کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۸۴۹۶
تاریخ خبر:

گرانی لبنیات چه بلایی سر سلامت مردم می‌آورد؟

مصرف محصولات لبنی به خصوص شیر و ماست، به عنوان مهم‌ترین ماده غذایی مورد نیاز بدن، از اهمیت بالایی در ارتقاء سلامت مردم برخودار است که حذف لبنیات از برنامه غذایی روزانه، تبعات ناگواری به دنبال دارد. شاید یکی از راه‌های کنترل بیماری های غیرواگیر، استفاده از مواد غذایی سالم است که حاوی انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌های مورد نیاز بدن هستند. در این بین، خوردن روزانه یک لیوان شیر و همچنین سایر مواد لبنی، می‌تواند قوای جسمانی فرد را در مقابله با انواع بیماری‌ها، تا حدود زیادی مقاوم سازد.

بدن انسان همیشه حالت دوگانه‌ای درباره استخوان‌ها دارد، و در واقع همزمان با تجزیه استخوان‌ها، استخوان‌سازی می‌کند. تا سن ۳۰ سالگی، استخوان‌سازی خیلی سریع‌تر از تجزیه استخوان‌ها پیش می‌رود، اما بعد از ۳۰ سالگی، این روند معکوس می‌شود، و تجزیه استخوان‌ها بر استخوان‌سازی غلبه می‌کند. بهترین راه برای تقویت اسکلت بدن، استفاده از کلسیم است و لبنیات یکی از بهترین منابع کلسیمی به شمار می‌روند، چون بدن انسان کلسیم را از طریق مصرف لبنیات بهتر از روش‌های دیگر جذب می‌کند. به همین خاطر وقتی که استفاده از محصولات لبنی را حذف می‌کنید، باید بدانید که بدن‌تان را در وضعیت ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌دهید و حتی احتمال شکستگی‌های استخوانی را افزایش می‌دهید.

طبق نتایج یک مطالعه جدید مصرف بیش از دو وعده ماست در هفته ریسک ابتلا به بیماری قلبی یا سکته را کاهش می‌دهد.

کارشناسان تغذیه عنوان می کنند ماست که از طریق تخمیر باکتریایی شیر تولید می‌شود، می‌تواند منبع مواد مغذی مهمی نظیر پروتئین باشد.

نتایج تحقیقات نشان داده است که صرف بلندمدت ماست ریسک مشکلات قلبی-عروقی را کاهش می‌دهد که ناشی از تاثیرات سودمند محصولات لبنی تخمیر شده است.

یافته‌ها حاکی از آن است افرادی که به طور مرتب پنیر مصرف می‌کنند بیش از ۱۸ درصد کمتر احتمال دارد دچار بیماری‌های قلبی-عروقی شوند همچنین احتمال ابتلا به سکته مغزی در آنان نسبت به افرادی که میزان کمی پنیر مصرف می‌کنند ۱۰ درصد کمتر است.

مصرف شیر و لبنیات تا حدود زیادی در پیشگیری از عارضه پوکی استخوان موثر است، بر اساس نتایج مشاهدات علمی و تحقیقات دانشگاهی تجزیه و تحلیل آماری نشان می‌دهد که حدود ۳۰ درصد از افراد مبتلا به پوکی استخوان کمتر از یک لیوان شیر یا ماست در هفته مصرف می‌کردند و بیشترین مصرف شیر و لبنیات در گروهی که وضعیت استخوانی نرمال دارند می‌گنجد.

پژوهشگران معتقدند مصرف شیر و لبنیات ارتباط معنی داری با وضعیت تراکم استخوانی به ویژه در بانوان بعد از سن ۵۰ سالگی داشته است، به‌طوریکه کمترین مصرف منظم شیر و لبنیات در گروه مبتلا به پوکی استخوان و بیشترین مصرف منظم شیر و لبنیات در گروه نرمال مشاهده شده است.

منبع: همشهری آنلاین

کدخبر: ۲۴۸۴۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ahmad.d

    خدا باعث و بانیش را لعنت کنه…!

  • sos0921m

    هيچي نميشه سالم تر میمیریم

  • khordbin

    پس چرا جلو قاچاق لبنیات رو نمیگیرن!

  • javadfayaz

    خدا لعنت کنه باعث و بانیش رو