کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۶۷۲
تاریخ خبر:

سه تغییر مهم بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰

روزنامه هفت صبح | یک: افزایش نرخ حق بیمه : نرخ دیه ماه‌های غیرحرام در سال گذشته ۳۳۰میلیون تومان تعیین شده بود.این رقم در سال جدید به ۴۸۰میلیون تومان افزایش پیدا کرد که معادل رشد ۴۵٫۵درصدی است با این حال نرخ حق بیمه شخص ثالث ۳۷درصد یعنی ۸٫۵درصد کمتر از نرخ دیه افزایش پیدا کرد. در حالی که شرکت‌های بیمه با توجه به رشد صددرصدی رقم خسارت پرداختی در سال گذشته اصرار داشتند قیمت بیمه شخص ثالث ۶۳درصد افزایش پیدا کند.

* دو: راننده محورشدن سابقه بیمه: تغییر بعدی بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰، راننده محور شدن سوابق بیمه است. بر اساس این قانون تخفیف‌های عدم خسارت دیگر با فروش خودرو به مالک جدید منتقل نمی‌شوند و اگر مالک بخواهد می‌تواند این سوابق را به خودروی دیگر خودش یا به یکی از اعضای درجه یک خانواده مثل والدین، همسر و فرزندان انتقال دهد. اگر فرد در زمان فروش خودرو قصد خرید خودرو جدید نداشته باشد، شرکت بیمه باید به او گواهی مبنی بر حفظ تخفیف‌های عدم خسارت شخص ثالث ارائه دهد.

فرد در زمان خرید خودروی جدید قادر است با شرط متفاوت نبودن کاربری تمام تخفیف‌های قبلی خود را به خودرو جدید منتقل کند. به این ترتیب بیمه‌نامه‌های شخص ثالث خودروها حتی پس از فروش آنها تا زمان انقضای بیمه‌نامه معتبر بوده ولی در وقت تمدید دیگر این تخفیف اعمال نخواهد شد بلکه تخفیف به فروشنده برمی‌گردد و خریدار باید بیمه‌نامه جدید بخرد آن‌ هم بدون تخفیف یا اینکه از تخفیف‌های خودش استفاده کند. تخفیف بیمه در این صورت حتی پس از فک پلاک باطل نمی‌شود بلکه بر اساس کدملی راننده در سوابق او باقی خواهد ماند. سقف مجاز تخفیف بیمه شخص‌ ثالث ۷۰درصد است و تمام شرکت‌های بیمه‌ موظف هستند این قانون را اجرا کنند.

* سه: در صورتی که فردی به جز مالک، راننده خودرو باشد و تصادفی رخ دهد، تکلیف پرداخت خسارت بیمه چه می‌شود. شرکت‌ها به این ابهام پاسخ داده‌اند؛ در صورتی که فردی با گواهینامه معتبر رانندگی، پشت فرمان باشد، فارغ از اینکه او مالک است یا خیر خسارت از سوی شرکت بیمه پرداخت می‌شود.

اما در مورد سابقه بیمه و تخفیف آن، با وقوع تصادف اگر مالک، راننده باشد سابقه تخفیف بیمه او و در صورتی که فرد دیگری رانندگی کند، سابقه بیمه هر دو پاک می‌شود. همچنین چون ممکن است بیش از یک نفر به صورت مداوم از یک خودرو استفاده کنند، امکان ثبت گواهینامه و سابقه بیمه برای چند نفر در یک پلاک امکان‌پذیر است. اگر خودرو تصادف نداشته باشد برای تمامی این افراد سابقه تخفیف لحاظ خواهد شد و در صورتی که تصادفی رخ دهد و مدارک شناسایی راننده ثبت شده باشد، تنها سابقه تخفیف بیمه آن فرد صفر می‌شود.

کدخبر: ۳۸۴۶۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر