کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۸۲۹۴
تاریخ خبر:

رو دست دکتر شهرام ‌به ایلان ماسک

روزنامه هفت صبح | تصور کاشتن میکروچیپ یا همان تراشه‌های عصبی در مغز، چیزی بود که اولین‌بار ایلان ماسک رویای آن را در فضای عمومی جامعه منتشر کرد. با این حال روز پیش خبری منتشر شد که یک استارتاپ آمریکایی، با حضور یک پزشک و جراح ایرانی به‌نام شهرام مجیدی ماموریت مشابهی داشته که گویا زودتر از ایلان ماسک به هدف خودش هم رسیده است.

اینطور که شهرام مجیدی در لینکدین خود نوشته او دبیرستان خودش را در مدرسه البرز تهران به پایان رسانده و بعد از این تحصیلات خود را در رشته پزشکی در دانشگاه تهران شروع کرده است. مجیدی سپس برای ادامه تحصیلات در سال ۲۰۱۰ به دانشگاه جرج واشنگتن رفته و سه سال بعد کار خود را به‌عنوان رزیدنت نورولوژی شروع کرده است. در ادامه فلوشیپ خودش را در نیویورک و دپارتمانی که امروز در آن فعالیت دارد، گرفته است.

در دو روز گذشته گزارش‌های متنوعی در رسانه‌های معتبر انگلیسی‌زبان درباره این تراشه‌ عصبی منتشر شده است. تصورش را بکنید که با کاشتن این تراشه، دیگر بیمارانی که دارای مشکلات حرکتی و کلامی هستند، فقط با فکر کردن می‌توانند به پیامک‌ها یا ایمیل‌هایشان پاسخ دهند. یک مرد ۷۵‌ساله، اولین بیمار این تیم درمانی بوده که یک رابط مغز و کامپیوتر در بدن او کاشته شده.

شرکتی که دکتر مجیدی در آن این ماموریت را به پایان رسانده، سینکرون نام دارد. به گزارش یورونیوز «سینکرون» (Synchron)، یکی از چند شرکت نوپای فناوری عصبی، پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه فناوری‌های رابط مغز-رایانه داشته که از نورالینک ایلان ماسک پیشی گرفته و اولین میکروچیپ را در مغز یک بیمار کاشته است.

این شرکت امیدوار است که این بیمار مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)، که توانایی حرکت و صحبت کردن خود را از دست داده، به لطف این ایمپلنت مغزی بتواند در اینترنت سرچ کند و تنها با فکر کردن ارتباط برقرار کند. بدین ترتیب که این دستگاه افکار او را به دستورات ارسال شده به رایانه تبدیل کند.

دکتر شهرام مجیدی، «جراح اینترونشنال عصبی» که عضو تیم جراحی است، می‌گوید: «این جراحی به دلیل پیامدها و پتانسیل زیادی که داشت، بسیار خاص بود». او روز پیش گزارش سایت بلومبرگ درباره این چیپ را نقل‌قول کرده و نوشته بود که خوشحال است که بخشی از این پروژه بوده. پیش‌تر شرکت سینکرون از این دستگاه برای چهار بیمار در استرالیا استفاده کرده بود که آنها را قادر ساخته بود از ایمپلنت مغزی برای ارسال پیام در واتساپ و خرید آنلاین استفاده کنند.

اما این در حالی است که تراشه‌های ایلان ماسک هنوز مجوز اف‌دی‌ای را هم نگرفته‌اند. در حال حاضر شرکت ایلان ماسک به‌نام نورالینک بر روی استفاده از یک ایمپلنت بسیار کوچکتر و قدرتمندتر کار می‌کند که می‌تواند از طریق یک روش جراحی ساده به کمک یک ربات در مغز کاشته شود. با این حال، در این روش همچنان به برداشتن تکه‌ای از جمجمه بیمار نیاز است و این شرکت تا به امروز مجوز آزمایشات انسانی را دریافت نکرده است.

کدخبر: ۴۶۸۲۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر