کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۵۶۸۸
تاریخ خبر:

بزرگ‌ترین نقص کادر فنی پرسپولیس چیست؟

روزنامه هفت صبح | یحیی گل‌محمدی، ولسلی ننکا، پپه لوسادا، کریم باقری و سیدجلال حسینی! این ترکیب فعلی کادر فنی پرسپولیس است. ترکیبی که اگر‌چه جذاب و برای هواداران پرسپولیس دوست‌داشتنی است اما کامل نیست. مرور وظایف اعضای این کادر نشان می‌دهد که این مجموعه چه کم و کسری دارد.

یحیی گل محمدی: نفر اول کادر فنی. او حالا دیگر با تجربه است و البته پس از دو فصل کامیابی، طعم ناکامی را هم چشیده و روی دیگر حضور ‌در تیمی پرطرفدار مثل پرسپولیس را دیده و از فشارهایی که قرار است در فصل پیش رو متحمل شود، آگاه است. وظایف او کاملا مشخص است؛ نظارت بر تمرینات، مشاهده وضعیت فنی و روحی بازیکنان و انتخاب بهترین ترکیب ممکن برای هر بازی. او نفر اول کادر فنی و پاسخگوی اول و آخر نتایج این تیم است و قطعا دستیاران و اعضای کادر فنی هم با نظر مثبت او انتخاب شده‌اند. به همین دلیل مسئول صفر تا ۱۰۰ نتایج و نمایش‌های پرسپولیس شخص یحیی گل‌محمدی است. نکته مهم اینکه بیشتر نفرات لیست خرید او جذب شده‌اند و یحیی مثل فصل قبل بهانه چندانی برای توجیه ناکامی و عدم موفقیت احتمالی تیمش ندارد.

ولسلی ننکا: مربی برزیلی دروازه‌بان‌های پرسپولیس که جانشین داوود فنایی شده است. عملکرد فصل قبل دروازه‌بان‌های این تیم راضی‌کننده نبود و اشتباهات آنها، مخصوصا حامد لک، تاثیر زیادی در قهرمان نشدن پرسپولیس داشت. حالا بیرانوند و گوهری گلرهای پرسپولیس هستند و زیر نظر ننکا تمرین خواهند کرد.

این برزیلی ۵۵ ساله، نزدیک به ۲۰ سال است که در باشگاه‌های قطری و تیم ملی قطر فعالیت می‌کند. حضور ۹ ساله در العربی و حضور در دو مقطع ۲ و ۶ ساله در تیم الریان نشان می‌دهد که او کارش را بلد است و کسی نیست که مدام تیم عوض کند! با پیوستن او به کادر فنی پرسپولیس، هواداران این تیم امیدوارند دروازه‌بان‌های تیم‌شان در فصل آینده نمایش بهتر و مطمئن‌تری داشته باشند.

پپه لوسادا: پرسپولیس فصل گذشته از مصدومیت‌های پرتعداد و طولانی بازیکنانش به شدت آسیب دید. منتقدان معتقد بودند که اشکال از تمرینات بدنسازی است و این باشگاه نیاز به یک مربی بدنساز خارجی و به‌روز دارد. در‌نهایت این پپه لوسادای اسپانیایی بود که با سابقه کار طولانی در باشگاه‌های اسپانیا و البته ایران، عضو کادر فنی پرسپولیس شد. ماموریت او آماده‌سازی بدنی بازیکنان برای آغاز لیگ، آن هم بدون مصدومیت‌های ناشی از تمرینات پرفشار و سخت است. کارنامه لوسادا نشان می‌دهد ‌ پرسپولیس احتمالا در لیگ بیست و دوم از نظر بدنی و مصدومیت، مشکلات کمتری خواهد داشت.

کریم باقری: او پل ارتباطی سرمربی و بازیکنان است. از نظر فنی دخالتی در تمرینات ندارد و بیشتر بر نظم و دیسیپلین در تمرینات نظارت می‌کند. او وظیفه‌اش را به خوبی انجام می‌دهد و معمولا حاشیه‌ای هم ایجاد نمی‌کند. کمتر مصاحبه می‌کند و همه حواسش به این است که در تمرینات مشکل یا بی‌انضباطی پیش نیاید. بازیکنان هم رابطه خوبی با او دارند و در این مدت کمتر دیده‌ایم که در تمرینات پرسپولیس مشکل یا جنجال بزرگی پیش بیاید.

سیدجلال حسینی: معمای بزرگ کادر فنی پرسپولیس! او بالاخره رسما از فوتبال خداحافظی کرد و بلافاصله به کادر فنی تیم اضافه شد. سن و سالش برای شروع به کار مربیگری ایده‌آل است اما این اولین تجربه او در این نقش است و حتی می‌شود او را کارآموزی دانست که قرار است الفبای مربیگری را یاد بگیرد. قطعا از نظر فنی نمی‌تواند کمک چندانی به یحیی بکند و همانطور که اشاره شد، بیشتر به دنبال یادگیری و کسب تجربه است.

نقطه ضعف بزرگ: دستیار اول و تمرین‌دهنده
جمع کادر فنی پرسپولیس، یک نفر را کم دارد که اتفاقا می‌تواند مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فرد هم باشد. تا فصل گذشته، حمید مطهری دستیار اول یحیی بود که مسئول انجام تمرینات و طراحی آیتم‌ها بود. علیرغم انتقادهایی که به او و عملکرد و البته برخی مصاحبه‌هایش وارد بود، مطهری تا حدودی به کارش مسلط بود. ولی بعد از رفتن او به نساجی، پرسپولیس نیاز به یک مربی تمرین‌دهنده و طراح تمرین را به شدت احساس می‌کند.

نگاهی به نقش گابریل پین در قهرمانی استقلال، مرور نام اعضای کادر فنی جدید سپاهان و حضور یک مربی خارجی با تجربه در تراکتور نشان می‌دهد که تمرکز پرسپولیس باید روی جذب یک مربی تمرین‌دهنده و کاربلد باشد. طراحی آیتم‌های تمرینی متنوع و جذاب کار باقری و سیدجلال نیست. اگر قرار باشد یک دستیار اول ایرانی دیگر به کادر فنی پرسپولیس اضافه شود، با تمام احترامی که برای این افراد قائلیم، باید بپذیریم که کادر فنی پرسپولیس نسبت به فصل قبل نه‌تنها تقویت نشده، بلکه تضعیف هم شده و احتمالا کورس رقابت را به سایر مدعیان واگذار خواهد کرد.

کدخبر: ۴۶۵۶۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر