کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۴۳۴۰
تاریخ خبر:

چه سرنوشتی در انتظار ترامپ است؟

روزنامه هفت‌صبح، مهسا مژدهی | دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ‌ روی آرای خاکستری تمرکز دارند…

استیضاح ترامپ به کجا رسید ؟

روز چهارشنبه محاکمه ترامپ در آمریکا آغاز خواهد شد. دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا اتهاماتی از قبیل خیانت به کشور را در مورد رئیس جمهور آمریکا مطرح کرده‌اند که او آنها را حقه دانسته و انتظار دارد که مجلس سنا سر و ته ماجرای استیضاح و محاکمه‌اش را خیلی زود هم بیاورد تا او فرصت مناسبی برای ورود رسمی به کارزار انتخابات ۲۰۲۰ را داشته باشد. اینجا چهار نکته‌‌ در مورد این استیضاح را بخوانید.

* یک: هفته گذشته اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به قطعنامه‌ای رای مثبت دادند که به موجب آن، پرونده استیضاح ترامپ با سازوکار تعریف شده، به سنای آمریکا ارسال می‌شود. پیش از این به مدت یک ماه نانسی پلوسی از فرستادن پرونده به سنای آمریکا خودداری می‌کرد و معتقد بود ‌ در شرایط فعلی محاکمه‌ای که زیر نظر جمهوری‌خواهان شکل بگیرد عادلانه نخواهد بود‌ اما وقتی مشخص شد که جمهوری‌خواهان به دنبال طرحی برای گذاشتن محدودیت زمانی برای فرستادن این پرونده هستند، او دست به کار شد تا موضوع به سنا محول شود.‌

این در حالی است که سناتورهای جمهوری‌خواه از قبل اعلام کرده‌اند ‌ دست از حمایت از ترامپ برنخواهند داشت. رئیس کمیسیون اکثریت سنا هم مدت‌‌هاست که با پلوسی سر لج افتاده و قصد دارد هرطور شده و هرچه سریع‌تر ترامپ را تبرئه کند. او پیش از این خودش هم اعلام کرده بود ‌ با کاخ سفید در خصوص این پرونده هماهنگ است.

* دو: رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ‌ چهارشنبه دو نفر از اعضای ارشد این مجلس را به عنوان دادستان‌های دادگاه استیضاح «دونالد ترامپ» مشخص کرد. «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه دو نفر از اعضای ارشد این مجلس را به عنوان دادستان‌های دادگاه استیضاح «دونالد ترامپ» مشخص کرد. طبق گزارش رسانه‌های آمریکا، «آدام شیف»، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان که وظیفه انجام تحقیقات درباره استیضاح ترامپ را به عهده داشت و «جرولد نادلر»، رئیس کمیته قضایی این مجلس که در تصویب بندهای استیضاح ترامپ نقش اصلی را داشت، به عنوان دادستان‌های دادگاه استیضاح مشخص شده‌اند.

* سه: به گزارش یورونیوز، دیوان محاسبات آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد ‌ کاخ سفید با توقف کمک‌های امنیتی به اوکراین، یک قانون فدرال را نقض کرده است. بنا بر گزارش این نهاد نظارتی، دفتر مدیریت و بودجه که از زیرمجموعه‌های کاخ سفید محسوب می‌شود، در ژوئیه گذشته با خودداری از فرستادن کمک‌های نظامی به اوکراین، آن هم در حالی که کمتر از یک سال قبل از آن کنگرۀ آمریکا صدور این کمک‌ها را تصویب کرده بود، قانون را نقض کرده است.

دیوان محاسبات تاکید کرد: «رئیس جمهور این قدرت و اختیار را ندارد تا قانونی را که تصویب شده است، نادیده بگیرد یا اصلاح کند.» در واکنش به این گزارش نیتا لاولی، نماینده دموکرات نیویورک در کنگره آمریکا و رئیس کمیتۀ تخصیص بودجه مجلس نمایندگان نیز اعلام کرد: «تصمیمات مالی از سوی کنگره گرفته می‌شود و توقف غیرقانونی اجرای این تصمیمات از سوی دولت ترامپ آن هم در حالی که اجرای این مصوبات برای امنیت ملی ما حیاتی است، حمله‌ای بی‌شرمانه به سیستم کنترل و توازنی است که ذات دموکراسی ما محسوب می‌شود.»

اما هنوز مشخص نیست که این ماجرا چقدر بتواند در روند استیضاح ترامپ تاثیر بگذارد. به نظر می‌رسد اتهامات او برای دموکرات‌ها همین الان هم به قدر کافی روشن است و نیازی به پرونده‌های دیگر نیست‌ اما مانع اصلی تنها بر سر سناتورهای جمهوری‌خواه است.

* چهار: مجلس سنای آمریکا شاهد سوگند یاد کردن اعضای این مجلس به عنوان هیات منصفه فرآیند مربوط به محاکمه برای استیضاح دونالد ترامپ بود و این سناتورها طی سوگند یاد کردن در برابر جان رابرتس که به عنوان قاضی ارشد این محاکمه تعیین شد، متعهد به اجرای بی‌طرفانه عدالت شدند.

به گزارش پایگاه وال استریت ژورنال، سناتورهای آمریکایی همچنین روز پنجشنبه رسما سند مربوط به دو بند اتهام مطرح شده علیه دونالد ترامپ ‌ شامل سوءاستفاده از قدرت و مانع ایجاد کردن برای فعالیت کنگره را نیز قرائت کردند.یک روز بعد از تحویل مفاد طرح استیضاح از سوی مجلس نمایندگان کنگره به مجلس سنای آمریکا، سناتورهای این مجلس پیش از شروع محاکمه دونالد ترامپ سوگند یاد کردند.

در مراسم پنجشنبه ۱۰۰ عضو سنا به عنوان اعضای هیات منصفه سوگند یاد کردند. این سومین بار در تاریخ آمریکاست که رئیس جمهور در سنا محاکمه می‌شود. سناتورها در برابر جان رابرتس، رئیس دیوان عالی، سوگند یاد کردند تا مجری «بی‌طرف عدالت» باشند‌ اما به نظر می‌رسد در میان دموکرات‌ها هنوز شک و شبهه زیادی در خصوص عادلانه برگزار شدن این محاکمه وجود دارد.

انتخابات پیش روی آمریکا، ‌ روی روند استیضاح تاثیرگذار خواهد بود. جمهوری‌خواهان هیچ جایگزینی برای ترامپ ندارند و در صف دموکرات‌ها هم چهره‌ها هرچند پر تعدادند اما در مقابل ترامپ حریف قدری به حساب نمی‌آیند. در شرایط کنونی آرای خاکستری در آمریکا موضوعی است که هر دو حزب ‌ روی آن در حال سرمایه‌گذاری هستند. دموکرات‌ها هرچند با ترکیب فعلی سنا امید زیادی به پیروزی ندارند اما توقع دارند که محاکمه رئیس جمهور به جرم خیانت به آمریکا بتواند آرای خاکستری را به سوی دموکرات‌ها جلب کند.

کدخبر: ۳۰۴۳۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر