کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۸۷۴۶۶
تاریخ خبر:

تاثیر انیمیشن های آمریکایی بر مردم روسیه

خبرگزاری ریانوستی در بررسی انیمیشن‌های مدرن آمریکایی نوشته است این آثار در قالب کمدی می‌کوشند نوعی توهم و ترس را نسبت به روس‌ها در میان بینندگان جهانی خود ایجاد کنند.

در گزارش خبرگزاری روسی ریانوستی که رایزنی فرهنگی ایران در مسکو آن را ترجمه کرده و برای انتشار در اختیار مهر قرار داده، آمده است: مجموعه انیمیشن‌های مدرن مدتی است از سرگرمی‌های ساده به ابزار طنز تبدیل شده‌اند و نه تنها واقعیت‌های سیاسی و حتی درگیری‌های جهانی را منعکس بلکه همچنین کلیشه‌های واضحی درباره کشورهای گوناگون را منتشر می‌کنند مثلا با بررسی چگونگی نمایش تصویر روسیه در چند کارتون آمریکایی، می‌توان فهمید که سازندگان کمیک استریپ‌ها چه توهم و ترسی را به بینندگان القا می‌کنند.

ریا نووستی در ادامه گزارش خود می‌نویسد: در فرهنگ توده آمریکایی‌ها درباره روسیه کلیشه قدیمی و منسوخ ارتباط با خرس‌ها و سیبری وجود دارد. در فصل نهم از مجموعه «سیمپسون‌ها» لیزا که یک دختر مدرسه‌ای است در محله روس‌ها گم می‌شود؛ جایی که در آن یک خرس اسکیت به پا دارد و شیرینی می‌فروشد و مردمِ پُر سر و صدا که لباس سنتی به تن دارند، وسط خیابان شطرنج بازی می‌کنند و در زمینه تصویر ویترین یک فروشگاه دیده می‌شود که در آن تبلیغ سوسیس نوشته شده است.

در فصل هشتم «مرد خانواده» جوانترین پسر استووی به همراه برایان سگش برای جستجو جاسوس شوروی به روسیه می‌روند. به محض اینکه آنها فرودگاه را ترک می‌کنند، جمعیتی از خرس‌ها را سوار بر دوچرخه‌های یک‌چرخ می‌بینند که آنها را مردم محلی تلقی می‌کنند. خارجی‌ها توسط سربازان شوروی نشانه گرفته می‌شوند، استووی سریع به ماتروشکا تبدیل می‌شود و می‌گوید: «آخه ما در روسیه هستیم».

گزارش این خبرگزاری روسی می‌افزاید: از فصل دهم «مرد خانواده» ما متوجه می‌شویم، در روسیه همیشه هوا تاریک و سرد است، بزرگترها شوبا (پالتو پوست) می‌پوشند و و بچه‌ها با اسباب بازی‌های چوبی بازی می‌کنند، شیرگاو می‌نوشند و مشخصاً در سیبری زندگی می‌کنند.

مطابق همین گزارش، در مورد هر چیزی در دنیا که درست نیست، روس‌ها مقصرند. این طرح خیلی سال است که توسط هالیوود برای تماشاچیان اجرا می‌شود، به طوری که شخصیت منفیِ ۹۰ درصد از فیلم‌ها از روسیه آمده است و اکنون این موضوع را مخاطبان کارتون‌های آمریکایی هم می‌شناسند. وحشتناک ترین مورد استفاده از این موضوع، در سریال تحریک آمیز «پارک جنوبی است»، جایی که همه کنجکاوی‌های سیاست مدرن منعکس شده است؛ از تروریست‌های روس که آماده حمله به هیلاری کلینتون هستند تا ترس شدید دیدار کاندیدی شبیه به ترامپ با ولادیمیر پوتین.

ریانووستی می‌نویسد: شاید واضح ترین مثال آن همانطور که کارتون آمریکایی به واقعیت‌های سیاسی پاسخ می‌دهد، مربوط به «سیمپسون‌ها» و انتخابات سال گذشته آمریکا می‌شود؛ «هومر سیمپسون» به مرکز رای‌گیری می‌رود و در آنجا با پوتین که لباس مبدل به تن داشت و سعی داشت او را برای رای دادن به ترامپ متقاعد کند، ملاقات می‌کند. در پایان رییس جمهوری روسیه، برهنه از مرکز رای‌گیری بیرون می‌آید، سوار اسب می‌شود و حرکت می‌کند. او خبر پیروزی جمهوری خواهان را اینگونه اعلام می‌کند: «هکرهای من مراقب همه چیز هستند. ترامپ با ۱۰۲ آرا پیروز خواهد بود.»

کدخبر: ۱۸۷۴۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر