کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۰۲۵۵
تاریخ خبر:

راستگراترین دولت تاریخ ایتالیا بعد از جنگ جهانی

روزنامه هفت صبح | اکثر نتایج انتخابات سراسری ایتالیا اکنون شمارش شده است و مشخص است که جورجیا ملونی، رهبر حزب راستگرای افراطی برادران ایتالیا پیروزی قاطعی را به‌دست آورده و حدود ۲۶‌درصد آرا را کسب کرده است. هنوز تفکیک کرسی‌ها مشخص نیست، اما اتحاد جناح راست او در نهایت بر دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایتالیا تسلط خواهد یافت.

احتمال زیاد طبق آخرین برآوردها دولت آینده ایتالیا متشکل از ائتلافی از «برادران ایتالیا» به رهبری ملونی و همچنین ماتئو سالوینی رهبر حزب «لیگ شمال» (لگا نورد) خواهد بود. این دو نماینده یک چشم‌انداز ضد‌مهاجرتی و پوپولیستی هستند در‌حالی‌که سیلویو برلوسکونی رهبر حزب «فورزا ایتالیا» که در ائتلاف آن‌ها حضور خواهد داشت، میانه‌روتر است و بیشتر با سیاست‌های لیبرال‌های محافظه‌کار هماهنگ است.

البته سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر اسبق ایتالیا ممکن است دیگر چهره مستقل مهمی در انتخابات نباشد. حزبی که زمانی بزرگترین نیروی سیاسی ایتالیا بود. اما حمایت برلوسکونی از ائتلاف جناح راست برای اطمینان از داشتن اکثریت کرسی‌های ضروری است و به این ترتیب نخست وزیر جنجالی سابق همچنان می‌تواند نفوذ قابل توجهی داشته باشد.

انتظار می‌رود که خانم ملونی، که اولین نخست وزیر زن ایتالیا خواهد بود، راستگراترین دولت این کشور از زمان جنگ جهانی دوم را تشکیل دهد. او از شعار قدیمی بنیتو موسولینی، نخست وزیر فاشیست ایتالیا، استقبال می‌کند که عبارت است از «خدا، وطن و خانواده.» و به‌طور مداوم در مورد مهاجران مسلمان هشدار داده است.

اما این انتخاب، به‌شدت اروپا را نگران کرده است، چرا؟
یک: لحن ملی‌گرایانه جورجیا ملونی واقعا بروکسل را نگران می‌کند. جورجیا ملونی قلبا نظر منفی نسبت به اتحادیه اروپا دارد. در مبارزات انتخاباتی او اغلب از سرکوب ایتالیا توسط اعضای بزرگتر و ثروتمندتر اتحادیه اروپا صحبت می‌کرد و در حالی‌که او درخواست خروج ایتالیا از یورو یا اتحادیه اروپا را مطرح نمی‌کند، گمان می‌رود که بااعضای «مشکل‌ساز» آن از نظر بروکسل، مانند مجارستان و لهستان، به‌ویژه در مورد مهاجرت، متحد شود.

دو: از سوی دیگر، ماتیو سالوینی، رهبر حزب راستگرای افراطی لیگ و سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر پیشین که از متحدان اصلی خانم ملونی هستند، ‌روابط نزدیکی با روسیه دارند. نگرانی دیگر در بروکسل این است که آیا دولت ملونی در مسیر تحریم‌های شدید علیه کرملین باقی بماند یا خیر. با این‌حال، جورجیا ملونی از تحریم‌های غرب علیه روسیه حمایت می‌کند و لفاظی‌های مخالف با سیاست‌های اتحادیه اروپا را کاهش داده است.

سه: ایتالیا سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا‌ست. توازن و نظم مالی نیز ممکن است نقطه بحران‌ساز دیگری باشد. ایتالیا یکی از بدهکارترین کشورهای اروپایی است، اما وعده‌های رفاهی جورجیا ملونی قابل توجه است: از جمله حمایت بیشتر از معلولان، مراقبت از کودکان و بازنشستگان. همچنین وعده او برای حمایت بیشتر از زنان ایتالیایی و تلاش برای تشویق آنها به داشتن نوزادان بیشتر در واقع تلاشی برای کاهش تعداد کارگران مهاجر است.

‌واکنش اتحادیه اروپا
کمیسیون اروپا در واکنش به نتایج انتخابات ایتالیا گفته که با وجود بحث و جدال‌های قبلی، امیدوار است با دولت جدید جورجیا ملونی روابطی «سازنده» داشته باشد. ماتئو سالوینی، رئیس حزب راست افراطی لیگ و بخشی از ائتلاف محافظه‌کار ملونی، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا را به دلیل اظهارنظرهای پیش از انتخابات به «تکبر شرم‌آور» متهم کرده بود. اما فون در لاین گفته که مایل است با دولت منتخب دموکراتیک کار کند، اما به ایتالیا درباره عواقب آن در صورت دور شدن از اصول دموکراتیک هشدار داده است.

‌یک نکته دیگر از انتخابات
ایتالیا همیشه از مشارکت سیاسی بالایی در میدان‌های رای‌گیری برخوردار بوده است، به‌طوری‌که اغلب مشارکت رای‌دهندگان نسبت به برخی از همسایگان اروپایی بالاتر بوده است. بیش از ۹۰‌درصد رای‌دهندگان در سال ۱۹۷۹ به پای صندوق‌های رای رفتند و این ارقام در دهه ۱۹۹۰ در بالاترین سطح دهه ۸۰ باقی ماندند. با این حال در این انتخابات تنها ۶۴‌درصد از جمعیت واجد شرایط، رای خود را به صندوق انداختند. مشارکت در انتخابات عمومی سال ۲۰۱۸ نیز ۷۳‌درصد بود. به‌نظر می‌رسد طبق آمار، مشارکت رای‌دهندگان در بیش از یک دهه اخیر روند نزولی داشته است.

کدخبر: ۴۸۰۲۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر