کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۹۱۵۷۸
تاریخ خبر:

گزارش نمایندگی ایران در سازمان ملل در پاسخ به ادعاهای نیکی هیلی

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد با انتشار مستنداتی به ادعاهای نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد پاسخ داد. هم‌چنین این گزارش از سوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در واکنش به کشتار مردم یمن و جنایت سعودی و حمایت آمریکا از آن در توییتی مورد اشاره قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، متن این گزارش که به زبان انگلیسی بر روی وب‌سایت نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل قرار گرفت به شرح زیر است:

عربستان سعودی و امارات متحده عربی از مارس ۲۰۱۵ یک فاجعه حقوق بشری را در فقیرترین کشور عربی (یمن) ایجاد کرده‌اند. بیش از ده هزار نفر در یمن در طول دو سال گذشته و در پی حملات همه جانبه هوایی که باعث نابودی مدارس، بیمارستان‌ها، کارخانجات و اهداف غیرنظامی دیگر شد، کشته شده‌اند. این حملات در واقع نوعی از جنایات جنگی را شکل داده است. مسوول حقوق بشر سازمان ملل، زید رعد الحسین اعلام کرده است که نیروهای تحت رهبری عربستان سعودی مسوول کشته شدن دو برابر تلفاتی است که توسط همه نیروهای دیگر در یمن رقم زده است. در واقع حداقل ۳ هزار و ۱۵۸ عملیات هوایی در دو سال گذشته بر علیه اهداف غیرنظامی در یمن انجام شده است.

به علاوه ایجاد یک محاصره دریایی توسط عربستان سعودی باعث شده تا یک قحطی فراگیر در یمن ایجاد شده که جان ۱۷ میلیون نفر را تهدید می‌کند. تقریبا می‌شود گفت که همه کودکان یمنی اکنون با مشکل رشد روبرو هستند. به علاوه با شیوع وبا حدود یک میلیون نفر یمنی به این بیماری دچار شده‌اند. هم‌اکنون سازمان‌های حقوق بشری نسبت به احتمال ایجاد همه‌گیری بیماری دیفتری نیز هشدار می‌دهند. عربستان سعودی علاوه بر محاصره یمن به طور سیستماتیک از ورود محموله‌های غذایی به یمن جلوگیری کرده است.

آمریکا به طور مستقیم در این فاجعه نقش داشته است. سال گذشته عربستان سعودی دومین خریدار تسلیحات شد که واردات تسلیحات خود را تا ۲۱۲ درصد افزایش داد که اغلب این تسلیحات از آمریکا وارد این کشور شده‌اند.

سفر دونالد ترامپ در ماه می به ریاض باعث امضای قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری تسلیحاتی میان دو طرف شد. در ماه گذشته تایید شد که شرکت‌های بوئینگ و ریتئون قرار است هزاران بمب هدایت شونده به ارزش هفت میلیارد دلار را به عنوان اجرای بخشی از این قرارداد به عربستان ارسال کنند. تسلیحات غربی که توسط جنگنده‌های سعودی استفاده می‌شود اغلب از نوع بمب‌های هدایت شونده و نیز بمب‌های لیزری هدایت شونده هستند.

اگرچه بر اساس اعلام موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم در حملات هوایی ریاض علیه یمن بمب‌های خوشه‌ای ساخت آمریکا یافت شده است که استفاده از این بمب‌ها بر اساس معاهده‌ای که به امضای ۱۱۹ کشور رسیده، ممنوع است.

جدا از مسلح شدن توسط آمریکا، ارتش سعودی برای ادامه جنگ در یمن نیز به دولت ترامپ وابسته است. ائتلاف ضدیمنی به رهبری عربستان به طور مستقیم توسط اطلاعات مربوط به اهداف و حمایت لجستیکی و سوخت گیری‌های روزانه جنگنده‌ها توسط پرسنل آمریکایی تقویت شده است. اگرچه باید توجه داشت که حضور نظام‌مند آمریکا در بی‌رحمی‌های صورت گرفته در یمن از دولت ترامپ آغاز نشد. آمریکا از همان ابتدا در سال ۲۰۱۵ و با سوخت‌ رسانی هوایی به جنگنده‌های سعودی از ائتلاف عربستان علیه یمن حمایت کرد.

همچنین در این سال روند فروش بیش از هشت هزار بمب هدایت شونده لیزری به نیروی هوایی عربستان سعودی آغاز شد. همچنین ۱۰ هزار نوع بمب دیگر نیز به عربستان ارسال شد. دولت اوباما در مجموع ۴۲ قرارداد تسلیحاتی را با عربستان سعودی به ارزش ۱۱۵ میلیارد دلار امضا کرد که این رقم بالاترین رقم توافق‌های تسلیحاتی در تاریخ روابط عربستان و آمریکا است.

در واقع کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به عربستان سعودی تحت ریاست جمهوری اوباما شامل همه جنگ افزارها از جمله سلاح‌های سبک، تانک‌ها، بالگردها، جنگنده‌های هوایی و سیستم‌های موشکی و نیز ناوهای جنگی می‌شد. آمریکا همچنین خدمات تعمیرات و آموزش را نیز به گارد ملی عربستان سعودی که نقش مهمی در جنگ با یمن ایفا می‌کند، به ارزش چهار میلیارد دلار برآورد گرفت.

محاصره دریایی یمن توسط عربستان سعودی باعث جلوگیری از واردات همه چیز از جمله غذا، محموله‌های انرژی و … شده است که ۱۷ میلیون نفر را با خطر قحطی روبرو می‌کند.

آمریکا به فروش بمب‌ها و موشک‌هایی که عربستان در یمن استفاده می‌کند، ادامه می‌دهد و هم‌چنین به سعودی‌ها نحوه انجام این اقدامات را آموزش می‌دهد که شامل فروش بمب‌افکن‌ها، سوخت‌گیری جنگنده‌های سعودی و همچنین فراهم کردن اطلاعات مربوط به اهداف مورد نظر است.

اما اکنون یمنی‌ها نیز پس از گذشت دو سال به مقابله با عربستان برخاسته‌اند. موشک‌های بالستیک در یمن چیز جدیدی نیست. در دهه ۷۰ میلادی یمن شمالی و یمن جنوبی هر دو چندین موشک بالستیک را از اتحادیه جماهیر شوروی وارد کردند. در واقع حتی طی جنگ داخلی در یمن در سال ۱۹۹۴ چندین نوع از این موشک‌ها مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن نیز علی عبدالله صالح دیکتاتور مخلوع یمنی با خرید ده‌ها موشک بالستیک جدید از کره شمالی زرادخانه موشکی خود را توسعه داد.

تخمین‌ها نشان می‌دهد که در زمان آغاز جنگ در یمن این کشور دارای ۳۰۰ موشک بالستیک بود که بعضی از آنها توسط مهندسان یمنی تغییراتی را شامل شدند و در جبران دو سال حمله هوایی به یمن ارتش این کشور نیز برخی از این موشک‌ها را به عربستان شلیک کرده است.

در جولای ۲۰۱۵ سازمان‌های اطلاعاتی کره جنوبی اعلام کردند که موشک پرتاب شده به عربستان همانند موشک‌های موجود در کره شمالی است.

همچنین یک هیات سازمان ملل که وظیفه بازرسی و بررسی ادعاهای آمریکا و عربستان سعودی مبنی بر همکاری ایران با حوثی‌های یمن در حمله موشکی به فرودگاه ریاض بود، هیچ‌گونه مدرکی مبنی بر دریافت حمایت خارجی توسط یمنی‌ها برای این حمله وجود نداشته است.

جالب آنجاست که این هیات سازمان ملل چندین بار اجزایی را در قطعات به جای مانده از موشک یافته که ساخت ایران و آمریکا بوده است.

بر اساس منطقی که عربستان سعودی و دولت ترامپ طرفدار آن هستند، به نظر می‌رسد هم آمریکا و هم ایران به توسعه موشکی یمنی‌ها کمک کرده‌اند.

نکته جالب آنجاست که مقامات سعودی یا آمریکایی هیچ یک اطلاعاتی را در مورد زمان دقیق انتقال احتمالی موشک از ایران به یمن منتشر نکرده‌اند. در واقع دولت ترامپ نشان داده است که نمی‌داند انتقال تسلیحات ایران به یمن کی صورت گرفته است. این در حالی است که به دلیل وجود محاصره دریایی یمن توسط عربستان هرگز امکان انتقال تسلیحات به یمن آنهم بدون دیده شدن، وجود ندارد.

در واقع هر چیزی که دولت ترامپ و متحدان منطقه‌ای او اعلام کرده‌اند، اساسی در واقعیت ندارد بلکه همه، حقیقت‌های جایگزین هستند. جامعه بین‌المللی پیش‌تر با این‌گونه اقدامات روبرو بوده است و دیگر آن را قبول نخواهد کرد.

از طرفی ایران از زمان وقوع جنگ در یمن همواره اتخاذ یک موضع عملی و منطقی را پیشنهاد کرده است. ایران همواره تاکید کرده که این فاجعه غیرضروری و دردناک هیچ‌گونه راه‌حل نظامی ندارد. ایران خواستار آتش‌بس فوری، کمک‌های انسان‌دوستانه و تسهیل گفت‌وگو میان طرف‌های یمنی بوده که به تشکیل یک دولت اتحاد ملی در یمن منجر شود.

کدخبر: ۱۹۱۵۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • omidi.m

    کار خودتون بوده دیگه بابا انقدر مثل سوری ه ماست مالیش نکنید.

  • goltapeh

    مقامات امریکایی همیشه از دروغ ونیرنگ برا ی زیبا وانساندوست بودن دروغین خودشان اس تفاده کرده و می کنند

  • mamadariay

    انقدری میدونم آمریکا دروغ نمیگه و ………..

  • m2012

    حرف حق جواب نداره مدرک مستند دستشونه

  • ناشناس

    اره کار ایران بود هر کی ناراحته بره آمری کا که ازش با آغوش باز حمایت می کنند