کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۲۳۰۰۱
تاریخ خبر:

کویت چگونه غرامت جنگی خود را از عراق گرفت؟

سه سال پس از پایان جنگ ایران و عراق و برقراری آتش‌بس بین دو کشور، صدام حسین با تمام قوا به کویت حمله کرد و توانست در کمترین زمان ممکن، تمام کویت را اشغال و به‌سوی مرزهای عربستان پیشروی کند. از مهم‌ترین دلایلی که برای حمله‌ی عراق به کویت می‌توان برشمرد، بدهی ۳۰ میلیارد دلاری عراق به این کشور و نیز درخواست عراق از کشورهای صادرکننده‌ی نفت برای افزایش قیمت نفت است. »

به دنبال تهاجم عراق به کویت، حکومت دست نشانده‌ای با نام «حکومت موقت کویت آزاد» در این کشور استقرار یافت. اما با واکنش شورای امنیت و تشکیل نیروهای ائتلاف، دولت عراق با شکستی سخت، ناچار به پذیرش تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت شد و به اشغال کویت پایان داد. در تاریخ ٩ اسفندماه ۱۳۶۹(٢٨ فوریه ۱۹۹۱) تعلیق عملیات موسوم به «طوفان صحرا» اعلام شد و در پی آن، عراق تمام شرایط مقرر در قالب قطعنامه ۶۸۶ مورخ ١١ اسفند ۱۳۶۹ (۲مارس ۱۹۹۱) را پذ یرفت.

کمیته خسارت سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۱ به عنوان زیر شاخه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد تأسیس شد.

این کمیته تصمیم گرفت که عراق ۵۲.۴ میلیارد دلار به عنوان غرامت جنگی به اشخاص، شرکت‌ها و نهادهای دولتی وغیر دولتی کویت که در جریان این جنگ دچار خسارت شدند، پرداخت کند.

به همین منظور مقامات عراق تصمیم گرفته‌اند تا ۹۰ میلیون دلار به کویت پرداخت کنند که با احتساب این مبلغ که روز شنبه اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ با پرداخت آن موافقت شد، این کمیته تاکنون مبلغی معادل ۴۷.۹ میلیارد دلار به عنوان خسارت به مدعیان پرداخت کرده است.»

«خالد المضف» رئیس هیأت مدیره سازمان کل برآورد خسارت های جنگ عراق و کویت پیشتر در هشتاد و سومین نشست کمیسیون خسارت‌های جنگ سازمان ملل متحد که در ژنو سوئیس برگزار شد، تاکید کرد: بغداد ماه آگوست گذشته نامه‌ای ارسال کرد و در آن جایگزین‌های پرداخت مبلغ باقی مانده از غرامت جنگ را قید کرده بود. از جمله جایگزین‌های مطرح شده، خرید گاز عراق براساس مبلغ مورد توافق دو طرف و مذاکره درباره کاهش درصد واردات نفتی عراق و فراورده های آن به کویت بود.

از دیگر پیشنهادهای عراق برای پرداخت غرامت جنگ، درخواست بغداد برای کاهش مبلغ باقی مانده براساس توافق پاریس و نیز تبدیل غرامت جنگ به وام عنوان شد.

کدخبر: ۲۲۳۰۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • hamid.b58

    ما چی گرفتیم بابت یازده میلیارد دلار خسا رت جنگی , حتی یک ریال , نه تنها نگرفتیم بلکه دلارهای هنگفتی هم بابت دخالت در عرا ق پرداخت کردیم

  • rahmani

    ما چی گرفتیم؟ اصلا تونستیم در دادگاه های بین المللی ، عراق رو محکوم کنیم؟

  • ali20h

    البته ما هم چنتا هواپیما جنگی و ترابری ز مان جنگ دوم خلیج فارس به ما پناهنده شدن نزدیک به 100 تا بودن و ایران انها را به جای هزینه جنگ برداشت ولی روی هم چیزی نم یشدن ولی برای ما ارزشمند بودن اما 11 میل یارد دلار نمیشدن