کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۲۱۶۱
تاریخ خبر:

ستاره درخشان پارالمپیک از ماه عسل ‌می‌آید

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو عرصه تازه‌ای است برای درخشش مرتضی مهرزاد. ورزشکاری که کمیته بین‌المللی پارالمپیک در اینستاگرام خود درباره‌اش نوشت:«شما در میان جمعیت متمایز هستید و ما آن را دوست داریم.» مهرزاد ۴/۲۴۶ سانتیمتر قد دارد و در حال حاضر بلندقامت‌ترین پارالمپین حاضر در این مسابقات است.

مهرزاد زندگی دراماتیکی دارد. بعد از اینکه قدش به شکل غیرطبیعی رشد کرد او منزوی شد. سال ۸۸ به برنامه ماه عسل رفت و برای نخستین بار حضور در یک جمع میلیونی را تجربه کرد. بعد از این برنامه بود که زندگی مهرزاد عوض شد و حالا ستاره والیبال نشسته لقب دارد. در گزارش امروز ، سیر زندگی مهرزاد که از سال ۸۸ و با حضور در برنامه ماه عسل تغییر کرد را مرور می کنیم.

اولین ماه عسل
مرتضی مهرزاد سال ۱۳۸۸ به همراه مادرش مقابل احسان علیخانی در ماه عسل نشست و داستان زندگی‌اش را تعریف کرد. آن جا بود که مخاطبان پی بردند یک جوان چالوسی در ۱۶ سالگی وقتی ۱۹۰ سانتیمتر قد داشته است از دوچرخه می‌افتد و لگن او آسیب می‌بیند. پای راست او ۱۵سانتیمتر از پای چپ کوتاه‌تر است و … مهرزاد آرام آرام منزوی می‌شود و در جمع حضور پیدا نمی‌کند. گروه ماه عسل او را متقاعد می‌کنند مقابل دوربین قرار بگیرد.

او در این برنامه از خود گفت و آرزوهایش؛ از جمله ملاقات با علی کریمی. در آخر برنامه احسان علیخانی قول می‌گیرد که با زندگی قهر نکند. در همین برنامه علیخانی به سبک شوخی‌های معروف! خود می‌گوید:« خیلی‌ها دنبال قد هستن مثلا یک خانم با یک متر و چهل سانتیمتر، کفشی با ۸۵سانتیمتر پاشنه می‌پوشد و با سر به دیوار می‌خورد.» علیخانی با این مثال‌ها و شوخی‌ها می‌خواست به مهرزاد کمک کند تا حقیقت را بپذیرد. او هم گفت چند ماهی است از لاک افسردگی بیرون آمده.

شیرینی ماه عسل
مرتضی مهرزاد با کمک خانواده و دوستان سراغ ورزش می‌رود و خیلی زود طعم قهرمانی را می‌چشد. المپیک ریو ۲۰۱۶ مهم‌ترین آوردگاه برای اوست. مهرزاد بعد از این موفقیت، گفت‌وگویی با شهروند انجام می‌دهد و از تاثیر ماه عسل در زندگی‌اش می‌گوید:« تا قبل از این‌که به ماه عسل بروم زندگی‌ام خیلی فرق داشت. کسی من را نمی‌شناخت و مدام در خانه می‌ماندم. بعد از آن برنامه همه چیز عوض شد. آقای گلچین به روستای‌مان آمد و من را پیدا کرد.

تمرین والیبال را شروع کردم و با باشگاه ثامن قرارداد بستم. بعد هم که به تیم‌ملی دعوت شدم و توانستم در افتخار بزرگ تیم‌ملی شریک باشم. این ٧‌سال برای من خیلی خوب بود و همه چیز خواست خدا بود.» ویترین افتخارات مهرزاد هر روز تکمیل‌تر می‌شود: قهرمان جام بین قاره‌ای چین درسال۲۰۱۶‌، دوبارقهرمان آسیا درسال‌های ۲۰۱۷چین و ۲۰۱۹تایلند، قهرمان بازی‌های پارآسیایی ۲۰۱۸ اندونزی و قهرمان لیگ جهانی تبریز درسال ۲۰۱۸. او در همه مسابقات نقشی بسزا در موفقیت تیم ملی دارد.

دوباره ماه عسل
هشت سال بعد مهرزاد ، دوباره مهمان ماه عسل می‌شود و این بار راحت‌تر حرف می‌زند. او حالا نه یک آدم معمولی که قهرمانی با مدال جهانی است. مهرزاد سال ۹۳ از روزهایی گفت که دیگران به خاطر قد، مسخره‌اش می‌کردند و از اتفاقات شیرینی تعریف کرد که برای او در هشت سال اخیر رخ داده. مهرزاد با جوان قبلی هیچ شباهتی ندارد و حالا سرشار از امید است و انرژی. او این بار با نشان طلای پارالمپیک به ماه عسل آمده و آن را به گردن مادرش می‌اندازد. از آه و افسوس هم خبری نیست.

قدرت تلویزیون
موفقیت مرتضی مهرزاد یک نکته مهم دارد و آن تاثیری است که تلویزیون دارد. این قدرت اما در غالب موارد نادیده گرفته می‌شود و استفاده‌ای درست از آن نمی‌شود. همین برنامه ماه عسل زمینه شهرت و چه بسا موفقیت کسانی چون خواهران منصوریان، علیرضا بیرانوند و محمدرضا علیمردانی را فراهم کرد.

خود خواهران منصوریان تعریف می‌کنند که ماه عسل باعث شهرت‌شان شد و بعدها مستند صفر تا سکو به واسطه این برنامه بیشتر دیده شد. در این برنامه بود که آن‌ها سرگذشت خود را به زبان آوردند و گذشته دردناک‌شان را روایت کردند… طبعا هیچ برنامه‌ای خالی از ایراد نیست و ماه عسل هم بارها مسیر را بیراهه رفته است. با این حال قدرت تلویزیون را باید فراتر از همه تحلیل‌های مثبت و منفی دید که اگر دارای برنامه‌ای استاندارد باشد، منشا اتفاق‌های مهمی خواهد شد.

کدخبر: ۴۱۲۱۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر