کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۹۳۲۸
تاریخ خبر:

گزارش تصویری: نخستین پرواز آزمایشی کپسول سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس

در حالی که ناسا امیدوار است طی دو سال آینده، شرکت‌های فضایی خصوصی بتوانند فضانوردان را به مدار منتقل کرده و اتکای این سازمان را به فضاپیماهای روسی سایوز کمتر کنند، شرکت اسپیس‌ایکس امروز (چهارشنبه) فضاپیمای سرنشین‌دار خود را برای نخستین بار آزمایش خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، پرواز آزمایشی فضاپیمای دراگون که امروز برای ساعت ۱۱:۰۰ به وقت گرینویچ از ایستگاه نیروی هوایی کیپ‌کارناوال برنامه‌ریزی شده، برای مشاهده عملکرد این کپسول در زمان بروز مشکل در زمان پرواز طراحی شده است. این پرواز قرار است ۱۰۷ ثانیه بطول بینجامد.

این کپسول در زمان آزمایش، به نمایش جدا شدن از موشک و انتقال فضانوردان به مکان ایمن در صورت بروز شرایط اضطراری در سکوی پرتاب خواهد پرداخت. این آزمایش در صورت موفقیت، یک دستاورد عظیم برای هدف نهایی شرکت اسپیس‌ایکس به منظور انتقال انسان به مریخ محسوب می‌شود.

موشکهای سرنشین‌دار پیشین از یک «برج موشک» در رأس خود برای انتقال مسافران به جای ایمن در زمان بروز شرایط اضطراری استفاده می‌کردند. اما طراحی انقلابی دراگون از هشت رانشگر Draco در هر طرف بهره برده که در آینده برای فرود ایمن و نرم فضاپیما بر روی زمین استفاده خواهد شد و از این رو، فضاپیما مجددا می‌تواند پرواز کند.

این موتورها می‌توانند هرکدام ۶۸۰۰ کیلوگرم نیروی محرکه تولید کنند و انتظار می‌رود که بتوانند فضاپیما را تا ۱۵۰۰ متری زمین بالا ببرند.

برای این آزمایش، فضاپیما سپس با چترنجات به درون اقیانوس آتلانتیک فرود خواهد آمد که سپس تیم بازیابی آن را از آب خواهند گرفت.

دراگون می‌تواند تا هفت فضانورد را به فضا منتقل کرده و بازگرداند و شرکت اسپیس‌ایکس قصد دارد از آن برای ماموریت‌های خود بر روی مریخ بهره ببرد.

به دلایل ایمنی، دراگون بدون سرنشین و با یک مانکن مصنوعی موسوم به Buster این آزمایش را انجام خواهد داد. روی این مانکن حسگرهایی نصب شده که امکان مشاهده سازگاری انسان در برابر شتاب شدید مورد نیاز برای فرار از سکوی پرتاب خطرناک را فراهم می‌کند.

همچنین در این آزمایش، دراگون بر روی موشک پرتاب نخواهد شد، بلکه در عوض بر روی یک موشک ساختگی قرار گرفته و سپس هشت رانشگر آن، برای فرار به جای ایمن روشن خواهند شد.

فضاپیمای دراگون به حسگرهایی مانند حسگر دما، صوتی و میکروفون مجهز خواهد بود تا بیشترین میزان داده را بدست بیاورد.

هدف بعدی کپسول سرنشین‌دار دراگون، آزمایش پرواز ایمن در صورت بروز مشکل در اواسط پرواز خواهد بود. این آزمایش برای اواخر سال جاری برنامه‌ریزی شده و پروازهای آن به ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار است در سال ۲۰۱۷ آغاز شود.

توضیحات

*

توضیحات

توضیحات

توضیحات

کدخبر: ۲۹۳۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر