کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۴۶۹۷
تاریخ خبر:

رکوردداران افزایش قیمت در بازار خوراکی‌ها

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | قیمت گوشت گوساله در جدیدترین گزارش مرکز آمار نسبت به یک سال پیش ۳۵‌درصد افزایش پیدا کرده است. در این گزارش حداقل قیمت یک کیلو گوشت گوساله در آذرماه امسال ۱۱۴‌هزار و ۴۰۰‌تومان و حداکثر بهای آن ۱۶۹‌هزار‌تومان در نظر گرفته شده و اگر میانگین قیمت را لحاظ کنیم به عدد ۱۴۶‌هزار‌تومان در هر کیلو می‌رسیم که به معنای رشد ۳۵‌درصدی خواهد بود اما اجازه بدهید همین الان بگوییم رشد قیمت گوشت نسبت به بقیه خوراکی‌ها اصلا به چشم نمی‌آید.

آذر امسال تورم نقطه به‌نقطه عمومی ۳۵٫۳‌درصد بوده اما قیمت خوراکی‌ها با سرعت ۴۱٫۵‌درصد افزایش پیدا کرده و حداقل ۱۸ خوراکی مهم و پرمصرف مثل برنج، انواع لبنیات، قارچ، نوشابه و… با سرعت بیشتری گران شده‌اند. شاید باور نکنید اما رکورد با تورم ۸۸‌درصدی در اختیار سیب‌زمینی قرار دارد. در این گزارش با زبانی ساده تلاش می‌کنیم توضیح دهیم در ماه گذشته و ۱۵روز سپری شده از دی‌ماه، در بازار خوراکی‌ها چه گذشته است.

‌قیمت برنج ایرانی به ۸۰‌هزار‌تومان رسید
قیمت برنج ایرانی درجه یک در آذرماه سال قبل به‌طور متوسط ۳۳‌هزار و ۲۰۰‌تومان بود. یک سال بعد در آخرین ماه از پاییز ۱۴۰۰، مردم همین برنج را کیلویی ۵۱‌هزار و ۷۰۰‌تومان خریداری کرده‌اند. این یعنی قیمت برنج در عرض یک سال به‌طور میانگین ۵۵‌درصد افزایش داشته است. خود مرکز آمار تایید می‌کند حداکثر قیمت برنج در آذر امسال از مرز کیلویی ۵۷‌هزار‌تومان عبور کرده.

حالا بیایید سری به بازار بزنیم. جایی که قیمت‌ها تعارف ندارند و خودشان را درگیر و بند آمارها نمی‌دانند. شاید باور نکنید اما یک کیلو برنج ایرانی درجه یک همین الان در بازار با قیمت ۸۰‌هزار‌تومان فروخته می‌شود. این عدد را برای برنج طارم یا هاشمی ممتاز در بسته‌بندی‌های شرکتی مثل گلستان در نظر بگیرید. برندهای کمتر شناخته‌شده در حال حاضر یک کیلو برنج طارم را ۶۸‌هزار‌تومان می‌فروشند.

قیمت گوشت قرمز در آستانه ۲۰۰‌هزار‌تومان
گوشت گوسفندی، آذر امسال تورم ۱۶٫۵‌درصدی و گوشت گوساله تورم ۳۵‌درصدی را تجربه می‌کنند. به این ترتیب میانگین قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی را باید ۱۴۰‌هزار‌تومان و میانگین قیمت یک کیلو گوشت گوساله را باید ۱۴۶‌هزار‌تومان لحاظ کنیم. مرکز آمار در گزارش خود تایید می‌کند در حالت حداکثری قیمت یک کیلو از انواع این گوشت‌ها به ترتیب معادل ۱۵۶‌هزار و ۵۰۰‌تومان و ۱۷۰‌هزار‌تومان بوده.

توضیح قیمت گوشت به زبان ساده، سخت است چون مرکز آمار موقع اعلام تورم آن، از نرخ قلوه‌گاه به‌عنوان ارزانترین نوع گوشت (حدود ۱۰۰‌هزار‌تومان) تا نرخ راسته بدون استخوان به‌عنوان قسمت گران گوشت (حدود ۲۵۰‌هزار‌تومان) میانگین می‌گیرد. من و شما الان اگر به قصابی یا فروشگاه زنجیره‌ای برویم احتمالا مجبور شویم، یک کیلو گوشت چرخ‌کرده مخلوط را حدود ۱۵۰‌هزار‌تومان بخریم و برای ران بدون استخوان گوساله کیلویی ۱۹۰‌هزار‌تومان پول بدهیم. یک کیلو ماهیچه گوسفندی الان بین ۱۹۰ تا ۲۱۰‌هزار‌تومان قیمت دارد.

مسابقه افزایش قیمت در‌گروه لبنیات
یک لیتر شیر پاستوریزه، یک کیلو ماست پاستوریزه، یک بطری دوغ، یک بسته پنیر ۵۰۰ گرمی و یک قالب ۱۰۰گرمی کره پاستوریزه آذرماه پارسال به ترتیب ۹‌هزار و ۶۰۰‌تومان، ۱۱‌هزار و ۶۰۰‌تومان، ۱۰‌هزار و ۱۵۰‌تومان، ۱۶‌هزار و ۳۰۰‌تومان و هشت‌هزار و ۹۰۰‌تومان قیمت داشتند. مرکز آمار می‌گوید ظرف یک‌سال گذشته تورم بیشترین تاثیر را روی پنیر گذاشته و قیمت آن را با حدود ۷۰‌درصد رشد تا ۲۷‌هزار و ۶۰۰‌تومان بالا برده است.

همین گزارش تایید می‌کند که حداکثر قیمت یک بسته پنیر ۵۰۰گرمی را باید ۳۲‌هزار و ۳۵۰‌تومان در نظر گرفت. اگر امروز و فردا سری به سوپرمارکت و بقالی بزنید و یک بسته ۵۰۰گرمی پنیر سفید روزانه بردارید، رویش عدد ۳۶‌هزار‌تومان نوشته شده است. بقیه برندهای مشهور مثل پگاه، صباح، رامک، میهن و… هم این نوع پنیر را با وزن ۵۰۰ گرم، با قیمت ۳۳ و ۳۴‌هزار‌تومان می‌فروشند. رتبه دوم به ماست می‌رسد؛ قیمت یک کیلو از این محصول ظرف یک‌سال گذشته ۶۴‌درصد افزایش پیدا کرده تا در آذر امسال به متوسط ۱۹‌هزار و ۱۰۰‌تومان و حداکثر ۲۲‌هزار و ۵۰۰‌تومان برسد اما مثلا خود شما می‌توانید الان در بازار محصولاتی مانند ماست سوئیسی دومینو را در سطل یک‌کیلویی ۲۴‌هزار‌تومان پیدا کنید.

دوغ با تورم ۴۷‌درصدی در رتبه سوم قرار می‌گیرد. مرکز آمار می‌گوید میانگین قیمت بطری ۱٫۵ لیتری دوغ در آذر امسال ۱۵‌هزار‌تومان و حداکثر قیمت آن ۱۵‌هزار و ۸۰۰‌تومان بوده است. ما در نیمه دی ماه دوغ سون کاله، دوغ کفیر کاله و دوغ سنتی ایلچی را با قیمت۱۷‌هزار‌تومان پیدا کردیم. دوغ گازدار تخمیری کاله، دوغ سنتی دامداران، دوغ طعم‌دار رامک و پگاه هم ۱۶‌هزار‌تومان است. قیمت شیر ظرف یک‌سال گذشته با تورم ۴۳‌درصدی افزایش پیدا کرده و در آذر امسال به حداکثر ۱۶‌هزار و ۵۰۰‌تومان رسیده است. البته مرکز آمار میانگین قیمت شیر در آذرماه را ۱۳‌هزار و ۸۰۰‌تومان اعلام می‌کند.

شرکت پاک امروز در سوپرمارکت‌ها یک لیتر شیر را با قیمت ۲۰‌هزار‌تومان عرضه کرده است. قیمت شیر نیم‌چرب کوهپناه با حجم ۹۴۰ میلی‌لیتر ۱۶‌هزار و ۳۰۰‌تومان، قیمت بطری شیر ماینزان با همین حجم، ۱۶‌هزار و ۵۰۰‌تومان و بقیه انواع شیر پرچرب حدود ۱۴‌هزار‌تومان است. تورم کره تقریبا با تورم عمومی خوراکی‌ها برابر است اما از تورم عمومی جلو زده. در گزارش مرکز آمار جلوی کره عدد ۴۱٫۳‌درصد چشمک می‌زند. بسته ۱۰۰گرمی کره در آذر امسال به‌طور میانگین ۱۲‌هزار و ۶۰۰‌تومان و حداکثر ۱۳‌هزار و ۷۰۰‌تومان فروخته شده است. قیمت پرفروش‌ترین قالب‌های ۱۰۰ گرمی کره حیوانی، تولید شده توسط برندهای پاک، میهن و شَکِلّی با گذشته حدود دو هفته از انتشار گزارش مرکز آمار، امروز در نیمه دی ماه به ۱۳‌هزار‌تومان رسیده است.

‌رکوردشکنی سیب‌زمینی و رب گوجه
بین سال‌های ۱۸۴۵ تا ۱۸۵۲ میلادی حدود یک میلیون نفر در ایرلند جان باختند و یک میلیون نفر هم به کشورهایی مثل بریتانیا، استرالیا، کانادا و آمریکا مهاجرت کردند. دلیل همه این اتفاقات قحطی سیب‌زمینی بود که در آن زمان جزو غذاهای اصلی ایرلندی‌ها به‌حساب می‌آمد. سیب‌زمینی چهارمین محصول کشاورزی کشت شده در جهان پس از ذرت، گندم و برنج است. همین سیب‌زمینی آذر امسال رکورددار تورم میان خوراکی‌ها بوده و قیمت آن از کیلویی پنج‌هزار و ۱۰۰‌تومان در آذر ۱۳۹۹ به ۹‌هزار و ۷۰۰‌تومان در آذر ۱۴۰۰ رسیده است.

هرچند خود مرکز آمار می‌گوید در حالت حداکثری قیمت سیب‌زمینی تا کیلویی ۱۲‌هزار و ۶۰۰‌تومان هم افزایش پیدا کرده بود. بررسی بازار نشان می‌دهد سیب‌زمینی درجه یک در هفته‌های اخیر تا کیلویی ۳۰‌هزار‌تومان هم رسیده بود اما در حال حاضر یک کیلو سیب‌زمینی معمولی را می‌توان بین ۱۰ تا ۱۳‌هزار‌تومان خریداری کرد. رب گوجه‌فرنگی با افزایش ۸۵‌درصدی قیمت، در رتبه دوم تورم آذرماه قرار دارد. مرکز آمار می‌گوید یک قوطی یک کیلویی از این محصول پارسال در آخرین ماه آذر ۱۹‌هزار‌تومان قیمت داشت اما امسال در آخرین ماه پاییز ایرانی‌ها برای آن به‌طور متوسط ۳۵‌هزار و ۱۰۰‌تومان پول پرداخت کرده‌اند.

هرچند حداکثر قیمت قوطی یک کیلویی رب گوجه فرنگی در این ماه را باید ۳۹‌هزار و ۸۰۰‌تومان در نظر گرفت. امروز در نیمه دی ماه برند کامبیز یک شیشه رب گوجه فرنگی با وزن یک کیلوگرم را ۵۳‌هزار و ۵۰۰‌تومان می‌فروشد. یک قوطی رب برند یک و یک با وزن ۸۰۰ گرم، معادل ۴۳‌هزار و ۲۰۰‌تومان قیمت دارد. شیشه ۷۰۰ گرمی رب با برند روژین ۴۱‌هزار‌تومان است و قوطی‌های ۸۰۰ گرمی از برندهای خوشبخت، گلنوش، طبیعت، آتا، خوشاب، بدر، چین چین، دلپذیر، روژین و بیژن را باید حدود ۴۰‌هزار‌تومان خریداری کرد.قیمت ماهی قزل‌آلا با تحمل تورم نقطه به‌نقطه ۷۷٫۷‌درصدی به ۸۶‌هزار و ۱۰۰‌تومان رسیده است.

مرکز آمار می‌گوید آذر امسال در مواردی این محصول را با قیمت ۱۰۹‌هزار‌تومان فروخته‌اند. مهیاپروتئین به‌عنوان یکی از برندهای مشهور عرضه و فروش انواع گوشت بسته‌بندی شده در نیمه دی ماه یک کیلو ماهی قزل‌آلای پاک شده را با قیمت ۱۶۹‌هزار‌تومان دست مردم می‌دهد. قیمت سایر برندها برای ماهی پاک شده حدود ۱۲۰‌هزار‌تومان و برای ماهی قزل‌آلای پاک نشده حدود ۸۵‌هزار‌تومان است.سس گوجه فرنگی با تورم ۷۵‌درصدی یکی دیگر از رکوردداران تورم آذر بوده؛ یک سس ۵۰۰ گرمی رب گوجه فرنگی آذر پارسال ۱۱‌هزار و ۴۵۰‌تومان قیمت داشته که در آذر امسال به متوسط ۱۸‌هزار و ۸۰۰‌تومان و حداکثر قیمت ۲۱‌هزار و ۸۰۰‌تومان رسیده است.

پس از گذشته حدود دو هفته از دی ماه، بیژن سس ۵۰۰گرمی خود را ۲۱‌هزار و ۹۰۰‌تومان می‌فروشد. قیمت همین مقدار سس از برند اصالت ۱۵‌هزار‌تومان است و سس خرسی معروف مهرام را باید ۲۱‌هزار‌تومان بخرید. مرکز آمار تورم نقطه به‌نقطه شکر در آذر را ۷۰‌درصد اعلام کرده است. این یعنی یک کیلو شکر در آخرین ماه پاییز امسال ۷۰‌درصد گران‌تر از آذر ۱۳۹۹ قیمت داشته و به جای ۹‌هزار و ۴۵۰‌تومان، به‌طور متوسط ۱۶‌هزار و ۱۰۰‌تومان عرضه شده است. خود مرکز آمار می‌گوید در مواردی مردم مجبور شده‌اند برای یک کیلو شکر ۱۸‌هزار و ۷۰۰‌تومان هزینه پرداخت کنند.

قند درست پشت سر شکر حرکت کرده و در آذر به متوسط ۱۹‌هزار و ۳۰۰ و حداکثر قیمت ۲۳‌هزار و ۸۰۰‌تومان در هر کیلو دست پیدا کرده است. امروز اگر به فروشگاه‌ها و بقالی‌ها بروید برای همین یک کیلو باید ۲۷‌هزار‌تومان پول پرداخت کنید. برند گلستان بسته‌ ۶۵۰ گرمی قند را ۲۰‌هزار‌تومان و بسته ۱۸۰۰ گرمی را ۵۰‌هزار‌تومان می‌فروشد.نوشابه گازدار از دیگر خوراکی‌هایی است که با سرعتی بالاتر از تورم عمومی و حتی تورم گروه خوراکی‌های گران شده؛ آذر پارسال بطری ۱٫۵ لیتری نوشابه به‌طور متوسط هشت‌هزار و ۷۰۰‌تومان قیمت داشت. آذر امسال متوسط قیمت همین محصول ۱۳‌هزار و ۶۰۰‌تومان بود که به معنای تورم ۵۷‌درصدی یک ساله است. امروز در نیمه دی ماه قیمت یک بطری نوشابه کوکاکولا به ۱۴‌هزار و ۳۰۰‌تومان رسیده که با حداکثر قیمت ماه آذر برابری می‌کند.

کدخبر: ۴۳۴۶۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر