ خواهد داد.

توضیحات

بنز ML430 - مدل 2004

توضیحات

تویوتا پرادو - مدل 2001

توضیحات

میتسوبیشی پاجرو - مدل 2011

کدخبر: ۳۵۴۱۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر