کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۶۹۱
تاریخ خبر:

خرده روایت‌هایی خواندنی از ۱۲ اسفند ۱۳۵۵

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | آخر هفته است و روزنامه ۵۰ صفحه‌ای است. صفحه اول خانواده پهلوی مثل همه این روزها حضور چشمگیر دارند. تیتر یک مربوط به مصاحبه تلویزیون کانادا با فرح دیباست که در چهار صفحه روزنامه ادامه یافته است. تیتر یک این‌گونه است: برخی قدرت‌ها می‌خواهند اوضاع ایران را آشفته کنند. تیتر کوچک‌تر این مصاحبه هم درباره زیاد تلویزیون نگاه کردن بچه‌های فرح است.

بازخوانی پرونده قتل محمد مسعود در سال ۱۳۲۶ و اعترافات خسرو روزبه برگ برنده‌ای است که روزنامه برای طرفداران مطالب تاریخی رو کرده است. و البته آن بالا جای مخصوصی هم برای اشرف پهلوی وجود دارد و کاملا مشخص است که سردبیر روزنامه از اشرف حساب می‌برد و سعی کرده با قرار دادن تیتر اشرف در کنار مصاحبه فرح بالانس دربار را رعایت کند.

تیتر درباره بازدید اشرف از کلاس‌های سوادآموزی بندرعباس و بوشهر است. در صفحه گزارشی از زدوخورد اسرائیل با چریک‌های فلسطینی در جنوب لبنان کار شده و گلوله‌باران روستاها توسط اسرائیلی‌ها. در صفحه ۳ گزارشی کار شده که عینا چند روز دیگر در رسانه‌های امروز تکرار خواهد شد:‌ برنامه‌های ضربتی مبارزه با گرانفروشی در شب عید! گزارش تکان‌دهنده صفحه ۴ مربوط به تبریز است. پرویز ستارپور، مدیرعامل ۳۸ ساله یک شرکت ساختمانی در یک نزاع خانگی همسرش را به آتش کشیده است.

ماریا مولوی ۲۰ سال از پرویز بزرگ‌تر بوده و مالک همان شرکت ساختمانی محسوب می‌شده است. خبر دیگر گزارشی درباره صادرات ۵ میلیون بشکه نفت در ماه فوریه از سوی ایران بوده.در صفحه ۵ فرح دیبا در مصاحبه‌اش با تلویزیون کانادا می‌گوید که کل زندانی‌های سیاسی ۳ هزار نفر هستند. در صفحه ۷ در قسمت تورهای مسافرتی آمده که با ۱۴۵۰۰ تومان می‌توانید ۲۱ روز به لس‌آنجلس و کالیفرنیا بروید. در همین شماره تور ۹ روزه به شیراز در ایام عید با هتل و صبحانه و ناهار ۱۷۹۰ تومان قیمت خورده است.

دیگر مظنه حقوق ها و اجاره‌خانه‌ها و این‌جور چیزها باید دستتان آمده باشد که خودتان اوضاع اقتصادی این تور را بررسی کنید.
صفحات ۹ و ۱۶ شاهکار هستند. دو صفحه آلبوم عکس رنگی از برف‌بازی فرح و محمدرضا و گل‌پسرها و گل‌دخترها در پیست اسکی گاجره. با تیتر تازه‌ترین عکس‌های خاندان سلطنتی!

صفحه ۱۰ یک صفحه کامل گزارش جشن ۵۰ سالگی سلطنت پهلوی در کارخانه پارس‌الکتریک است و سخنرانی و پاداش و بریدن کیک چندطبقه و عکس و سخنرانی شخص حاج محمدتقی برخوردار، مالک اصلی این کارخانه. در صفحات متناوب این جشن‌ها و آگهی‌های یک‌صفحه‌ای به تناوب ادامه دارد. هم پنجاهمین سالگرد پهلوی‌ها و هم سالگرد تاسیس حزب رستاخیز. از من قبول کنید این حجم چاپلوسی، بیش از حد تحمل هر عقل سلیمی است. واقعا غیرقابل تحمل بوده.

در آگهی‌های خودرو دوتا ژیان پیدا کردم. یکی مدل ۴۹ به قیمت ۱۲ هزار تومان و دیگری یک ژیان مدل ۵۵ نارنجی به قیمت ۲۲ هزار تومان. تبلیغ رنو۵ هم کم‌کم سروکله‌شان در آگهی‌ها پیدا شده:‌ رنو ۵ مدل ۵۵ صفر کیلومتر به رنگ خردلی.در میان آگهی‌های منزل این خانه را انتخاب کردم، در خیابان نیروی هوایی کوچه همایون. یک خانه دوطبقه‌ونیمه به مساحت ۱۴۴ متر و به قیمت ۸۵۰ هزار تومان.

در آگهی‌های سینمایی اولین مورد از‌ آگهی‌های فیلم‌های عید به چشم می‌خورند. تبلیغ فیلم همکلاس با بازی وفا و لیلا فروهر. و خدا شاهد است که من در کودکی این فیلم را در سینما دیده‌ام. در صفحه ورزشی یک تیتر کلاسیک به چشم می‌خورد: برق تهران، راه‌آهن خراسان را گرفت! اگر راه‌آهن برده بود، می‌شد راه‌آهن،‌ برق را خاموش کرد!

هفته اول دوره پنجم جام تخت‌جمشید هم قرار بوده همان روز شروع شود و مهم‌ترین بازی دیدار پرسپولیس و دارایی بوده. منصور امیرآصفی، مربی پرسپولیس است که این فصل دو آس در آستین خود رو کرده است: ‌پرویز قلیچ‌خانی و منصور رشیدی. آنها دوره چهارم را به شکل ناباورانه‌ای به پاس واگذار کرده بودند، به مقام دوم رسیده بودند و این دوره می‌خواهند جبران کنند.

خب ما حالا می‌دانیم که نمی‌توانند جبران کنند و شاگردان حسن حبیبی برای دومین دوره متوالی باز هم قهرمان می‌شوند و پرسپولیس دوباره نایب‌قهرمان می‌شود. اما طفلی‌ها آن‌موقع که نمی‌دانستند!در صفحه ۴۶ هم خبری چاپ شده مبنی‌بر غرق شدن کارگر شهرداری در کانال آب خیابان بوذرجمهر تهران همراه با عکس و تفصیلات.
خداحافظ

کدخبر: ۳۷۶۶۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر