کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۲۹۷۰۲
تاریخ خبر:

داستان مازراتی از خمسین تا گرن توریسمو

هفت صبح | داستان مازراتی در ۴۰ سال اخیر همواره اینطور بوده که خودروهایی زیبا و جذاب ساخته اما نتوانسته همچون پورشه و بنز فروش بالایی داشته باشد.

کمی دقت درباره بازار خودرو ایران ما را به نکات جالبی درباره یک برند ایتالیایی می‌رساند. اینکه در سال‌های پایانی دهه ۸۰ و ابتدای دهه ۹۰ برخلاف عادت همیشگی بازار ایران، نه یک خودروساز ۵ستاره آلمانی که برند کوچک و صمیمی مازراتی حاکم بلامعارض بخش وارداتی‌ها بوده و توانسته به لطف طراحی خاص، قیمت بالا و کیفیت برجسته رانندگی همه جا در خیابان و جاده و شهر و روستا نام خود را سر زبان بیاندازد.

ادعای سختی است مخصوصا برای دوستداران بنز و ب.ام.و و عشاق صنایع خودروسازی آلمان اما این یک واقعیت تلخ است که حتی وقتی پورشه پانامرا در ایران بیشتر می‌فروخت، این مازراتی گرن کوپه بود که به تک خال بازار وارداتی‌ها تبدیل شد. این خودرو که وارث اتومبیل نمادینی همچون خمسین است، به عنوان یک کوپه دو در ۴نفره ویژگی‌های برجسته‌ای دارد. در عین حال هرچه گرن توریسمو محصولی موفق در ایران به لحاظ فروش (در مقایسه با برندی همچون آلفا رومئو یا لوتوس یا آئودی فروش مازراتی فوق‌العاده بود) و ترند بازار است اما خمسین هرگز نتوانست جایگاه مناسبی در ایران پیدا کند. ببینیم مازراتی از خمسین تا گرن کوپه چه راهی را پیموده است؟

۱ - طراحی
خمسین هیچ شباهتی به اتومبیل های عصر خود ندارد و هرچه باقی رفقا تلاش دارند زمخت و زشت و بزرگ باشند، خمسین تیز و آئرودینامیک و کوچک به نظر می‌رسد. خمسین که ادامه طرح‌های اصیل فراری با اندکی شکوه و گنجایش بیشتر استتوسط طراحی بزرگ و مشهور به نام مارچلو گاندینی طراحی شده که در استودیو طراحی برتونه در ایتالیا سالها به خلق اتومبیل‌های بی‌مانند مشغول بوده است. در آن سو گرن توریمسو هم در دو گونه کوپه و کابریو وضعیتی مشابه خمسین دارد. این خودرو توسط جیسون کاستریوتا طراح مشهور استودیو پینین فارینا خلق شده و فرم تیز و خلاق بدنه‌اش عامل اصلی فروش خوبش در بازارهای جهانی بود.

۲- موتور
خمسین یک پیشرانه ۴٫۹ لیتری بنزینی دارد که ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کرده و شتابی فوق‌العاده معادل ۵٫۵ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و نیز حد نهایی ۲۷۰ کیلومتر در ساعت را عاید مالکانش می‌کند. گرن توریسمو اما از یک موتور کوچکتر اما قدرتمندتر بهره برده و بیش از ۳۰۵ کیلومتر در ساعت سرعت دارد. موتور ۴٫۷ لیتری و هشت سیلندر گرن کوپه با نیروی ۴۳۵ اسب بخار و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور به راننده خود اجازه می دهد به مدد جعبه دنده ساخت فراری در کمتر از ۴٫۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد که رقمی واقعا فوق‌العاده است.

۳ - راحتی و قیمت
امکانات دو خودرو قابل مقایسه نیست. البته خمسین مملو از چرم و چوب و ظرافت‌های ساختاری یک خودرو دهه ۸۰ میلادی است اما خب از اتومبیلی که سال ۱۹۷۴ تولید شده نمی‌توان انتظار معجزه داشت. این اتومبیل البته به واسطه تولید بسیار اندک، قیمت بسیار بالایی داشته و مورد علاقه کلکسیونرهاست. چیزی که فعلا برای گرن توریسمو محلی از اعراب ندارد!

کدخبر: ۲۲۹۷۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Etzio

    بعد اينهمه سال هنوزم ماشينه ???