کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۴۰۴۰۴
تاریخ خبر:

۲۹ میلیارد دلار درآمد نفتی در ۹ ماه

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: درآمد نفتی کشور در ۹ماهه امسال پس از توافق برجام، ٢٩ میلیارد دلار شد که با توجه به توافق آذرماه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آینده به طور چشمگیری افزایش می یابد.

به گزارش ایرنا، اوپک در نشست رسمی سی ام نوامبر (دهم آذرماه) در وین برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کم کردن از مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.

جمهوری اسلامی ایران تا رسیدن سطح تولید به میزان پیش از تحریم، از اجرای این توافق مستثنا شد.

براساس این توافق، قرار است اوپک یک میلیون و ٢۰۰ هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد. این قرارداد از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی (دوازدهم دی ماه) به مدت ۶ ماه اجرا می شود.

اوپک همچنین موفق شد دهم دسامبر (بیستم آذرماه)، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.

به گزارش شنبه وزارت نفت، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت میانگین صادرات روزانه نفت خام و میعانات گازی ایران در ۹ ماهه سال ١٣٩۵ را ٢ میلیون و ۵٧٠ هزار بشکه در روز عنوان و اضافه کرد: این میزان در آذرماه امسال (دسامبر٢٠١۶) به بیش از ٢ میلیون و ٨٣٠ هزار بشکه در روز رسید.

«امیرحسین زمانی نیا» یادآوری کرد: میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال ١٣٩٠، ٢ میلیون و ۴٨٧ هزار بشکه در روز، در سال ١٣٩١ یک میلیون و ٣۶١ هزار بشکه در روز و در سال ١٣٩٢ یک میلیون و ٢٨۴ هزار بشکه در روز و پیش از اجرای برجام در سال ١٣٩۴، یک میلیون و ٣٩٨ هزار بشکه در روز بود.

وی ادامه داد: در واقع در همسنجی با پیش از برجام، صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور بیش از دو برابر شده است.

شامگاه بیست و ششم دی ماه ۱۳۹۴ با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه ۱+۵) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

با اجرای برجام همه تحریم های مرتبط با صنعت نفت، گاز و پتروشیمی لغو و زمینه بازگشت مقتدرانه ایران به بازار جهانی نفت فراهم شده است.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت در این زمینه گفت: گشایش‌های برجام در صنعت نفت و گاز ما سبب شد بتوانیم از همه ظرفیت خود برای توسعه، تولید و صادرات استفاده کنیم و اکنون هیچ مانعی در این زمینه نداریم.

زمانی نیا اضافه کرد: پس از اجرای برجام پول حاصل از صادرات نفت ایران به طور مرتب دریافت و به خزانه دولت واریز می شود.

کدخبر: ۱۴۰۴۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ali.tehran

    این فقط بخشی از درآمد نفتیه که شامل میعا نات دیگه نمیشه، چندین میلیارد دلار چی می شه که کوچکترین آبادانی انجام نمیشه و هر روز مردم فقیرتر میشن

  • mahdismt

    بگوبرجام هیچ دستاوردی نداشته!!