کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۷۵۱۸۷
تاریخ خبر:

ماجرای رفع فیلتر یوتیوب

دسترسی برخی کاربران ایرانی از دیروز به سایت خارجی یوتیوب ممکن شده، در حالی که این سایت پیش از این در ایران فیلتر بود.

جزئیات ماجرا نیز به همین اندازه کوتاه و در واقع در حکم کلیات است. اینکه در آخرین ساعات شنبه شب برخی کاربران ایرانی که از شرکت های مختلف اینترنتی، سرویس دریافت می کنند، امکان دسترسی به سایت خارجی یوتیوب را پیدا کردند.

همین امر منجر به آن شده که از همان شنبه شب ، برخی فعالین شبکه های اجتماعی در فیسبوک و توییتر با اشاره به این موضوع، گمانه زنی های عجیب و غریب کنند؛ از جمله آنکه به دلیل اجرایی شدن برجام، شبکه یوتیوب نیز رفع فیلتر شده است. البته مانند همه «ترند» های دیگر در این شبکه های اجتماعی، ماجرای دسترسی به یوتیوب نیز از طنازی های همیشگی برخی کاربران خوش ذوق این شبکه ها، مصون نماند.

پیش از این نیز در چند نوبت، به ویژه یک بار در هفته قبل دسترسی به وب سایت یوتویب برای برخی کاربران و IP ها بدون استفاده از هیچ واسطه و ابزاری فراهم شده بود. اما بعد از گذشت یک روز، دوباره آنچه هنگام وارد کردن آدرس یوتیوب در مرورگر خود با آن مواجه می شدید، نه صفحه اول این شبکه، بلکه صفحه آشنای پیوندها بود.

نکته دوم آنکه در حالی که برخی کاربران اکنون به وب سایت یوتیوب دسترسی آزادانه دارند، باقی کاربران گویا این بخت و اقبال نصیبشان نشده و همچنان صفحه پیوندها به آنها لبخند می زند. نکته جالب تر ماجرا این است که همین دسته دوم از کاربران اما اگر با ویدئوی Embed شده یا جای گذاری شده از یوتیوب در یک وب سایت دیگر مواجه شوند، به سادگی و بدون فیلتر شکن قادر به دیدن آن هستند.

اما ماجرا در مورد این دسترسی های «کما بیش» به یوتیوب، که البته همه کاربران نیز به یک شکل آن را تجربه نمی کنند، چیست؟

در این رابطه از زبان کارشناسان نقل کرده است که سیستم فیلترینگ روی پهنای باند اینترنت که وارد کشور می شود از طریق تجهیزات مختلفی اعمال می شود و ممکن است در مقطعی به دلایل فنی این تجهیزات با مشکلاتی همراه باشند و این موضوع اتفاقی دسترسی برخی کاربران را به بعضی از سایت های فیلتر شده، فراهم کند.

به گزارش تابناک، همچنین محمدرضا فرنقی زاد، مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات در همین باره گفته: وزارت ارتباطات در این زمینه نقشی نداشته و برنامه ای مبنی بر رفع فیلتر از یوتیوب را در دستور کار ندارد و مسئول روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت نیز اعلام کرده: زیرساخت باید برای رفع فیلتر کردن سایت ها نامه دریافت کند و برای رفع فیلتر یوتیوب تا کنون نامه ای دریافت نکرده است.

البته اعلام شده که شرکت ارتباطات زیر ساخت در حال بررسی دلایل این دسترسی موقتی به این وب سایت است.

آنچه از حرف و سخن مسئولان مشخص می شود، این است که نباید امیدی به رفع فیلتر یوتیوب داشت و احتمالا خود مسئولان نیز از این شرایط پیش آمده خوشایند برای بسیاری از کاربران، اطلاع کافی و درستی در دست ندارند

کدخبر: ۷۵۱۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • yaghobym

    یوتیوپ هنوز فیلتر است؟؟؟!!!!

  • alimoshrefi

    سلام اگر یوتیوب رفع فیلتر شود، دکان آپار ات تخته میشود.

  • hossienshams

    خخخخ فیلتر با قطع سرور

  • hossienshams

    خودتونو گول میزنید یا مردم رو…!!

  • saeid3162

    مگه یوتیوب چه چیزی داره که فیلترش کردین؟ ؟؟!الان تمام فیلم های اموزشی معتبر روی ا ین سایته که دسترسی نداریم

  • nila.khachikian

    من که مدت هاست از زمان تری جی شدن ایرانس ل براحتی هم از یوتوب هم از آپارات استفاد ه میکنم. برای من هزینه ی دسترسی آزاد به نت فعلا هر سه ماه ده تومن هست که پولی اص لا محسوب نمیشه ?? یجورایی فیلترینگ در وا قع جیب آقا زاده های وی پی ان فروش رو هم پر کرده که صد البته باید ازشون ممنون بود … ??

  • reza051

    وقتی میدونن میشه دورش زد پس چرا ملتو … ف رض میکنن همونو نذارن دیگه کسی ک دنبال مس ائل خاک برسری باشه تو نت مطمئنا راهشو پی دا میکنه

  • reza1379

    منبع فساد است.باید فیلتر شود

  • saeid3162

    قابل توجه کوته فکرایی که فک میکنن توسوتی وب فقط اون جور مسایل جنسی نگاه میکننحدود یک سال میشه که یوتیوب تمام فیلم های غیر اخلاقیش رو حذف کردههیچ جای دنیا از این جور مسایل استقبال نمیشه

  • ناشناس

    محتمل است رفع فیلتر یوتیوب هم از تبصره ه ای اجرای برجام بوده که فعلا کسی زیر بار آن نمی رود!