کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۷۴۸۲
تاریخ خبر:

۳۰جنجال‌ کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران - بخش دوم

خبرگزاری ایسنا در گزارشی به مرور جنجال‌های این مربی و هم‌چنین حاشیه‌هایی که بعضاً از طریق اظهارنظرهای دیگران برای او ساخته شده و در نهایت با واکنش جنجالی او همراه بوده، پرداخته است.

۱۶ - درگیری‌های بی‌پایان کی‌روش و برانکو

۱۶- ۱: ایفمارک و برانکو

**** موضوع: سرمربی پرسپولیس به ابلاغیه فدراسیون به باشگاه‌ها مبنی بر انجام استراحت غیر فوتبالی تا اردوی آتی تیم ملی اعتراض کرد و در مصاحبه‌ای گفت که اگر ملی‌پوشان این تیم در تمرینات شرکت نکنند، جریمه خواهند شد. در ادامه بازیکنان پرسپولیس، با نظر کی‌روش در تست پزشکی این باشگاه در ایفمارک شرکت نکردند و برانکو آنجا گفت: "انگار تلفن بازیکنان خراب است! شاید آنها تلفن‌های‌شان را گم کرده‌اند اما چون به تمرین نیامدند صددرصد جریمه خواهند شد. از کی‌روش مأیوس شدم، او نباید گروکشی بازیکن کند؛ کی‌روش می‌خواهد قهرمان لیگ را مشخص کند. او وارد بازی خطرناکی شده است".

درنهایت سرمربی تیم‌ملی به نشانه اعتراض اردوی تیم‌ملی در ارمنستان و برنامه استراحت دو هفته شاگردانش را هم لغو کرد. سپس سکوتش را شکست و در مصاحبه‌ای به برانکو ایوانکوویچ تاخت و خواهان عذرخواهی رسمی او شد و در مشهورترین مصاحبه‌اش گفت: "اگر با مارها بگردید، می‌خزید و سم تف می‌کنید! "

**** نتیجه: فدراسیون فوتبال از کی‌روش حمایت کرد و تاج اعلام کرد که عده‌ای دنبال اهداف خاصی هستند. این ماجرا شروع یک دعوای چند ساله بود.

۱۶ -۲: برانکو و اردوی امارات

**** موضوع: اعتراض برانکو به حضور بازیکنان در اردوی تیم ملی در امارات.

کی‌روش در واکنش به اعتراض برانکو به حضور بازیکنان پرسپولیس در تیم ملی و طعنه‌ی چاق شدن آن‌ها در اردو، بازیکنان پرسپولیس را به تهران برگرداند.

این ماجرا نیز جنجال زیادی به پا کرد و ماه‌ها سوژه‌ی رسانه‌ها، هواداران پرسپولیس شده بود. کی‌روش نیز از اینجا به بعد در هر فرصتی که مناسب بود علیه برانکو صحبت می‌کرد.

**** نتیجه: تیم ملی وارد بحران جدی شد و فضا تا مدت بسیار زیادی تحت تأثیر این درگیری بود. حتی کی‌روش دستیاران ایرانی‌اش را در ارتباط با هم درگیری کنار گذاشت.

۱۶ - ۳: برانکو پس از جام جهانی

**** موضوع: با اتمام جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، کی‌روش اعتراضات گسترده‌ای با پیش زمینه اختلاف سابقش با سرمربی پرسپولیس، علیه این مربی کروات انجام داد.

برانکو هم در جبهه مقابل به انتقادات کی‌روش پاسخ داد و حتی در مقطعی عنوان شد که او به دنبال آوردن یک سرمربی کروات به تیم ملی است.

شاید عجیب‌ترین انتقاد کی‌روش علیه منتقدانش به جایی برگردد که او بلافاصله پس از بازی تیم ملی در جام جهانی و دیدار با پرتغال در گفت‌وگوی مستقیم با تلویزیون ایران اظهارات عجیبی علیه برانکو مطرح کرد که این اظهارات سرمربی تیم ملی حاشیه‌های زیادی به پا کرد.

**** نتیجه: همانند درگیری‌ها گذشته، هر دو مربی به کارشان ادامه دادند و همچنان علیه هم صحبت کردند. در نهایت کی‌روش پس از درگیری طاقت فرسا با پرسپولیس و هوادارانش از ایران رفت اما برانکو هم‌چنان سرمربی پرسپولیس و یکی از گزینه‌های جانشینی کی‌روش است.

۱۷ - درگیری با علی کریمی

**** موضوع: تصمیم غیر منتظره علی کریمی برای خداحافظی از تیم ملی و اعتراض گسترده جادوگر فوتبال ایران به نوع قرارداد و فعالیت کی‌روش در ایران.

کارلوس کی‌روش در چندین سال گذشته همواره با احترام از علی کریمی یاد کرد تا اینکه کریمی در برنامه نود، مدعی شد که فرزند خوانده کی‌روش در تیم ملی حضور دارد. کی‌روش در واکنش به اظهارات کریمی گفت: " هیچ تردیدی وجود ندارد، شما استعداد را می‌توانید بخرید اما کاراکتر را نمی‌توانید بخرید. من در زمان مناسب پاسخ این حرف‌ها، اتهامات دروغ و بزدلانه را می‌دهم. این فرد دارد توهین می‌کند به تمام آن ۱۲۴ بازی که در تیم ملی بوده است و همبازی‌هایش".

ماجرای درگیری کی‌روش و علی کریمی نیز از دیگر جنجال‌های طاقت فرسای فوتبال ایران بود. موضوعی که هرچند یکبار با واکنش‌های طرفین در شبکه‌های اجتماعی یا مصاحبه‌ها سر باز می‌کرد و حاشیه می‌ساخت. در این سال‌ها علی کریمی در درگیری با کی‌روش هیبچ گاه کوتاه نیامد و حتی دامنه این درگیری را به رؤسای فدراسیون فوتبال نیز کشاند و بارها علیه تاج و مدیران فوتبال صحبت کرد و حتی کار به شکایت در دستگاه قضائی هم رسید.

**** نتیجه: درگیری هیچ گاه مختومه نشد. دو طرف خواهان مناظره حضوری در تلویزیون بودند که محقق نشد.

۱۸ - کی‌روش و پرویز مظلومی

**** موضوع: پرویز مظلومی روی دعوت بازیکنانش به تیم ملی و تعطیلی لیگ و همچنین حمایت از رحمتی به انتقاد از کی روش پرداخت و گفت: "بنده نمی‌خواهم در مورد کی‌روش صحبت کنم زیرا واقعاً برای فوتبال متأسفم که این مربی هر کاری دوست دارد انجام می‌دهد و هر صحبتی را علیه مربیان و بازیکنان ایرانی انجام می‌دهد. "

سرمربی تیم ملی هیچ‌گاه واکنشی رسمی به اظهارات مظلومی نداشت و فقط در مقطعی از رحمتی انتقاد کرد.

**** نتیجه: نتیجه خاصی در بر نداشت. مظلومی هم انتقاداتش را ادامه نداد.

۱۹ - کی‌روش و محمد خاکپور

**** موضوع: ریشه اختلافات در نبود تعامل میان هر دو طرف بود اما دعوت جهانبخش و آزمون به تیم امید و بزرگسالان شعله اختلافات را برافروخت.

کی‌روش هیچ گاه به طور مشخص به خاکپور حمله نکرد و عمدتاً با اطرافیان خاکپور از قبیل مایلی کهن و کاشانی مشکل داشت.

**** نتیجه: جهانبخش و آزمون در نهایت در تیم ملی بزرگسالان باقی ماندند و حتی کی‌روش بازی‌های تیم ملی امید را در قهرمانی آسیا در قطر از نزدیک نظاره کرد.

۲۰ - کی‌روش و حبیب کاشانی

**** موضوع: مدیر وقت تیم ملی امید، به خاطر اختلافات میان تیم ملی بزرگسالان و امید گفت که کی‌روش برخلاف منافع ملی عمل می‌کند.

کی‌روش با گوشه و کنایه پاسخ کاشانی را داد و گفت: "کاشانی می‌خواهند درباره منافع تیم ملی به من درس بدهند؟ دیگر خواهش می‌کنم…. اول بروید کاری کنید. یک دستاوردی داشته باشید. یک صعودی داشته باشید و بعد با هم حرف می زنیم. کار چهار ساله من را زیر سوال می‌برند و در چهار هفته کارم را تشبیه می‌کنند. شما که حتی یک بازی رسمی انجام نداده‌اید و ۴،۵ هفته است آمده‌اید و می‌خواهید به من درس بدهید؟ "

**** نتیجه: با ورود فدراسیون به این موضوع، دو طرف متعهد شدند علیه همدیگر صحبت نکنند.

۲۱ - جنجال جیووا

**** موضوع: سرمربی سابق تیم ملی به کیفیت پوشاک ورزشی جیووا معترض بود. پوشاکی که ظاهراً بدون جلب رضایت کی‌روش برای تیم ملی در نظر گرفته شده بود. او در مراسم رونمایی از این البسه حضور نداشت و همواره منتقد قرارداد فدراسیون با این پوشاک بود.

کی‌روش این لباس‌ها را فاقد کیفیت لازم می‌دانست و بارها علیه این شرکت اقدام به مصاحبه کرد.

**** نتیجه: در نهایت قرارداد جیووا فسخ شد و تیم ملی تاجام ملت‌ها از پوشاک آدیداس استفاده کرد.

۲۲ - کی‌روش و رسانه‌ها

**** موضوع: انتقاد رسانه‌ها نسبت به برخی از رفتارهای کی‌روش موجب شکل‌گیری این اختلافات شده بود.

سرمربی تیم ملی بارها علیه برخی از نشریات مصاحبه و حتی مصاحبه کرد و به سوالات نمایندگان این رسانه‌ها پاسخ نمی‌داد و حتی برخی از آن‌ها را به تمرین تیم ملی هم راه نمی‌داد.

نتیجه ملموس و آشکار این رفتار خاص کی‌روش گلچین کردن برخی خبرنگاران برای اعزام به اردوی قطر تیم ملی در پیش از جام ملت‌ها و خود رقابت‌های جام ملت‌های آسیا بود. موضوعی که به نوعی دخالت آشکار در امر اطلاع رسانی بی‌طرفانه رسانه‌ها تلقی می‌شود.

کی‌روش درباره این موضوع پا را فراتر از این هم گذاشت و در برخی موارد به خبرنگاران نزدیک به خود با واسطه سوالاتی را می‌داد تا در نشست‌های خبری از او بپرسند و این خود آغاز ماجرای درگیری او با شخصیت‌های ورزشی در ایران می‌شد.

**** نتیجه: این اختلافات تا آخرین روزهای حضور کی‌روش در ایران وجود داشت و هم‌اکنون نیز بواسطه همین رفتارهای کی‌روش جریان دو قطبی حامیان و منتقدان او در رسانه‌های مختلف شکل گرفته است.

این موضوع در رسانه ملی نیز به طور مشهودی به چشم می‌خورد.

۲۳ - چالش با مهدی تاج

**** موضوع: سرمربی وقت تیم ملی به نوع برنامه‌ریزی مسابقات لیگ برتر و نبود زمان برای اردوهای تیم ملی در دوره ریاست تاج بر سازمان لیگ اعتراض داشت.

کی‌روش در یک مقطع زمانی اعلام کرده بود "برنامه بازی‌های باشگاهی در ایران را یک راننده تاکسی نوشته است!."

این موضوعات باعث ایجاد چالش برای فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ شد.

تاج در طول دوران حضورش بعنوان رئیس فدراسیون فوتبال در همه حاشیه‌های ایجاد شده از سوی کیروش تحت فشار قرار داشت و در اکثر موارد نیز باسکوت و همراهی سعی در طی بی‌حاشیه دوران قرارداد کی‌روش به امید کسب موفقیت بود.

**** نتیجه: در موضوع انتقاد کی‌روش از برنامه ریزی رقابت‌های لیگ جلسه‌ای میان تاج، کی‌روش و برنامه ریزهای لیگ برتر برگزار و برنامه اردوهای تیم ملی در برنامه لیگ گنجانده شد. در سایر موارد اختلافی مشابه نیز تاج و کی‌روش ساعت‌ها پشت درهای بسته گفت‌وگو می‌کردند و پس از آن کی‌روش برای مدتی سکوت اختیار می‌کرد.

۲۴ - اخراج دستیاران ایرانی از اردوی امارات

**** موضوع: در پی اختلافات به وجود آمده میان کی‌روش و فدراسیون فوتبال و پرداخت نشدن مطالبات کادرفنی، کی‌روش در اعتراض به عدم واکنش رسمی دستیارانش به این موضوع، آنها را به ایران برگرداند.

وقتی کی‌روش خواهان بازگشت کادرفنی خود به ایران شد و آن‌ها با تماس مهدی تاج از اجرای دستور کی‌روش خودداری کردند، او دستیارانش راه به طور کامل کنار گذاشت و از نیروی‌های خارجی به مدت یک سال استفاده کرد.

**** نتیجه: در نهایت بعد از یک سال و حل شدن اختلافات، برخی از اعضای ایرانی کادرفنی به تیم ملی بازگشتند و درباره برخی مانند نکونام و پیروانی این اتفاق رخ نداد.

۲۵ - کناره‌گیری امید نمازی از تیم ملی و ادامه اختلافات بعد از ۷ سال

**** موضوع: دستیار ایرانی کی‌روش در آستانه جام جهانی و به بهانه فعالیت در تیم ملی بانوان آمریکا، از کادرفنی تیم ملی ایران جدا شد. در ادامه و زمانی که قرار بود نمازی هدایت یکی از تیم‌های پایه را بر عهده بگیرد، کی‌روش مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرد.

سرمربی وقت تیم ملی بعد از انتقاداتی که در دوران جدایی نمازی انجام داده بود، هیچ گاه او را نبخشید و زمانی که زمزمه مربیگری او مطرح بود، اعلام کرد که نمازی صلاحیت هدایت تیم ملی جوانان را هم ندارد.

**** نتیجه: نمازی نتوانست هدایت تیم‌های پایه را بر عهده بگیرد.

۲۶ - چالش با سرمربی کره‌جنوبی

**** موضوع: سرمربی کره‌جنوبی در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، اعلام کرد که دوست دارد ازبکستان به عنوان تیم دوم راهی جام جهانی شود و ایران حذف شود.

کارلوس کی‌روش در واکنش به اظهارات نه چندان معمول سرمربی وقت کره‌جنوبی، اعلام کرد که پیراهن ازبکستان را برای این مربی می‌فرستد.

**** نتیجه: بعد از پیروزی تیم ملی مقابل کره‌جنوبی در خاک این کشور، جون کانگ هی از کارش اخراج شد.

۲۷ - چالش بازیکنان سرباز در تیم ملی

**** موضوع: به دلیل ابطال کارت پایان خدمت برخی از بازیکنان، ستاد کل نیروهای مسلح با حضور این بازیکنان در بازی‌های برون مرزی تیم ملی مخالف بود.

کی‌روش اعتقاد داشت بازیکنانی مانند مهرداد پولادی، سروش رفیعی، بختیار رحمانی و … که با این مشکل رو به رو شده‌اند باید در تیم ملی حاضر شوند.

**** نتیجه: بازیکنان سرباز به تیم ملی ملحق شدند و به جز مهرداد پولادی که هیچ وقت به ایران برنگشت، مابقی بازیکنان بدون مشکل خاصی دوران سربازی خود را طی کردند.

۲۸ - کی‌روش و حمید استیلی

**** موضوع : کادرفنی تیم ملی امید مدعی بود که نتوانسته مرکز آماده‌سازی PEC را برای تیم‌شان در اختیار بگیرد و عملاً کادرفنی تیم ملی را متهم به ممانعت از ورود به این مرکز کرد.

کی‌روش برخلاف ادعای استیلی، عنوان کرد که درخواستی برای این مرکز ارائه نشده است و افزود: "دلیلش این است که سرش (استیلی) شلوغ بوده اما او وقت داشته که به روسیه برود تا از بازی‌های تیم ملی لذت ببرد. وقت داشته بازیکنان و مربیان را در هتل ببیند اما وقت نداشته که به ساختمان پک بیاید. مدارکی داریم که نشان می‌دهد تیم ملی امید در اینجا حضور داشته است". حتی دستیار کی‌روش در سخنانی کوتاه خطاب به استیلی گفت: "به نظر می‌رسد آقای استیلی تیم ملی را با سیرک اشتباه گرفته است. اگر شما به دنبال استفاده از خرس برای سیرک هستید بهتر است خرس‌هایی که در میانمار جا گذاشته‌اید را استفاده کنید".

**** نتیجه : تیم ملی امید پس از چالشی بزرگ و با میانجیگری مسؤولان فدراسیون در ساختمان PEC تمریناتش را برگزار می‌کند.

۲۹ - جنجال مدیر رسانه ایرانی FIFA

**** موضوع: مهرداد مسعودی بعد از بازی پرسپولیس و کاشیما آنتلرز ژاپن در تهران مدعی شده بود که الکساندر لوپز، دستیار کی‌روش بعد از نایب قهرمانی نماینده ایران در آسیا، مشت‌هایش را به نشانه پیروزی گره کرد.

این موضوع شروع یک درگیری جدیدی برای کی‌روش بود و واکنش گسترده هواداران پرسپولیس را به همراه داشت. سرمربی تیم ملی فوتبال پس این موضوع به شدت به مهرداد مسعودی تاخت و درباره او گفت: "مهرداد مسعودی با صحبت‌هایش لطمه‌های بزرگی به روند آماده سازی ما زد و باعث افزایش مشکلات شد".

**** نتیجه: کی‌روش و فدراسیون فوتبال از مسعودی بابت ادعای عجیبش به فیفا شکایت کردند و مسعودی نیز هیچ‌گاه از موضع و اظهاراتش کوتاه نیامد.

**** ۳۰ - اظهارنظر کی‌روش علیه سلطانی‌فر

**** موضوع: کارلوس کی‌روش در اظهارنظری عجیب مدعی شد که سلطانی‌فر از تیم ملی حمایت نکرده است.

کیروش در فاصله چند روز تا جام ملت‌ها در مصاحبه خود به نقل از مهدی تاج عنوان کرد که وزیر ورزش حامی تیم ملی و کی‌روش نیست و برای همین پولی برای حمایت از تیم ملی پرداخت نکرده تا تیم ملی به ناچار در قطر اردو بزند. او حتی در جریان رقابت‌های جام ملت‌ها در اظهارتی عجیب‌تر مدعی شد که از پس از اظهار لطف رهبر ایران به تیم ملی وزیر ورزش با او و تیم ملی چپ افتاده است! او حتی در همین گفت‌وگو جمله‌ای درباره گرسنگی مردم (خودش بعداً اعلام کرد که منظورش کادر فنی‌اش بوده) و شرایط پرسپولیس مطرح کرد که جنجال آفرید.

**** نتیجه: این صحبت‌های کی‌روش باعث شد که تاج در اظهارنظری رسمی از مردم و هواداران تیم ملی عذرخواهی کند و در نهایت هم کی‌روش با اتمام قراردادش از ایران رفت.

کدخبر: ۲۴۷۴۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • m59

    بیخیال این بنده خدا میشید؟خیلی کسایی هست ن که تو این مملکت گند زدن،به اونا برسید.

  • khordbin

    حکومت کیروش تموم شدو بازم هجمه ها!!!!