کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۴۵۸۳
تاریخ خبر:

بدترین اتفاقات صنعت بازی در سال ۲۰۲۰

روزنامه هفت صبح، امیر پایدار | سال ۲۰۲۰، سال عجیبی بود. اتفاقات خوب و بد کمی در طول این سال رخ نداد و حالا که آخرین روزهایش را سپری می‌کنیم و به مرور خاطراتش می‌پردازیم، می‌بینیم که چه چیزهای متفاوتی را پشت‌سر گذاشته‌ایم. متاسفانه یا خوشبختانه، دنیای بازی‌های ویدئویی هم خالی از این اتفاقات عجیب‌وغریب نبود. در ادامه به سراغ پنج اتفاق مهم و بد صنعت بازی در سال ۲۰۲۰ رفته‌ایم که همراه با خود حواشی و مشکلات بسیاری را شکل دادند.

* یک: از موقعی که نینتندو کنسول هیبریدی جذابش را روانه بازار کرد، روزی نبوده که از سوی خریداران سوئیچ گله و شکایت در مورد ایرادات جویکان‌ها نشنویم. بله، کنترلرهای متفاوت سوئیچ، آنالوگ به‌شدت ضعیفی دارند که متاسفانه بعد از یک مدت کارایی خود را از دست می‌دهند و به‌اصطلاح دچار دریفت می‌شوند. نینتندو اوایل این قضیه را قبول نمی‌کرد، اما در سال ۲۰۲۰ آنقدر مشکلات مربوط به جویکان‌های سوئیچ زیاد شد که دیگر هیچکس نمی‌توانست روی آنها سرپوش بگذارد.

در طول این مدت ده‌ها پرونده حقوقی برای شکایت از نینتندو به‌خاطر کیفیت ساخت پایین جویکان‌ها مطرح شد که تقریبا در همه آنها ژاپنی‌ها شکست خوردند و مجبور شدند به این موضوع اعتراف کنند. از آن لحظه نینتندو سعی کرد با رفع این مشکل در سری جدید کنسول‌ها و همچنین تعمیر جویکان‌های مشکل‌دار سوئیچ‌های قدیمی، دل طرفدارانش را به دست بیاورد. اما خیلی‌ها هنوز دلشان با نینتندو صاف نشده و بر این باورند که آنها باید زودتر به این مشکل اعتراف می‌کردند.

* دو: موضوع کرانچ چندسالی هست که توسط خبرنگاران مطرحی چون جیسون شرایر مطرح می‌شود و رسانه‌ها سعی دارند با بولد کردن این موضوع، مدیران استودیوهای بازی‌ها را مجبور کنند که جلوی این کار را بگیرند. اما متاسفانه هنوز مسئله کرانچ و شرایط کاری سخت در استودیوهای بازی‌سازی ریشه‌کن نشده و در سال ۲۰۲۰ نیز شاهد منتشر شدن خبرهایی درباره این موضوع بودیم. اولین خبر مربوط می‌شد به بازی Apex Legends و استودیو ریسپاون که کارمندانش از شرایط سخت و استرس‌زای محل کارشان شکایت داشتند.

پس از این، نوبت به استودیو ناتی‌داگ رسید و فهمیدیم که ساخت بازی بزرگی چون The Last of Us 2 نیز آنقدر روی اصول نبوده تا کارمندان بتوانند در یک شرایط ایده‌آل روی پروژه مورد انتظارشان کار کنند. در نهایت نیز مشخص شد که کارمندان استودیو سی‌دی پراجکت نیز برای چندین ماه متوالی در پروسه ساخت سایبرپانک ۲۰۷۷ نیز دچار کرانچ بودند؛ طوری که برخی از آنها شب‌ها را هم در استودیو سپری می‌کردند و اعضای خانواده‌شان را برای مدتی طولانی ندیده بودند.

طبیعتا یکی از مهمترین اتفاقاتی که در سال ۲۰۲۰ قرار بود رخ دهد، منتشر شدن نسخه دوم بازی The Last of Us بود. همه بی‌صبرانه منتظر بودند تا ۱۹ ژوئن فرابرسد تا پای تجربه The Last of Us 2 بنشینند و از ادامه ماجرای جول و الی باخبر شوند. اما متاسفانه تقریبا یک ماه قبل از عرضه
The Last of Us 2، تقریبا ویدئوهای بخش‌های مهمی از داستان بازی در سطح اینترنت پر شد. بسیاری از طرفداران بازی قبل از اینکه پای تجربه نسخه دوم این مجموعه دوست‌داشتنی بنشینند، قصه بازی برایشان لو رفته بود.

عده‌ کمی هم که گرفتار این موضوع شده بودند، به‌جای اینکه جلوی اسپویل شدن قصه برای دیگران را بگیرند، خودشان هم شروع به پخش کردن این ویدئوها کردند و سعی داشتند حرصشان را به این شکل خالی کنند. اوضاع به‌قدری بد شده بود که هیچ‌یک از طرفداران بازی، جرات این را نداشتند که تا لحظه انتشار The Last of Us 2، وارد شبکه‌های اجتماعی خود شوند و در اکسپلوررشان بگردند. چندسالی هست که Halo: Infinite معرفی شده، اما مایکروسافت تا همین اواسط امسال جرات رونمایی از گیم‌پلی آن را نداشت. البته دلیل این موضوع بعد از نمایش گیم‌پلی بازی مشخص شد.

بله، گیم‌پلی و گرافیک Halo: Infinite فرسنگ‌ها با آن چیزی که طرفداران این مجموعه انتظار داشتند فاصله داشت. نگرانی‌ها نسبت به بازی آنقدر زیاد شد که مایکروسافت تصمیم گرفت برخلاف میلش، Halo: Infinite را از لیست لانچ تایتل‌های به نسبت کم ایکس‌باکس سری ایکس حذف کند و تاریخ انتشار آن را تقریبا یک سال عقب بیندازد.

با‌این‌حال، این بهترین خبری بود که درباره بازی شنیدیم، چراکه دقیقا بعد از این خبر، فهمیدیم که کارگردان بازی هم از استودیو ۳۴۳ Industries جدا شده و دیگر نمی‌خواهد روی این پروژه مهم کار کند. از طرفی مشخص شد که ۳۴۳ Industries برای اینکه بتواند پروسه ساخت بازی را سریع‌تر جلو ببرد، طراحی و کدنویسی بسیاری از بخش‌های بازی را به تیم‌های فریلنسی سپرده که اصلا در خود استودیو حضور هم ندارند.

* سه: الکترونیک آرتز در چندسال اخیر حسابی بازار بازی‌های ورزشی را در دست گرفته و از آنجایی که رقیب سرسختی پیش‌روی خودش نمی‌بیند، هر کاری هم که دلش می‌خواهد انجام می‌دهد. برای مثال چندسالی هست که مجموعه محبوب FIFA عملا هیچ پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای نداشته و الکترونیک آرتز دقیقا همان بازی‌های قبلی را کمی به قول خودش بهبود می‌بخشد و با یک کاور جدید وارد بازار می‌کند و ۶۰ دلار از من و شما می‌گیرد.

اما این موضوع فقط به سری FIFA محدود نمی‌شود. نه، مابقی بازی‌های ورزشی این شرکت نیز به همین مشکل دچارند و از آنجایی که طرفداران گزینه بهتری برای خرید ندارند، مجبور می‌شوند به‌خاطر تغییراتی که با یک آپدیت ساده هم می‌شود به نسخه‌های قبلی اضافه کرد، به پرداخت هزینه‌ای گزاف تن دهند. سال ۲۰۲۰ اما شور این قضیه درآمد. از آنجایی که کنسول‌های نسل‌نهمی در راه بودند، الکترونیک آرتز عملا همان بازی‌های قبلی را با یکسری تغییر به‌شدت جزئی روانه بازار کرد.

کدخبر: ۳۶۴۵۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر