کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۱۵۹۸
تاریخ خبر:

آمار شهدای نمازجمعه نیوزیلند به ۴۹تن رسید

در جریان تیراندازی امروز (جمعه) به دو مسجد در نیوزیلند ۴۹ تن از شرکت کنندگان در نماز جمعه کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در پی وقوع این حمله پلیس نیوزیلند به مردم هشدار داده تا در منازل بمانند و تدابیر امنیتی نیز در مرزها و فرودگاه‌ها تشدید شده است.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند این تیراندازی را یکی از تاریک‌ترین روزهای این کشور توصیف کرده و گفت که این رویدادها در شهر کرایستچرچ نمایانگر یک اقدام به خشونت غیرقابل منتظره و غیرعادی است.

مایک بوش، کمیسیونر پلیس نیوزیلند گفته بدون اعلام رقم کشته شدگان و مجروحان حمله به مسجد نور و مسجد لینوود، از بازداشت چهار مظنون خبر داد.

مقام‌های نیوزیلند هویت افراد بازداشت شده را اعلام نکردند اما یکی از این افراد که ادعا می‌شود مسئول این تیراندازی‌ها باشد، یک مانیفست ۷۴ صفحه‌ای ضد مهاجرت از خود برجای گذاشته که در آن توضیح داده که چه کسی است و دلیلش از این تیراندازی‌های چه بوده است. وی همچنین گفته که این اقدامش "مصداق یک حمله تروریستی" است.

رسانه‌های محلی تعداد کشته شدگان را ابتدا دست کم ۲۷ نفر عنوان کردند ولی نخست وزیر بعدا تعداد کشته‌ها را ۴۰ تن اعلام کرد.

نخست وزیر نیوزیلند در یک نشست خبری احساسات ضد مهاجرتی را مقصر این اقدام دانسته و گفت: بسیاری از مردمی که متأثر از چنین تیراندازی‌هایی هستند را مهاجران یا آوارگان تشکیل می‌دهند و آنها نیوزیلند را خانه خود انتخاب کرده‌اند و این خانه آنهاست. آنها از ما هستند. اما فردی که چنین حملاتی را انجام می‌دهد، از ما نیست.

یکی از این تیراندازی‌های مرگبار در مسجد النور در مرکز کرایستچرچ و در ساعت ۱۳:۴۵ به وقت محلی رخ داده است.

دومین تیراندازی هم در مسجد لینوود رخ داد.

در تصاویر منتشر شده در فیس‌بوک به وسیله یکی از مظنونان، فردی دیده می‌شود که با یک سلاح نیمه خودکار وارد مسجد می‌شود و با شلیک به همه افراد حاضر در آن، آنها را نقش بر زمین می‌کند.

پلیس گفته در تلاش است تا این تصاویر را از شبکه‌های اجتماعی حذف کند.

همزمان با این حمله، اعضای تیم ملی کریکت بنگلادش قصد ورود به مسجد نور را داشتند که با شنیدن صدای تیراندازی از محل گریختند.

در همین حال نخست وزیر استرالیا مهاجم اصلی این حملات را یک تبعه راستگرای استرالیایی معرفی کرده است.

نخست‌وزیر نیوزیلند نیز در تازه‌ترین اظهاراتش حمله به دو مسجد را حمله "تروریستی" دانست و گفت: در این حمله ۴۰ تن کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند و ۲۰ نفر در وضعیت بدی قرار دارند.

در اطلاعات بعدی تعداد کشته‌ها به ۴۹ تن افزایش یافت و اعلام شد ۴۸ تن هم زخمی شده‌اند.

وی گفت که عامل حمله در لیست تروریستی و افراد تحت تعقیب نبوده و حمله از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۲۵۱۵۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Amirkhan56

    خدا لعنتشون کند که اینگونه جان انسانهای بیگناه را بخاطر تعصب کور و نژاد پرستانه شون گرفتند

  • ebiverdi

    لعنت به هرچی تروریست و آدمکشه